۱۳۹۹ مرداد ۱, چهارشنبه

خرد ـ انسان ـ تاریخ (۱۶۳)

·
 
پروفسور دکتر مانفرد بور
برگردان
شین میم شین

فصل هفتم
بخش دوم
قسمت پنجم
ادامه

 

 

۱۴

·     «برای اینکه هر کس به حق، حق انتظار احترام از همنوعان خود دارد.

·     علاوه بر این، او هم به نوبه خود، باید  همنوعان خود را متقابلا  محترم بداند.

 

۱۵

·     بشر بودن، خود، عزتی است.

·     برای اینکه هیچ انسانی حق آلت دست صرف قرار دادن کسی را ندارد.

·     حتی خود انسان حق آلت دست صرف قرار دادن خود را ندارد.

 

۱۶

·     انسان باید همیشه به مثابه هدف مورد استفاده قرار گیرد.

 

۱۷

·     عزت (شخصیت) انسانی هم درست در همین نکته است.

 

۱۸

·     بدین طریق انسان خود را برجسته تر از کلیه موجودات غیر انسانی جهان که می توانند آلت دست قرار داده شوند، می دارد.

·     یعنی برجسته تر از  کلیه اشیاء می دارد.»

 

۱۹

·     «انسان موظف است که عزت بشری را در هر فرد دیگر عملا به رسمیت بشناسد.

·     بدین طریق او مکلف است که به هر کس دیگر بالضروره احترام بگذارد.»

·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۶۰۰)

 

۲۰

·     کانت اتیک (اخلاق) عملی خود را به طرز درونجهانی محض استدلال و اثبات می کند.

·     یعنی بدون استفاده از تصورات مذهبی و فرامین الهی.

 

۲۱

·     کانت دلایل متافیزیک اولیه آموزه فضیلت را به شرح زیر خاتمه می دهد:

·     «در اتیک (اخلاق)، به مثابه فلسفه عملی  قانونگزاری درونی محض»، انسان ها برای ما قابل درک می شوند:

·     اما آنچه که اینجا میان خدا و انسان در مناسبتی مؤثر می افتد، از سرحدات آن پا فراتر می نهد و برای ما به طور کلی غیرقابل درک است.

·     بدین وسیله اثبات می شود که اتیک نمی تواند از سرحدات تکالیف متقابل انسانی فراتر رود.»

·     (کانت، «مجموعه آثار»، جلد ۴، ص ۶۳۲)

 

۲۲

·     به «تکالیف متقابل انسانی» نه فقط تکالیف اخلاقی، بلکه چه بسا تکالیف حقوقی (قضایی) تعلق دارند که توسط کانت در آموزه حقوق و آموزه دولت عمیقتر تعیین می شوند.

 

۲۳

·     کانت در آموزه حقوق و آموزه دولت خود می کوشد تا مبانی راسیونال (عقلی) کلیه حقوق مثبته را تعیین کند.

 

۲۴

·     آموزه حقوق و آموزه دولت (فلسفه حقوقی) کانت، به همین دلیل به آنچه که به عنوان حقوق معتبر است، نمی پردازد.

·     بلکه بدان می پردازد که باید به مثابه حقوق همیشه و همه جا معتبر باشد.

 

۲۵

·     کانت تکالیف حقوقی را به همان سان از طبیعت انسان به مثابه موجود خردمند استخراج می کند که تکالیف فضیلتی را استخراج کرده است.

 

۲۶

·     کانت حقوق را در مطابقت با حقوق طبیعی روشنگری بر پایه اصول عقلی استدلال و اثبات می کند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر