۱۳۹۹ مرداد ۶, دوشنبه

درنگی در مدل حاکمیت مد روز بورژوازی انحصاری (۱۷)


تئوری و تاریخ
شعور و وجود مبتنی بر آگاهی

در
سرمایه داری انحصاری
اندره ئا هورنونگ
یورگن لوید
جان مایر

عصر ما
هفته نامه سوسیالیستی
(روزنامه ح. ک. آلمان) 
(۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰)
 
درنگی 
از 
شین میم شین
 

الف

منابع شعور باطل

 

 خ

جهان

در

تضادمندی اش

در

آیینه روح (شعور، ضمیر) ما

منعکس می شود.

این انعکاس

نشاندهنده واقعیتی عینی

است

و

چون تصویری از پدیده ها ست،

پس

حقیقی است.

 

۱

یا للعجب.

 

انعکاس

به

قول مش لنین

خاصیت ماده است.

 

یعنی

هر چیز مادی در آیینه چیز مادی دیگر

به

همان سان

منعکس می شود

که

در

آیینه ضمیر بعضی ها.

 

۲

منظور حریف از ادعای زیر چیست:

این انعکاس

نشاندهنده واقعیتی عینی

است

و

چون تصویری از پدیده ها ست،

پس

حقیقی است.

 

۳

اولا

انعکاس ماده در ماده

روندی عینی

است

و

نه

نشاندهنده واقعیت عینی.

 

ثانیا

انعکاس

یک مفهوم فلسفی است

و

انواع بیشمار متفاوت دارد.

 

ثالثا

هر تصویری از چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم ها

حتما

نباید حقیقی باشد.

 

انعکاس

روندی

است،

که

کیفیتش

بسته به عوامل اوبژکتیو سوبژکتیو مختلفی

مشروط می شود.

 

مثال:

کیفیت انعکاس

مثلا

وابسته به کیفیت آیینه

است.

 

انعکاس سیبی در آیینه زنگ زده، غبارگرفته، مات، شکسته، کج و کوله و سالم

یکسان نیست

چه رسد به اینکه حقیقی باشد.

 

حریف

بیشک و تردید

معنی

حقیقی

را

نمی داند.

 

به

همین دلیل

خیال می کند که هر انعکاسی

حقیقی است.

 

مثال:

انعکاس جهان در آیینه ضمیر روحانیان

نه

انعکاسی حقیقی

بلکه انعکاسی مثله و مخدوش و خرافی و باطل است.

 

اکنون

معلوم می شود

که

کیفیت انعکاس

بسته به کیفیت سوبژکت شناخت (آخوند، شناسنده)

بسته به سطح توسعه علم و فن و فلسفه و فرهنگ سوبژکت شناخت

مشروط می شود.

 

تفاوت و تضاد کیفیت انعکاس سیب

در

آیینه ضمیر باغبان و بقال و بزاز و بیولوگ و فیزیکدان و شیمی دان

از زمین تا آسمان است.

 

حریف

در

گنجینه تو در توی تئوری متعالی آلمان سوسیالیستی

نشسته

و

پرت و پلا

می بافد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر