۱۳۹۹ مرداد ۱, چهارشنبه

درنگی در مدل حاکمیت مد روز بورژوازی انحصاری (۱۲)


تئوری و تاریخ
شعور و وجود مبتنی بر آگاهی

در
سرمایه داری انحصاری
اندره ئا هورنونگ
یورگن لوید
جان مایر

عصر ما
هفته نامه سوسیالیستی
(ارگان ح. ک. آلمان) 
(۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰)
 
درنگی 
از 
شین میم شین

 

«فاوست»

یوهان ولفگانگ گوته

 

آنچه برای شما روح زمانه می نماید

اساسا

ارباب روح شما

 ست

که

در آن

زمانه

انعکاس می یابد.

 

منابع شعور باطل

 

جهانی که ما در آن به سر می بریم،

جهان پر تضادی است:

 

۱

زحمتکشان

در

بازار کار

در

رابطه مبتنی بر رقابت

 قرار دارند.

 

۲

آنچه

زحمتکشان را به لحاظ جامعتی متحد می سازد،

عبارت است

 از

منافع آنها در مبارزه مشترک بر ضد سرمایه.

 

۳

همان طور که مارکس اثبات کرده،

کالای نیروی کار

بسته به قیمت آن

یعنی

بسته به دستمزد

به

فروش می رسد.

 

۴

به

همین دلیل

مناسبت مبتنی بر استثمار

امکان پذیر می گردد.

 

۵

چنان به نظر می رسد

که

فراورده ها

برای کسب قابلیت مبادله،

باید ارزش درخود داشته باشند.

 

۶

چنان به نظر می رسد

که

فراورده ها

حاوی تعداد معینی اتم ارزشی و یا اتم کالایی اند

و

نه

اینکه تحت مناسبات جامعتی معینی تولید می شوند

تا به مثابه کالا مبادله شوند.

 

۷

وقتی

 اوپیتس

از

شعور باطل ضرور (جبری)

سخن می راند،

منظورش همین تضادهای واقعا موجود در کاپیتالیسم است

که

با

وجود صرف سیستم کاپیتالیستی

پدید می آید.

 

۸

در جهانی که در چنبر تضادهای منافع قرار دارد،

شعور هم باید بالضروره (جبرا)

دو شقه باشد.

 

۹

قبل از اثرگذاری تلاش های توضیحی و یا تحمیقی در آدمیان

این

ضرورت عینی

(جبر عینی)

مؤثر می افتد.

 

۱۰

جهان

در

تضادمندی اش

در

آیینه روح (شعور، ضمیر) ما

منعکس می شود.

 

۱۱

این انعکاس

نشاندهنده واقعیتی عینی

است

و

چون تصویری از پدیده ها ست،

پس

حقیقی است.

 

۱۲

آنچه که به لحاظ ایده ئولوژیکی باطل،

در

ضمیر ما

تشکیل می شود،

نه

پیشاپیش

در

آیینه ضمیر ما،

بلکه در واقعیت عینی

«باطل»

است.

 

برای اینکه واقعیت عینی تضادمند است:

از ماهیت پنهان در پشت پدیده ها

نمی توان تصویر برداری  کرد.

 

ماهیت پنهان در پشت پدیده ها

را

باید درک کرد.

 

۱۳

اوپیتس

این انعکاس جهان

را

به

مثابه گمراه سازی مقدم شعور

(تحریف شعور)

می نامد.

 

۱۴

متدهای تبلیغاتی

یعنی

مانی پولاسیون توده

می تواند قانع کننده باشد  و مؤثر افتد،

به

ویژه

اگر

مبتنی بر این انعکاس واقعیت عینی باشد

و

 واقعیت عینی

را

چنان توضیح دهد که به طور سوبژکتیو قابل قبول باشد.

 

۱۵

اوپیتس

این فرم گمراه سازی

(حقیقی نمایاندن باطل)

را

ثانوی می داند.

 

۱۶

برای پرهیز از خروج از موضوع:


با مانی پولاسیون،

آیینه

که

جهان را بخشا درست (حقیقی) نمودار می سازد،

کج و کوله می شود

و

در

جاهایی

کور می شود

که

به

 مخدوش گشتن انعکاس

و

پرده پوشی (ماست مالی) مناسبات واقعی

می انجامد.

 

پایان

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر