۱۳۹۹ مرداد ۷, سه‌شنبه

پروا و پرواز و پارس و پرخاش (۳۶۷)


جمعبندی
از
مسعود بهبودی


حریف
هابرماس معتقد است که
مدرنیته پروژه‌ای‌ است که ناتمام مانده است.
در اینجا دو پرسش پیش می‌آید:
چرا مدرنیته پروژه‌ای‌ است که ناتمام مانده؟
چه چیزی یا چه کنشی سبب می‌شود تا این پروژه به اتمام برسد؟

۱
مدرنیته ویا تجدد
چیست؟

۲
مدرنیته رهاورد بورژوازی انقلابی اغازین با غول های فلسفی و فرهنگی و سیاسی بزرگی از قبیل کانت و فیشته و هگل و فویرباخ و دیدرو و هلوه تیوس و هولباخ و روسو و روبسپیر و غیره بوده است.

۳
مدرنیتیه با مبارزات انقلابی بر ضد فئودالیسم و مذهب و کلیسا و کنیسه و مسجد توأم بوده است.

۴
مدرنیته ویا تجدد بورژوایی ناقص مانده است و نه مدرنیته ویا تجدد به طور کلی.

۵
دلیل ناقص ماندن مدرنیته ویا تجدد بورژوایی
تبدیل بورژوازی انقلابی اغازین به بورژوازی مرتجع واپسین و معاصر است که متحد برده داران، فئودال ها و روحانیان از هر نوع و مبلغ خرافه و خریت و خردستیزی است.
و
نماینده پست مدرنیسم (پسا مدرنتیه) است.

مراجعه کنید به پست مدرنیسم و یا پسا مدرنیته در تارنمای ما

۶
مدرنیته ویا تجدد را اما از اواسط قرن ۱۹ طبقه کارگر و حزبش نمایندگی می کند و توسعه می دهد.

۷
هابرمس
نماینده و ایده ئولوگ (نظریه پرداز) بورژوازی واپسین و معاصر (امپریالیسم) است که سیفون مستراحش حتی از طلای ناب است


سهراب سپهر
زندگی، رازِ بُزرگی ست، که در ما جاری است.

۱
زندگی غاز بزرگی است که در حوضچه خانه ما ست.


درنگی در دیالک تیک ایدئال و رئال (اوتوپی و علم، ارزویی و واقعی)

سؤال:
اگر
ایدئال
پیش فرم سوبژکتیو (دلبخواهی، اوتوپیکی، خیالی، آرزویی) رئال است،
منشاء خود ایدئال به مثابه پیشفرم چیست؟
مینو

۱
این سؤال بسیار مهمی است.

۲
ایدئال و آرزو
نیز به نوبه خود
منشاء رئال دارد.

۳
باید هم چنین باشد.

چون در دیالک تیک رئال و ایدئال
نقش تعیین کننده از آن رئال است.

۴
مثال:
یکی از مهم ترین ایدئال های بشری
تشکیل جامعه برابران است:
جامعه ای که در ان همه اعضای ان از خرد تا کلان
از زن تا مرد
از شهری تا روستایی
از علامه تا عمله
برابر باشند و کسی بر دیگری ستم روا ندارد.

۵
همه تراژدی های سوزناک یونان باستان بیانگر همین ایدئال اند.

۶
حتی در افسانه اخراج حوا و آدم از بهشت
همین ایدئال تئولوژیزه گشته است (جامه فقهی در برکرده است.)

۷
منشاء این ایدئال
چه در کتب مقدس و چه در تراژدی های یونان باستان
وجود جامعه اشتراکی اغازین (جامعه برابران اولیه) است که برباد رفته است و از یاد رفته است.

۸
یعنی
ایدئال و آرزوی تشکیل جامعه برابران
منشاء رئال و واقعی دارد.

۹
مثال دیگر:
عمله و بنا قبل از بنای خانه
مدل فکری خانه را (ایدئال خانه رئال) را
در ذهن خود می سازند
بعد
با
آب و خاک و کاه و سنگ و سیمان و آهک و چوب و غیره
به
ایدئال خود
یعنی به مدل فکری خانه
رئالیته (واقعیت) می بخشند

۱۰
نهایتا
خانه ای ساخته می شود که در خطوط کلی اش
شبیه خانه فکری (ایدئال) است.

۱۱
سؤال اکنون این است که عمله و بنا مدل فکری خانه را از کجا کسب کرده اند؟

۱۲
منشاء رئال این مدل فکری خانه
را
مثلا
آشیانه پرندگان
لانه جانوران و غارهای اولیه نیاکان تشکیل می دهند.

۱۳
ایدئال همیشه منشاء رئال دارد


در دفاع از امنیت شغلی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران
نامه مردم

۱
خبرنگار و روزنامه نگار انتزاعی وجود دارد.

۲
فقط خبرنگار و روزنامه نگار و هر چیز دیگر مشخص وجود دارد.
به قول مش لنین

۳
انتقاد باید مشخص باشد و نه مجرد و انتزاعی.

۴
مبارزه باید متکی بر تئوری علمی و انقلابی باشد و نه کورکورانه و پراگماتیستی (سودجویانه، مصلحت طلبانه، عوام فریبانه)

۵
توده باید با حقیقت عینی اشنا شود و نه با دعاوی تصادفی مفید برای مدعی

۶
تهییج عاطفی ـ احساسی توده بدون روشنگری علمی و انقلابی توده کسب و
کار عوام فریبان است.

۷
توده باید بداند که در چه فرماسیون اقتصادی به سر می برد و راه رهایی در گذار از کدام فرماسیون اقتصادی ارتجاعی به کدام فرماسیون اقتصادی انقلابی است.

۸
در طوایل طبقاتی امنیت شغلی وجود ندارد.

۹
حقیقت عینی این است و باید به گوش خبرنگار و روزنامه نگار و وبلاگ نویس و غیره رسانده شود.

۱۰
اوپوزیسیون جماران
بهتر از جماران نیست.

۱۱
هر دو حقیقت ستیز و عوام فریب اند.

۱۲
بالاتر از حقیقت اما بتی و دگمی و خدایی وجود ندارد.

۱۳
حقیقت مهم ترین هدف و آماج و سنگر پرولتاریا ست.

۱۴
مبارزه انقلابی باید به حراست از حقیقت عینی بپردازد و نه به کتمان حقیقت عینی به نیات بند تنبانی.

ادامه دارد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر