۱۳۹۹ مرداد ۲۶, یکشنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۳۷۸)

  
جمعبندی
از
مسعود بهبودی
 
درنگی در شعر و شخصیت و شخص نیما

حریف
من متوجه نشدم،
یعنی نیما واقع بین و واقعگرا بوده
یا متوهم و خیالاتی؟!
ایرادش بەزبانی ساده و خودمانی و عامەفهم چی بوده؟

۱
ممنون از زحمت هماندیشی.

۲
بحث در وهله اول راجع به بندی از شعری نیما بود.

۳
برای تحلیل این بند از شعر نیما
به بندی از شعری دیگر از نیما اشاره شده بود.

۴
خود نیما
موضوع بحث نبود.

۵
برای ما
در وهله اول
افکار مهم اند و نه افراد.

۶
برای اینکه افراد
فانی اند
و
قادر به تجدید نظر و تصحیح و تخریب نظر اند

افکار
اما
باقی اند و مؤثر می افتد
چه به طور مثبت و مفید و چه به طور منفی و مخرب

۷
نیما
فاقد بینش فلسفی و یا جهان بینی روشنی بوده است.

۸
رفقای شفیق نیما
امثال جلال و شاملو و ساعدی و شهریار بوده اند

۹
نیما مؤسس فرم جدیدی از شعر بوده است که یکی از فرم های شعر نو بوده است.

۱۰
شعرای نیمایی از قبیل سیاوش کسرایی و غیره اند.

۱۱
شعر شاملو
شعر نیمایی نیست.

۱۲
نیما
به لحاظ بینش اجتماعی
سنتی اندیش است.
نه
متجدد و مدرن و مترقی

۱۳
نیما
مثل روحانیت شیعه است.

۱۴
دشمن سرسخت مدرنیته، تجدد و حتی مدنیت (شهریت) است.

۱۵
نیما
به لحاظ فکری
شاعر عقب مانده ای است

۱۶
مشخصه بارز نیما
متوهم بودن او ست که مشخصه اکثر روشنفکران ایرانی است.

۱۷
نیما خیال می کند که خیلی خردمند است
به
همین دلیل
فریاد می کشد
و
نمی داند که
قبای زنده اش را به کجای این شب تیره بیاویزد
 
درنگی در مفهوم بانک

حریف
بانک مردمی وجود ندارد.

۱
منظور از مردمی چیست؟

۲
بانک یکی از رهاوردهای انقلابات شکوهمند بورژوایی است.

۳
بانک نتیجه توسعه و تکامل صرافی ها و نزول خواری های سابق در دوران برده داری و فئودالی است
به همان سان که تراکتور
نتیجه توسعه و تکامل خیش و گاو و گاوآهن است.

۴
سرمایه داری
یک فرماسیون اقتصادی است
و در اثر انقلابات شکوهمند بورژوایی با غول هایی از قبیل کانت و فیشته و هگل و فویرباخ و دیدرو هلوه تیوس و روبسپیر و هولباخ و غیره که تبر بر تبار فئودالیسم فرود آورده اند
تشکیل شده است.

۵
سرمایه داری
که
فحش خواهر و مادر نیست.

۶
منتقدان سرمایه داری در طویله جماران
اگر تیز بنگریم
طرفداران فئودالیسم و فاشیسم و فوندامنتالیسم اند.

۷
ضمنا
با
تاریخ سرمایه داری
بیگانه اند.

۸
بورژوازی حامل دستاوردهای مادی و فکری و هنری و اخلاقی صرفنظر نظر ناپذیر بوده است.

۹
مارکسیسم
نتیجه نفی دیالک تیکی فلسفه کلاسیک بورژوایی است.

۱۰
منابع فلسفی و اقتصادی و کمونیستی مارکسیسم
میراث گرانبهای فلاسافه و اقتصاد دانان و کمونیست های بورژوایی (ک. اوتوپیکی) بوده اند.

۱۱
بانک در جامعه سرمایه داری
همانقدر ضرور است که کارخانه و تجارتخانه و .مرتع و مزرعه ....

۱۲
در جامعه سوسیالیستی
بانک که حذف نمی شود.

۱۳
فرم مالکیت خصوصی بانک
فقط عوض می شود.

۱۴
فرم مالکیت بانک ها جامعتی می شود.
به همان سان که فرم مالکتیتی اراضی کشت و مستغلات و مزارع و منابع و مراتع و کارخانجات و غیره جامعتی و توده ای می شود.
 
درنگی در رهایی به ترفند خوداندیشی از طریق مفهومی اندیشی

میم
انتزاعی یعنی چه؟
وقتی گفته می شود زن و نر انتزاعی وجود ندارد
منظور چیست؟

مسی
یعنی زن و مرد واقعی وجود دارند.

۱
انتزاعی چه ربطی به واقعی دارد؟

۲
حالا معلوم می شود که مسی معنی مفهوم واقعی را هم نمی داند.

۳
مثال:
بدون مفاهیم فقهی
هیچ اخوندی نمی تواند به منبر رود و موعظه کند.

۴
پیش شرط بی چون و چرای آخوند گشتن و موعظه کردن
فراگیری مفاهیم فقهی مثلا خدا، انبیا، ائمه، نماز، روزه، حج، .. است.

۵
مدعی طرفداری از کمونیسم و هر کس دیگر
هم
بدون مفاهیم فلسفی نمی تواند بیندیشد.

۶
پیش شرط بی چون و چرای درک و توضیح و تبلیغ کمونیسم و تشکیل حزب و هسته و دار و دسته
فراگیری پیشاپیش مفاهیم فلسفی است.

۷
بدون مفاهیم نمی توان اندیشید
و
بدون کسب توان تفکر
نمی توان
به حقیقت عینی دست یافت.

۸
فقط می توان خودفریبی و عوام فریبی کرد.

۹
فقط می توان
جمله ای از برشت
جمله ای از داستایفسکی
جمله ای از نرودا
ترجمه کرد و پوز داد
و
نوچه پیدا کرد.
رهبر شد و هارت و پورت کرد
و
یک میلیون سال درجا زد
 
به عوض دادن شعار
کامنت ما را با اندکی دقت بخوانید.

۱
این هنوز تمامی تحریف نیست.

۲
با طبقه بندی بشریت به زن و نر
هم
زن به مثابه چیزی انتزاعی و ماورای طبقاتی
تحریف می شود
و
هم نر.

۳
به قول خود مش لنین
چیزهای انتزاعی
فقط
در کله آدمیان
وجود دارند
و
نه
در خارج از کله آدمیان

۴
هم هلری و رایس و تاچر و مرکل و می و غیره زن هستند
و
هم
رختشوی کاخ های اینها.
 
ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر