۱۴۰۰ آذر ۲۶, جمعه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۸)

 Willi Sitte

ویلی زیته

(۱۹۲۱ ـ ۲۰۱۳)

نقاش پرولتاریا

وزیر هنر در جمهوری آلمان دموکراتیک


میم حجری 

 

۵۰۷

اردشیر هم در این گیر و دار،
گیر داده به حزب توده مغلوب.
محتوای این کردوکار اردشیر و امثالهم
 نوعی آنتی کمونیسم است و بس.
فقط کافی است که اردشیر وارد چالش فکری شود
تا معلوم شود که آلترناتیو بهتری جز امپریالیسم و اولیگارشیسم ندارد.

 

۵۰۸
نظام مثلا متمدن کنونی(بورژوازی)،هر نوع کار زشتی که در بربریت به شکل ساده اش صورت می گرفت به شکل پیچیده،مبهم و دو پهلو در می آورد و آن را ترویج میدهد.
خانواده مقدس
مهری



بورژوازی


بسان پرولتاریا و اشراف برده دار، فئودال و روحانی و خرده بورژوازی


یک طبقه اجتماعی است


و


نه


یک نظام جامعتی



منظور مارکس و انگلس در این نخستین اثر مشترک شان هم نه بورژوازی


بلکه نظام سرمایه داری است.


این اثر مشترک


«خانواده مقدس و یا نقد نقد انتقادی، بر ضد نظرات برونو باوئر و شرکاء.» 


عنوان طنز آمیزی برای فلسفه ایدئالیستی برادران باوئر و پیروان شان بوده است.



ما باید میان سیستم (اوبژکت) و سوبژکت (فاعل)


تفاوت بگذاریم:


مثلا میان نظام جامعتی


یعنی
مناسبات تولیدی


و

یا

زیربنای اقتصادی و حاکمیت طبقاتی

از سویی


و


طبقات اجتماعی

از سوی دیگر


تفاوت قائل شویم.


نظامات جامعتی


اوبژکت (مفعول، معلول) اند

و

نه

سوبژکت

(فاعل و علت و آدم و طبقه و غیره).


۵۰۹
لنین
بعدها
در این زمینه خواهد نوشت:
«ایندو عالیجناب
(برادران باوئر)
به موعظه نقد برخاسته بودند.
نقدی که فراتر از هر واقعیتی قرار داشت.
نقدی که فراتر از احزاب و سیاست قرار داشت.
نقدی که به وحدت هر کردوکار عملی منجر می شود
و
دلخوش بدان بود که به محیط زیست و حوادث جاری در آن، برخورد «انتقادی» دارد.

برادران باوئر
به
پرولتاریا
از طاقچه بالا می نگریستند.
پرولتاریا
را
توده بی خیال (بی خبر از انتقاد) می پنداشتند.

 

۵۱۰
احسان طبری
 در نبردِ خویشتن با خَصمِ نامَردِ پَلید،
 آن‌چنان کان هست مَردان را، بُرازان خُفته‌اید

 طبری
 در این بیت شعر
دشمن شهدای حزب توده

را
مثل اشراف فئودال
توصیف میکند
نامرد و پلید مینامد

و
شهدای حزب تود ه را مرد مینامد
مرد و نامرد از مفاهیم آنتی فمینیستی اشراف برده دار وفئودال است

 

۵۱۱
خود گنه کاریم و از دنیا شکایت می کنيم!
غافل از خود، دیگری را هم قضاوت می کنيم!
کودکی جان می دهد از درد فقر و ما هنوز…
چشم می بندیم و هرشب خواب راحت می کنيم!
عمر کوتاه است و دنیا فانی و با این وجود…
ما به این دنیای فانی زود عادت می کنيم!
ما که بردیم آبرو از عشق، پس دیگر چرا…
عشق را با واژه هامان بی شرافت می کنيم؟
کاش پاسخ داشت این پرسش که ما در زندگی…
با همیم اما چرا احساس غربت می کنيم؟
شیخ بهایی

هی شیخ
خلایق
اگر دیگران را قضاوت می کردند
در ان صورت
می توانستند خود را هم قضاوت کنند.
انتقاد از خود
جفت دیالک تیکی انتقاد از جامعه و همنوع است.
یکی بدون دیگری وجود ندارد.
درد هم همین جا ست.
قحط روشنگری است

 

۵۱۲
عجب انتقادات بند تنبانی عزرائیل و اسرافیل دارند

 

۵۱۳
مطالعه زورکی
به درد خود اخگر  می خورد و نه به درد جامعه و دوران.
 ضمنا خود اخگر
 کدام  کتب را خوانده است  و برداشت خود را برون نویسی کرده است؟

 

۵۱۴
فلسفه را نباید به‌ منظور به‌دست آوردن پاسخ‌هایی صریح و قطعی به پرسش‌هایی که مطرح می‌سازد مطالعه کرد،
زیرا صحت و سقمِ این پاسخ‌ها را نمی‌توان به‌طور قطعی معلوم کرد،
بلکه باید آن‌ را برای آگاهی از خودِ مسائل بررسی نمود،
زیرا این پرسش‌ها و مشکلات دایره‌ی مفاهیم ما را درباره‌ی امورِ ممکنه وسیع‌تر می‌کند و تخیل عقلانی ما را می‌پروراند و از یقین و اطمینانی جزمی که دریچه‌ی ذهن را به‌روی تفکرات نقدی و نظری می‌بندد جلوگیری می‌کند،
و از همه بالاتر به واسطه‌ی تأمل در عظمت عالم، ذهن را نیز وسعت و عظمت می‌بخشد.
راسل

راسل مرد تزلزل مدام بوده است
و
نمی داند

که
فلسفه چیست و فرق علوم با فلسفه چیست؟
راستی فرق فلسفه علمی با علوم چیست؟


۵۱۵
تهران در شامگاه خزانی
سرخ و زرد
نيمه هاى رودخانه ی دوگانه ی گدازه ی روان
از كنار هم عبور مى كنند
آن يكى، سوى جنوب
وين يكى، سوى شمال
در كنار دره، از بزرگراه.
پشت ها به كوه
بر فراز تپه ها
آسمان خراشهاى پُرتوان
بى خبر از آن تكانه ی عظيم منتظر
با هزارها هزار چشم مات هندسى
اين گدازه ی هماره ی رونده را نظاره مى كنند
زير پرتو كثيف ماه.
دسته اى پرنده ی سپيد
بر فراز شاخسار جنگل خزانى كرانه هاى رودخانه ی دوگانه، بال مى كشند
چرخ مى زنند
در بخار و دود زهرناك شامگاه.
از پس ِ هزارها هزار تورى ِ غبار
كورسوى اختران كم شمارِ دوردست؛
آسمان، سياه.
اندكى فروتر از رديف تپه ها
در دو سوى رودخانه ی دوگانه ی گدازه ی روان
تا كجا كه چشم كار مى كند
پهنه هاى پست
كومه هاى سست
كومه هاى كم توان ِ بى پناه.
شهرْكشورِ كلان،
شهرِ انتهاى بى نوايى و توانگرى،
شهرِ جويبار خنده، شهرِ رودخانه هاى آه.
نیاز یعقوبشاهی

 

۵۱۶
در این مقاله پس از معرفی مفاهیم فضا، مکان و مقیاس، نشان می‌دهیم که هر سه‌ی [این مقوله‌ها] مرتبط است با تحلیل گرامشی از مسائلی هم‌چون زبان، اهمیت تاریخی کلیسای کاتولیک، نقش روشنفکران، جهان‌وطنی، طبقه و مبارزه‌ی طبقاتی، آمریکایی‌گرایی و فوردیسم، سرشت دولت ایتالیا، پایگاه‌های اجتماعی قدرت دولتی، ژاکوبنیسم، انقلاب پاسیو و هژمونی. در این مقاله نتیجه گرفته می‌شود که علاقه‌ی گرامشی به مکان، فضا و مقیاس صرفاً آکادمیک نبود بلکه به تجزیه‌وتحلیل وی از اقتران‌های انقلابی مربوط می‌شود.
نقد اقتصاد سیاسی



فضا

یکی از زیر مفاهیم مکان است.


فضا مفهومی فیزیکی و نجوم است و نه مفهومی فلسفی


ضمنا


مقوله

نیست.


مقوله چیست و چه فرقی با مفهوم دارد؟



 

۵۱۷
احسان طبری
قلبِ خود در راهِ عشقِ خلق، سوزان رفته‌اید
جانِ خود از بهرِ عشقِ خویش‌‌بازان خُفته‌اید


معنی تحت اللفظی:
قلب خود را در عشق خلق سوزانده اید
و
در راه عشق فداکاران جان باخته اید.
مصراع دوم این بیت فاقد معنی روشن است.
شهدای حزب توده عشاق خلق قلمداد می شوند و جانبازان راه عشق

 

۵۱۸
احسان طبری
لکّه‌ای از ننگِ بَر ظالم‌فشان، بگذشته‌اید
جامه‌ای از فَخر برمیهن‌طرازان (میهن آرایان) خُفته‌اید

دشمن خود را ننگ تاریخ قلمداد کرده اید
و خلعتی بر میهن پرستان بافته اید
عیب آثار هنری
فقدان صداقت و صراحت است
خواننده با هارت و پورت بمباران می شود
بی انکه چیزی بیاموزد

 

۵۱۹
به عوض مدیحه سرایی

افکارش را منتشر کنید

تا خواننده چیزی بیاموزد و رشد کند.
 

۵۲۰
فقدان روشنگری علمی و انقلابی نتیجه ای جز این ندارد:
می زند فریاد
هر چه بادا باد

 

۵۲۱
غرب در شوک پیشنهادات تهاجمی روسیه!
گاردین-17 دسامبر2021:
"روسیه فهرستی از خواسته هایش را منتشر کرده و می گوید که این ها باید عملی شود تا تنش در اروپا کاهش یابد"!
 این طرح 8 ماده ای از طرف وزارت خارجه روسیه در حالی منتشرشد که نیروهای نظامی این کشور در نزدیکی مرز با اوکرایین متمرکز شده اند...
روسیه می گوید که اگر غرب خواسته هایش را نادیده انگارد، باید منتظر پاسخی شبیه بحران استقرار موشک در کوبا در سال 1962 باشد...
غرب این پیشنهادهای تهاجمی روسیه را تلاشی برای به رسمیت شناختن "مناطق نفوذ"ش می داند...
روسیه از ناتو می خواهد که نیرو و تسلیحات خود را از کشورهایی که بعد از 1997 وارد این ائتلاف شده اند خارج کند. این کشورها شامل لهستان و جمهوری های بالتیک می شود...این کشورها احتمالا به شدت با این درخواست روسیه مخالفت خواهند کرد...
یک دیپلمات آمریکایی می گوید که برخی از پیشنهادات روسیه غیر قابل قبول است...
جن ساکی ، سخنگوی کاخ سفید می گوید که کشورش در موردطرح روسیه مشغول رای زنی با شرکای اروپایی است...
ریابکوف ، معاون وزارت خارجه روسیه گفت: ضرب الاجلی در کار نیست ولی روسیه می خواهد که هرچه زودتر مذاکرات آغاز شود"

صدری



اگر تیز بنگریم


ماهیت این 
«جنگ» ها


زرگری است.


یلسین را امپریالیسم

یعنی همین دول ناتو


به ترفندی و مشقتی روی کار آوردند


سیوگانف برنده اصلی انتخابات بود.


پوتین جای یلسین را گرفته


بدون اینکه انتخاباتی در بین باشد.


هدف امپریالیسم

تحکیم حاکمیت بورژوازی اولیگارشیستی در روسیه است


تا


برگشت به سوسیالیسم محال گردد.


این جنگ های زرگری در قرن ۲۱

 البته می توانند خونین هم باشند


بدون اینکه ماهیت شان عوض شود.


«جنگ» امپریالیسم با ج. ا.

هم زرگری است.


در
اغتشاشات هونگ کونگ و بلاروس


احدی کشته نشده است


امپریالیسم اما از دیکتاتوری چنان و چنان دم می زند و بازی های اولمپیک را بایکوت دیپلوماتیک می کند.


در حالیکه در ج. ا.


در عرض ۶ روز ۱۶۰۰ تن به خاک افتاده اند


و


کسی اعتراضی ندارد


دیروز

لیست کشورهای مخالف آزادی بیان


منتشر شد:


چین و بلاروس و میانما


از
 ج. ا.
اسمی نیست.



۵۲۲

سپاه دانش را ببین.
 زاپاتا دهاتی بوده است.

 

۵۲۳
احسان طبری
فارغ از بانگِ دِل‌آزارِ غُرابِ ارتجاع
با نوای جان‌فَزای خوش‌نوازان خُفته‌اید

با مرگ
از شنیدن مدام صدای دلازار کلاغ ارتجاغ فارغ شده اید
و
نوای دلنشین خوش نوازان در گوشتان مانده
طبری
ارتجاع را به کلاغ تشبیه می کند
غافل از اینکه
کلاغ
خردمندترین واندیشنده ترین پرنده است

 

۵۲۴
احسان طبری
خَلق آخر بِشکَنَد مِنقارِ شوُمِ جُغدِ ظُلم
گر شما بِشکسته‌پَر، چون شاه‌بازان خُفته‌اید.


اگرچه شما بسان شاهبازان پرشکسته اید
ولی خلق منقار جغد ظلم را خواهد شکست
طبری ارتجاع را به جغد تشبیه میکند و شهدا را به باز شکاری
جغد در فلسفه روشنگری

مظهر خرد است و ارجمندتر از باز است

۵۲۵
حیوانات صحبت می کنند، اما فقط کسانی که می دانند چگونه گوش کنند
پطرا



نه.


حرف حیوانات را کسی می فهمد که زبان شان را رمزگشایی کرده باشد.


دیری است که زبان مثلا زنبوران، اسبان و غیره رمزگشایی شده است


حتی روی زبان درختان پژوهش های علمی صورت می گیرند

 

۵۲۶
نابینا غصه نخور
در دنيا چیز قشنگی برای دیدن وجود ندارد
ما هم که می‌بینیم خود را به کوری زده‌ايم
باورکن
ماهی‌ها گریه شان دیده نمی‌شود
گرگها خوابیدنشان
عقابها سقوطشان
و انسانها درونشان
(صادق هدایت)


آره.


مشد هدایت


شما بدتر از کوران تشریف دارید.


مرتجعین

کوران طبقاتی اند و بدترین بدبخت های جهان.


جهان برای انقلابیون اما فوق العاده 
زیبا ست.


آنچنان زیبا ست


این بی بازگشت


کز برایش می توان از جان گذشت
 

۵۲۷
معلمان کیانند و فونکسیون شان چیست؟

 

۵۲۸
راشا تودی زباله است و ناشر توطئه ـ تئوری های رنگارنگ است.
بدتر از رسانه های امپریالیستی است .
اصلا اعتبار علمی ندارد.
 پوتین و حزبش متحد نئوفاشیسم و فوندامنتالیسم است


ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر