۱۳۹۹ مرداد ۶, دوشنبه

هویت (۵)



پروفسور دکتر گونتر کروبر

برگردان

 شین میم شین

هویت

در

ماتریالیسم دیالک تیکی

ادامه

 

۱

·      با استفاده از سیبرنتیک در مورد مسئله یاد شده، معلوم شد که موجودات در سیر تکامل خود به «دستگاه های» پسیکولوژیکی ئی مجهز شده اند که می توان آنها را مدل های مادی اصل هویت مجرد نام داد.

 

۲

·      اگر اکثر موجودات عالی حاوی دستگاهی اند که هیئت و جنبه های عام را منعکس می کند، یعنی اگر آنها دستگاه مادی لازم برای استفاده عملی از اصل هویت مجرد را در اختیار دارند، این بدان معنی است که واقعیت عینی خود حاوی خطوطی است که به کمک اصل هویت مجرد درک می شوند.

 

۳

·      منظور از اصل هویت مجرد در واقع این درک سطحی و کم محتوا ست که هر چیز، هر سیستم و غیره با خودش یکسان است.        

 

۴

·      مفهوم هویت اما زمانی ارزش علمی کسب می کند که این مسئله مورد بررسی قرار گیرد که به چه شرطی رابطه هویت ایکس = ایگرگ صدق می کند؟

 

۵

·      قانون هویت در این فرم، حاوی دیالک تیک هویت و تفاوت است و هویت مشخص را منعکس می کند.

 

۶

·      همان طور که ثبات و سکون فقط گشتاورهای نسبی حرکت یونیورسال (عام)  اند، به همان سان نیز هویت مشخص حاکی از یک گشتاور هویت دیالک تیکی تفاوتمند و متحرک مشخص است.

 

۷

·      مفهوم هویت مشخص مسائل زیرین را در بر می گیرد:

 

الف

·      تغییر همه چیزها را

 

ب

·      پیدایش کیفیت های تازه از کیفیت های کهنه را

 

پ

·      عملکرد تضادهای درونی و غیره را.

 

۸

·      هویت مشخص عبارت است از هویت تفاوت ها و یا هویت اضداد.  

 

۹

·      هر چیز ـ به مثابه سوبژکت ـ نسبت به تغییراتی که از جلوی «چشمش» می گذرند، همان می ماند که هست:

·      یعنی انتزاعا یکسان با خویشتن خویش  است

·      (تجسم هویت مجرد است. مترجم)

 

۱۰

·      اما از آنجا که آن چیز خود تغییر می یابد، وحدتی از تعین های متفاوت تشکیل می دهد:

·      یعنی مشخصا در یکسانی مشخص با خویشتن خویش است

·      (تجسم هویت مشخص است. مترجم)

 

۱۱

·      بنابرین، هویت مشخص عبارت است از وحدت دیالک تیکی از هویت و تفاوت.

 

۱۲

·      هویت مشخص، هویت مجرد را مستثنی نمی سازد، بلکه آن را به طور دیالک تیکی نفی می کند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر