۱۳۹۹ مرداد ۲۹, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۸۲)

·

 

پروفسور دکتر مانفرد بور

برگردان

شین میم شین

 فصل هشتم 

بخش دوم


یوهان گوتلیب فیشته 
(۱۷۶۲ ـ ۱۸۱۴)
یکی از برجسته ترین نمایندگان ایدئالیسم آلمانی 

 

۲۶

·     نقاط گرهی توسعه فلسفه فیشته را، در وهله اول، نه تبیینات بیشمار او راجع به آموزه علم، بلکه آثار تاریخی ـ فلسفی به معنی وسیع کلمه او و اسناد سیاسی او تشکیل می دهند. 

 

۲۷

·     آثار و اسنادی که در آنها فیشته نسبت به رخدادهای جامعتی ـ تاریخی خارق العاده زمان خود موضع گرفته است و به نفوذ فلسفی در آنها و تعمیم فلسفی آنها همت گماشته است که از قرار زیر بوده اند:

۱

·      «راجع به تصحیح قضاوت توده نسبت به انقلاب فرانسه» (۱۷۹۳)

 

۲

·      «مبانی حقوق طبیعی بنا بر اصول آموزه علم» (۱۷۹۶)

·     به ویژه بخش دوم آن.

 

۳

·     «دولت تجاری بسته» (۱۸۰۰)

 

۴

·      «درس هایی راجع به تعیین اساتید» (۱۹۷۴، ۱۰۸۵، ۱۸۱۱)

 

۵

·     نقدی بر اثر کانت، تحت عنوان «صلح ابدی» (۱۷۹۶)

 

۶

·     «نقشه های دانشگاه» 

 

۷

·     «سخنی خطاب به ملت آلمان» (۱۸۰۸)

 

۸

·     گفتگو راجع به «میهن پرستی و ضد میهن پرستی» (۱۸۰۷)

 

۹

·     میراث فیشته تحت عنوان «جمهوری آلمان» (۱۸۰۶ و ۱۸۰۷)

 

۱۰

·     «درس هایی راجع به جنگ صادقانه» (۱۸۱۳)

 

۱۱

·     سخنرانی راجع به تسویه حساب با آموزه علم (۱۸۱۳)

 

۲۸

·     این آثار تاریخی ـ فلسفی و حقوقی ـ فلسفی فیشته به معنی وسیع کلمه و این اسناد سیاسی، نقاط گرهی مهم توسعه فکری فیشته را نمایان می سازند.

 

۲۹

·     فرم گیری های نوین آموزه علم را می توان با توجه به آنها ارزیابی کرد و تحولات آموزه های علم را به مدد آنها می تواند فهمید.

 

۳۰

·     این آثار و اسناد، شواهد زمان تاریخی پر رویدادی است که فیشته در آن زاده شده است و این آثار و اسناد نفوذ فلسفی در دوره تاریخی انقلابی را و حلاجی آن دوره را نمودار می سازند که فیشته در آن، کار کرده است و مؤثر افتاده است.

 

۳۱

·     پیش شرط درک ماهیت واقعی فلسفه فیشته، فقط حفظ پیوند، به عبارت بهتر، حفظ پیوند بی واسطه میان این آثار و اسناد و طرح های مختلف مربوط به اموزه علم است.

 

ادامه دارد.

 


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر