۱۳۹۹ تیر ۳۱, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۸۲)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 

 سوسیالیسم علمی

(کمونیسم علمی)

ادامه

۴

·    سوسیالیسم علمی به همت مارکس و انگلس در پیوند ناگسستنی با درک فلسفی و اقتصادی و در پیوند تنگاتنگ با مبارزه طبقاتی پرولتاریا تأسیس یافته است.

 

۵

·    به برکت درک ماتریالیستی تاریخ و تئوری اضافه ارزش سوسیالیسم از اوتوپی به علم مبدل شده است.

 

۶

·    در سوسیالیسم علمی به مثابه سوسیالیسم پرولتری که هسته مرکزی اش را رسالت تاریخی پرولتاریا تشکیل می دهد، در تدام منطقی و تکمیل فلسفه و اقتصاد سیاسی مارکسیستی ـ لنینیستی، برنامه و استراتژی و تاکتیک طبقه کارگر، یعنی اصول (پرنسیپ های) سیاسی بنیادی طبقه کارگر و حزب آن اثبات بلاواسطه خود را پیدا کرده است.

 

۷

·    ماهیت تحول جهانی ـ تاریخی ئی که مارکس و انگلس با تأسیس آموزه علمی از سوسیالیسم مطرح کرده اند، به شرح زیر بوده است:

 

الف

·    مارکس و انگلس به اثبات ماتریالیستی، فلسفی و اقتصادی جامعه نوین و فارغ از استثمار، یعنی سوسیالیسم و کمونیسم با توجه به قوانین عینی حرکت و توسعه جامعه بشری به مثابه نتیجه اجتناب ناپذیر حل انقلابی تضاد جامعه کاپیتالیستی (تضاد کار و سرمایه، تضاد پرولتاریا و بورژوازی) نایل آمده اند.

 

ب

·    مارکس و انگلس سوسیالیسم و کمونیسم را، نه به مثابه وضع و حالتی، بلکه به مثابه ضرورت تاریخی حرکتی درک کرده اند که از مناسبات جامعتی مادی نشئت می گیرد و پرولتاریا به مثابه نیروی جامعتی ئی است که به دلیل شرایط وجودی عینی اش موظف به از بین بردن جامعه کاپیتالیستی و بنای جامعه نوین است.

·    (یعنی رسالت تاریخی پرولتاریا همین است. مترجم)

 

پ

 

۱

·    مارکس و انگلس در مبارزه طبقاتی و انقلاب سوسیالیستی، دیکتاتوری پرولتاریا و حزب پرولتری طرق اصلی، وسایل اصلی و ابزارهای اصلی لازم برای رسیدن پرولتاریا به آماج را دیده اند.

 

۲

·    مارکس و انگلس به اثبات رسالت تاریخی طبقه کارگر   به مثابه تز مرکزی و آغازین سوسیالیسم علمی و همزمان به مثابه مهم ترین تز در آموزه خود نایل آمده اند که برای جامه عمل پوشیدن آن، باید جنبش کارگری با تئوری علمی در هیئت حزب پرولتری پیوند یابد.

 ۳

·    بدین طریق به قول لنین، برای نخستین بار در تاریخ بشری «سیاست از هرج و مرج (کائوس) و فریب به علم مبدل شده است.»

·    (ولادیمیر لنین، «مجموعه کامل آثار»، جلد ۲۳، مسکو، ۱۹۶۱، ص ۴۴۳، به زبان روسی)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر