۱۳۹۹ مرداد ۱۰, جمعه

درنگی در مدل حاکمیت مد روز بورژوازی انحصاری (۲۱)


تئوری و تاریخ

شعور و وجود مبتنی بر آگاهی

 

در

سرمایه داری انحصاری

اندره ئا هورنونگ

یورگن لوید

جان مایر

 

عصر ما

هفته نامه سوسیالیستی

(ارگان ح. ک. آلمان) 

(۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰)

 

درنگی 

از 

شین میم شین



 

 نگاهی مجدد به افکار حریف

 

حریف

 

جهان

در

تضادمندی اش

در

آیینه روح (شعور، ضمیر) ما

منعکس می شود.

 

۱

ای کاش چنین بود.

 

ای کاش چنین انعکاسی امکان پذیر بود.

 

جهان

به

مثابه پدیده (نمود)

در

آیینه ذهن و ضمیر ما منعکس می شود

و

پدیده

منفرد و مشخص و مجزا و تک و تنها ست.

 

۲

به قول خود حریف

ماهیت چیزهای جهان (واقعیت عینی)

اصلا

قابل انعکاس نیست.

فقط

قابل درک است.

 

۳

منظور از انعکاس جهان به مثابه پدیده

انعکاس ظاهر و سطح و بعد و نمود چیزهای جهان

است.

 

۴

مثال

سیب در تضادمندی اش

منعکس نمی شود.

 

مثلا

برای شناخت دیالک تیک فرم و محتوا و  پدیده و ماهیت، مادیت و روحیت سیب،

انعکاس چندین مرحله ای

حتی

کفایت نمی کند.

 

۵

وقتی از ضرورت آموزش مفاهیم فلسفی  و تمرین کاربست آنها

سخن می رود،

به

همین دلیل

است.

 

کسی که با مفاهیم فلسفی بیگانه باشد،

هنوز نمی داند که ماده و روح، فرم و محتوا و پدیده و ماهیت

چیستند.

 

به

همین دلیل

پیش شرط کشف حقیقت در هر مورد

کسب توان تفکر مفهومی

است:

کل اندیشی

است.

فلسفی اندیشی

است.

 

حریف

 

انعکاس

نشاندهنده واقعیتی عینی

است

و

چون تصویری از پدیده ها ست،

پس

حقیقی است.

 

۱

خرافی بودن این ادعای حریف

را

اثبات کرده ایم.

 

۲

حقیقت

نه

در

پدیده

بلکه

در

دیالک تیک پدیده و ماهیت است.

 

۳

به

عبارت دقیقتر

حقیقت

در

ماهیت

است

که

پدیده

هم

به

سازش می رقصد.

 

۴

وقتی ماهیت سیب فاسد باشد،

شکل و شمایل و طعم و بوی سیب (پدیده) هم

تغییر می یابد.

 

یعنی

پدیده

خود

را

با

ماهیت

دمساز می سازد.

 

حریف

 

آنچه که به لحاظ ایده ئولوژیکی باطل،

در

ضمیر ما

تشکیل می شود،

نه

پیشاپیش

در

آیینه ضمیر ما،

بلکه در واقعیت عینی

«باطل»

است.

 

۱

این جمله حریف

از سر تا پا خرافی است.

 

حقیقت و باطل

که

مادی

نیستند

تا

در

واقعیت عینی

باشند.

 

۲

منظور لنین از عینیت حقیقت در چالش نظری با امپیریوکریتیست ها

چیز دیگری است.

 

۳

آنچه در خارج از ذهن و ضمیر و روح ما

وجود دارد،

واقعیت عینی

(ماده، وجود، طبیعت، جامعه)

است.

 

۴

انعکاس واقعیت عینی

در

آیینه ضمیر و ذهن ما

بسته به عوامل فوق الذکر

هم

می تواند حقیقی باشد

و

هم

می تواند باطل باشد.

 

۵

منظور حریف

چیز دیگری است.

 

حریف

اما

حرف زدن بلد نیست.

 

۶

منظور حریف فتیشیسم کالایی

است

بت وارگی کالا ست.

 

منظور حریف

بیگانگی

(الیناسیون، از خودبیگانگی)

است.

 

خالق خود پنداشتن مخلوق خویش

است.

 

این سخن مارکس

اساس اساسی این هارت و پورت حریف

است.

 

خواهیم دید.

 

۷

فتیشیسم کالایی

اما

در

خارج از ذهن و ضمیر کارگر که وجود ندارد.

 

فتیشیسم کالایی

نتیجه خریت کارگر است

که

به

عوض خودپرستی

مخلوق خود پرستی

کالاپرستی

پول پرستی

پیشه کرده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر