میم حجری
فروید
میتوانیم هر قدر دوست داریم بر این نکته تاکید کنیم که عقل بشر ضعیفتر از غرایز اوست، و حق نیز با ماست.
ولی این ضعف ویژگی عجیبی دارد.
صدای عقل ملایم است ولی تا گوش شنوایی نیابد آرام نمیگیرد و در نهایت، بعد از تکرار بیپایان موفق میشود.
این یکی از نکات معدودی است که ما را به آینده انسان امیدوار میکند.
پایان
ما برای تحلیل این خرافه فروید،
نخست
آن را تجزیه می کنیم:
۱
فروید
میتوانیم هر قدر دوست داریم بر این نکته تاکید کنیم که عقل بشر ضعیفتر از غرایز اوست، و حق نیز با ماست.
فروید
احتمالا
خیال می کند
که
عقل هم بسان غریزه
چیزی لدنی و جبلی و مادرزادی
است.
فروید
بیشک
خیال می کند
که
بشر
با
دوئالیسم غریزه و عقل
دست به گریبان است.
یعنی
هر نوزادی
مجهز به دوئالیسم غریزه و عقل
از
مادر
زاده می شود.
به همین دلیل
به
مقایسه غریزه و عقل
خطر می کند.
راستی
عقل چیست و چگونه تشکیل می یابد؟
برای پیدا کردن پاسخ به این پرسش،
باید به فرم های مختلف شناخت بشری اشاره کرد:
شناخت بشری
از
گردنه دو دیالک تیک معرفتی زیر می گذرد:
۱
دیالک تیک حسی و عقلی
(دیالک تیک سنسوئال و راسیونال)
۲
دیالک تیک تجربی و نظری
(دیالک تیک امپیریکی و تئوریکی)
در دیالک تیک حسی و عقلی، نقش تعیین کننده از آن حسی است
و
در دیالک تیک تجربی و نظری،
نقش تعیین کننده از آن تجربی است.
قبل از توضیح چند و چون تشکیل و توسعه و تکامل این دو دیالک تیک،
باید خاطرنشان شد
که
ما
نه
با
دوئالیسم غریزه و عقل،
بلکه با دیالک تیک غریزه و عقل سر و کار داریم.
تفاوت دوئالیسم با دیالک تیک چیست؟
در «روابط» دوئالیستی
میان اقطاب متضاد، دیوار نفوذ ناپذیری کشیده شده است.
یعنی
اقطاب دوئالیستی
کمترین ربطی به همدیگر و کمترین رابطه ای با همدیگر
ندارند
و
هرگز نمی توانند به یکدیگر تبدیل شوند
و
در یکدیگر مؤثر افتند.
نماینده دیرین طرز تفکر دوئالیستی،
مانی پیامبر
و
مذاهب بزرگ
(یهودیت، مسیحیت، اسلام)
بوده اند.
مثلا
دوئالیسم نور و ظلمت،
دوئالیسم اهورا و اهریمن
دوئالیسم هایبل و قابیل
(دوئالیسم خیر مطلق و شر مطلق)
را
نمایندگی کرده اند.
در روابط دیالک تیکی
اما
میان اقطاب متضاد، وحدت و تضاد همزمان وجود دارد.
یعنی
اقطاب متضاد
و
نمی توانند جدا از یکدیگر باشند
و
مؤثر در یکدیگر نباشند
مثال:
دیالک تیک پروتون و الکترون در هر اتم.
دیالک تیک جذب و دفع در هر موجود.
اگر این رابطه دیالک تیکی مختل شود،
هم
اتمیت اتم از بین می رود و هم موجودیت موجود زنده.
ادامه دارد
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر