۱۴۰۱ مرداد ۲۴, دوشنبه

خود آموز خود اندیشی (۵۴۹)

Bild

 شین میم شین

باب دوم

در احسان

حکایت اول

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص  ۵۳)

بخش اول

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

کسی گوی دولت ز دنیا برد

که با خود نصیبی به عقبی برد.

 

معنی تحت اللفظی:

کسی پس از مرگ سعادتمند خواهد بود که قبل از مرگ

 توشه آخرت تهیه کرده باشد.

 

سؤال

سعدی

 در این بیت شعر،

به (۱) توانگر می پردازد

و

کسی را سعادتمند می داند که توشه آخرت را خودش شخصا با خود ببرد و آن تنها از طریق احسان میسر می شود.

 

جواب

 

سعدی

 در این بیت شعر،

به تطمیع  توانگر می پردازد

و

کسی را سعادتمند می داند که توشه آخرت را خودش شخصا با خود ببرد و آن تنها از طریق احسان میسر می شود.

 

متد استدلالی سعدی

مبتنی بر دیالک تیک داد و ستد

است.

 

خدای اسلام

شباهت صد در صد به تجار دارد.

 

خود حضرت محمد هم مدتی تاجر بوده است

و

فروشنده امتعه خدیجه.

 

سعدی

دیالک تیک داد و ستد

را

به شکل دیالک تیک احسان در این دنیا و اجر اخروی بسط و تعمیم می دهد.

هدف استراتژیکی ـ طبقاتی سعدی

تعدیل تضادهای طبقاتی در جامعه برده داری و فئودالی از طریق دستگیری بخور و نمیر توانگران از بی خانمانان جامعه

است.

همین تئوری اجتماعی ـ سیاسی (سیاست اجتماعی) فئودالی سعدی

 را

دیری است

که

دول امپریالیستی

در ممالک پیشرفته سرمایه داری

برای تعدیل تضادهای طبقاتی و جلوگیری از انقلابات اجتماعی

جامه عمل می پوشانند.

 

از بیکاران و بینوایان و بیماران

حمایت اجتماعی

به

عمل می آورند

و

آنها را عملا به مشتی گدای (لومپن) منفعل مبدل می سازند.

یکی از دلایل صلح اجتماعی کذایی در این ممالک

همین است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر