۱۳۹۹ مرداد ۸, چهارشنبه

درنگی در مدل حاکمیت مد روز بورژوازی انحصاری (۱۹)


تئوری و تاریخ
شعور و وجود مبتنی بر آگاهی

در
سرمایه داری انحصاری
اندره ئا هورنونگ
یورگن لوید
جان مایر

عصر ما
هفته نامه سوسیالیستی
(روزنامه ح. ک. آلمان) 
(۱۰ ژوئیه ۲۰۲۰)
 
درنگی 
از 
شین میم شین


د 
آنچه که به لحاظ ایده ئولوژیکی باطل،
در
ضمیر ما
تشکیل می شود،
نه
پیشاپیش
در
آیینه ضمیر ما،
بلکه در واقعیت عینی
«باطل»
است.

کیفیت انعکاس واقعیت عینی،
همانطور که ذکرش گذشت،
بسته به کیفیت آیینه است.

ساختار آیینه ضمیر انسان ها،
دیالک تیکی
است،
دیالک تیکی از اوبژکتیو و سوبژکتیو
است.

منظور از اوبژکتیویته (عینیت) ساختار آیینه ضمیر اعضای جامعه،
خصلت طبقاتی آنها ست
و
منظور از سوبژکتیویته (ذهنیت) ساختار آیینه آنها،
سطح توسعه فکری، پایگاه طبقاتی و غیره آنها ست.

انعکاسات واقعیت عینی
از
صافی های طبقاتی آیینه های ضمیر آدمیان می گذرند.

به
همین دلیل
شناخت چیزها، پدیده ها، روندها و سیستم های واحد
توسط اعضای طبقات اجتماعی متفاوت
با
کیفیات مختلف، متفاوت و حتی متضاد،
صورت می گیرد.

به
همین دلیل،
کشف حقیقت عینی
کار هر کس نیست.

تعلقات طبقاتی ارتجاعی
اصلا
اذن و امکان عبور انعکاسات واقعیت عینی از صافی های طبقاتی تنگمنفذ
را
نمی دهند.

به
همین دلیل،
نمایندگان حقیقت عینی در طول تاریخ
نمایندگان ایده ئولوژیکی طبقات اجتماعی انقلابی
بوده اند.

به
دلیل خصلت دیالک تیکی  ساختار آیینه ضمیر انسان ها ست،
که
مارکسیسم ـ لنینیسم
(ایده ئولوژیکی طبقه کارگر)
را
هر کسی نمی تواند بیاموزد.


مارکسیسم ـ لنینیسم
را
بر خلاف فیزیک و شیمی و مته متیک
نمی توان در دانشگاه ها تدریس کرد.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر