۱۳۹۹ مرداد ۸, چهارشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۸۹)



پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین
 
سوسیالیسم علمی

(کمونیسم علمی)

ادامه

 

۴۱

·    سوسیالیسم علمی اولا در برگیرنده نگرش ها و بینش های سیاسی مارکسیسم ـ لنینیسم است.

 

۴۲

·    سوسیالیسم علمی ثانیا در برگیرنده ایده های سیاسی اساسی مارکسیسم ـ لنینیسم است.

 

۴۳

·    سوسیالیسم علمی ثالثا در برگیرنده اصول و پرنسیپ های سیاسی مارکسیسم ـ لنینیسم است.

 

۴۴

·    اولا به این دلیل که سوسیالیسم علمی به تجزیه و تحلیل روابط سیاسی و قانونمندی های سیاسی مبارزه سیاسی در راه تحقق (جامه عمل پوشی) رسالت تاریخی طبقه کارگر می پردازد و در انجام پلان بندی شده آن به طور اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی و داوطلبی) شرکت می ورزد.

 

 ۴۴

·    ثانیا به این دلیل که سوسیالیسم علمی به تجزیه و تحلیل استراتژی و تاکتیک سیاسی در راه تحقق (جامه عمل پوشی) رسالت تاریخی طبقه کارگر می پردازد و در انجام پلان بندی شده آن به طور اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی و داوطلبی) شرکت می ورزد.

 

۴۵

·    ثالثا به این دلیل که سوسیالیسم علمی به تجزیه و تحلیل سازمان دهی و سازمان یابی در راه تحقق (جامه عمل پوشی) رسالت تاریخی طبقه کارگر می پردازد و در انجام پلان بندی شده آن به طور اکتیو (فعالیت مبتنی بر آگاهی و داوطلبی) شرکت می ورزد.

 

۴۶

·    ضمنا نباید فراموش کرد که خصلت علمی «تئوری سیاست ماتریالیستی» (مارکسیستی - لنینیستی) از وحدت آن با فلسفه و اقتصاد سیاسی و از پیوند ناگسستنی آن با پراتیک مبارزه جنبش کارگری حاصل می آید و مجموعه مارکسیسم ـ لنینیسم به مثابه بیانگر منافع طبقه کارگر حاوی خصلت سیاسی است.

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۷، ص ۵۴۷)

 

۴۷

·    سوسیالیسم علمی به مثابه تئوری سیاسی عام مارکسیسم ـ لنینیسم، همزمان مبنائی (بنیان تئوریکی ئي) برای علوم دیگر است که بسان مثلا تئوری دولت و حقوق سوسیالیستی با عرصه ها و نهادهای منفرد حوزه سیاسی جامعه سر و کار دارد.

 

۴۸

·    سوسیالیسم علمی رابطه تنگاتنگی با تاریخ جنبش کارگری و جنبش رهایی بخش بین المللی،  با تاریخ سیستم سوسیالیستی جهانی، با تاریخ فلسفه و تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی دارد.

 

۴۹

·    از خصلت سوسیالیسم علمی، رابطه ناگسستنی آن با سیاست احزاب مارکسیستی ـ لنینیستی سر برمی کشد که در تئوری و پراتیک شان، حلاجی و تدوین و توسعه آن، صورت می گیرد.

 

پایان

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر