۱۳۹۹ مرداد ۲, پنجشنبه

هویت (۳)


پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

 شین میم شین

۴

 گوتفرید ویلهلم لایب نیتس

(۱۶۴۶ ـ ۱۷۱۶)

فیلسوف، دانشمند، ریاضی دان، دیپلومات، فیزیکدان، مورخ، سیاستمدار، کتاب شناس و دکتر در حقوق دنیوی و اخروی (کلیسائی)  

ایدئالیست عینی

روح یونیورسال زمانه خویش

 

·      اصل هویت را لایب نیتس به صورت  الق = الف فرمولبندی می کند.

 

۵

کریستیان ولف

(۱۶۷۹ ـ ۱۷۵۴)

عالم یونیورسال، ریاضی دان، فیلسوف آلمانی

همراه با لایب نیتس و کانت مهمترین نماینده روشنگری

  نماینده حقوق طبیعی

بنیانگذار بسیاری از مفاهیم مهم (شعور، معنی، درخود، دقت)

مؤثر در قانونگزاری پروس

مؤلف آثار بیشمار

 

۱

·      ولف در همنظری با اسکولاستیک از اصل هویت تعبیری متافیزیکی ارائه می دهد و ادعای وجود ماهیات لایتغیر را مطرح می سازد.

 

۲

·      انگلس در رابطه با این نظر غالب در علم (از قرن شانزدهم تا هجدهم) یاد آور می شود:

·      «قانون هویت ـ به معنی متافیزیکی قدیم از آن ـ قانون اساسی استنباط قدیم مبنی بر  الف = الف بود:

·      هر چیز در هویت با خویشتن خویش تلقی می شد.

·      همه چیز ـ منظومه شمسی، ستاره ها، موجودات و غیره ابدی پنداشته می شد.»

·       (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۰، ص ۴۸۴)

 

۶

ایدئالیسم عینی

 

۱

·       با به رسمیت شناخته شدن روز افزون اندیشه توسعه و تکامل در علوم طبیعی قرن هجدهم و نوزدهم، اصل هویت یاد شده (اصل هویتی که به طورمتافیزیکی تفسیر می شد) در فلسفه، به ویژه در سیستم های فلسفی ایدئالیسم عینی شلینگ و هگل مورد انتقاد قرار گرفت.

 

الف

فریدریش ویلهلم یوزف شلینگ

(۱۷۷۵ ـ ۱۸۵۴)

فیلسوف و نماینده اصلی ایدئالیسم آلمانی

 

۱

·      بدین طریق، شلینگ، هویت (یکسانی) و تفاوت میان سوبژکت و اوبژکت، تفکر و وجود، روح و ماده را در خرد محض (فلسفه هویت) فرضیه بندی می کند.

 

۲

·       (به نظر شلینگ در خرد محض اوبژکت و سوبژکت، تفکر و وجود، روح و ماده به وحدت می رسند.

·      این نظر شلینگ عرفانی است. مترجم)

 

ب

هگل

 

۱

·      هگل اصل هویت در فرم الف = الف را به مثابه «بیانگر حشو قبیح توخالی» (تاوتولوژی) رد می کند:

 

۲

·      تفکر متافیزیکی ظاهربین «همواره تنها هویت مجرد را در نظر می گیرد و تفاوت را در خارج از آن و یا در کنار آن می بیند».

 

۳

·      در حالیکه «حقیقت تنها در وحدت هویت با تفاوت کامل است»   

 

۴

·      و «هویت باید به مثابه تفاوتی در نظر گرفته شود که با خود یکسان است.»

·      (هگل، «منطق»، فصل دوم، ص ۲۶)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر