۱۴۰۰ دی ۵, یکشنبه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۳۷)

   Hannie Schaft

هانی شافت

رزمنده آنتی فاشیست شهید از هلند

 

میم حجری


۶۷۵

باستانی پاریزی
باز شب آمد و شد اول بیداری‌ها
 من و سودای دل و فکر گرفتاری‌ها

فرا رسیدن شب همان و اندیشیدن در تختخواب به بدبختی ها همان

 

۶۷۶
 شب خیالات و همه روز، تکاپوی حیات
خسته شد جان و تنم زین همه تکراری‌ها

شب ها
 اسیر خیالاتم
و
روزها
 در تلاش تکراری مکرر برای معاش

۶۷۷
در میان دو عدم، این دو قدم راه چه بود؟
که کشیدیم درین مرحله بس خواری‌ها

این زندگی کوتاه در فاصله دو نیستی چه بود که خفت و خواری نصیب مان شد.
پاریزی معنی عدم را نمی داند.
عدمی در بین نیست.
تشکیل و رشد وزوالی در بین است:
توسعه نطفه ای به شاعری
و
زوال و تجزیه و تلاشی شاعری به زباله ای در بین است.

 

۶۷۸
 دو تا آدم با عرضه تو این مملکت نیس اون سگ پیرو از بالا بکشه پایین؟
سارا

اولا
کار هر خر نیست خرمن کوفتن
گاونر می خواهد و خلق کهن

ثانیا
سرنگونی
آسان است.
دشوار
جایگزینی است.
شاه سرنگون شد
و
شیخ صدهزار بار بدتر از شاه
سوارمان شد
خطر آن می رود که پس از سرنگونی شیخ
طویله
تکه تکه شود و شطی از خون خلق جاری شود

۶۷۹
سریع القلم غیر از عقل اندیشنده کم و کسری ندارد.
عوامفریب درجه اول است

۶۸۰
مخترع آسانسور کیست ؟
اولین آسانسور حمل و نقل عمومی توسط دانشمندی با نام اتوود طراحی و ساخته شد. اتوود یک ماشینی طراحی کرد که دارای دو وزنه که با یک نخ به هم مرتبط شده بود؛ این نخ روی قرقره‌‌ها بالا و پایین می‌رفت؛ درواقع اتوود یک طرح ابتدایی از آسانسور ارائه کرد اما آسانسوری که اتوود طراحی کرد شباهت چندانی به آسانسورهای امروزی نداشت.در سال 1854 دانشمند آمریکایی با نام اوتیس آسانسوری به شکل امروزی را اختراع کرد .اوتیس مخترع اصلی آسانسورهای بی‌خطر است که با ترمز اتوماتیک کار می‌کرد، طراحی اوتیس به گونه‌ای بود که چرخ ضامن‌دار در صورت پاره شدن کابل نگهدارنده کابین آسانسور، اتاقک مورد نظر به طور کامل سقوط نمی‌کرد و ترمزها به طور خودکار فعال می‌شدند و کابین به اندازه‌ی تنها چند پا فشار می‌افتاد و سپس می‌ایستاد.
کمی بیشتر از اوتیس بدانیم!!
شاید شما هم مثل من کنجکاو باشید و تمایل داشته باشید که بیشتر با این مخترع آمریکایی آشنا شوید.از این دانشمند بزرگ آمریکایی به عنوان بنیان گذار یکی از شرکت‌های آسانسور و پله برقی یاد می‌شود.اوتیس از کودکی طرح‌هایی جالبی می‌کشید که بیانگر دید متفاوت و ذهن خلاق او بود درواقع او به صورت عجیب و غریب به اطراف خود نگاه می‌کرد. متاسفانه این دانشمند بزرگ عمر چندان طولانی نداشت و در سن 49 سالگی بر اثر بیماری دیفتری جان خود را از دست داد.

 

۶۸۱
همه‌کس به کسی که زیر فشار رنج سنگین، دارد استخوانش خرد میشود درس صبر و تحمل میدهد.

اما وقتی خودش صاحب آن درد شد نمیتواند صبر و قرارش را از دست ندهد.

 نصیحتم نکن. درد من از پند تو بلندآوازتر است.
شکسپیر

 

۶۸۲
صبح در خوابِ عدم بود که بیدار شدیم
شب سیه مستِ فنا بود که هشیار شدیم
پای ما نقطه صفت در گرو دامن بود
به تماشای تو سرگشته چو پرگار شدیم
به شکار آمده بودیم ز معمورهٔ قدس
دانهٔ خال تو دیدیم، گرفتار شدیم
در کفِ عقل کم از قطرۀ شبنم بودیم
کاوشی کرد جنون، قُلزُمِ زَخّار * شدیم
نرود دیدۀ شبنم به شِکرخوابِ بهار
عبث افسانه طرازِ دلِ بیدار شدیم
خانه پردازتر از سیل بهاران بودیم
لنگرانداخت خرد، خانه نگهدار شدیم
چون مؤذن سرِ تسبیح شماران بودیم
گردشی کرد فلک، رشتۀ زُنّار شدیم
عالم بیخبری طُرفه بهشتی بوده است
حیف و صد حیف که ما دیر خبردار شدیم
صائب تبریزی
 قُلزُم: دریا
زخّار: پر آب و مواج

مصراع زیر به لحاظ وزن معیوب است:
عبث افسانه طرازِ دلِ بیدار شدیم

 

۶۸۳
من وفاداری رو با وفاداری جبران می‌کنم و نمک نشناسی رو با فاصله گرفتن
ماری

«من»
را
رها باید کنی
تا
«ما»
شوی.
غوغا
شوی.
غوغاتر از غوغا شوی

یکی از معایب چشمگیر ایرانی جماعت
سانترالیزاسیون
«من»
است.
در کانون هستی قرار دادن من است.
به عوض من
باید
حقیقت عینی
سانترالیزه شود.
بی اعتنا به منافع من

۶۸۴
زمانه ما
زمانه سلب آدمیت از آدم ها ست.
آدم ها زباله می شوند
به همین دلیل
همه
تنها هستند.
چون
با زباله
کسی نمی تواند دوست شود
زباله
هم نمی تواند با کسی دوست شود.
روابط افراد با همدیگر
قلابی و سطحی و سست و بند تنبانی اند
رابطه به معنی واقعی کلمه نیستند
حتی رابطه والدین با فرزندان.

 

۶۸۵
اما خون دادن بهتر از وضع الانمون نیس؟

مرگ
در همه فرم هایش
راه حل نیست.
فاجعه است.
زنده باد زندگی.
عمر خیر باید طولانی تر از عمر شر باشد تا جهان بهتری بنا شود.
کسانی که دعوت به انتحار می کنند
زباله های تاریخ اند.
چه با عبا و عمامه
و
چه بی عبا و بی عمامه

 

۶۸۶ 
از فردا بهترم

طنزی رئالیستی و راسیونالیستی است
 

۶۸۷
دوستی می گفت اگر زمانی به خود کُشی فکر کردی این سه چیز را انجام بده
۱- قاشقی را بر روی شعله آتش سرخ و داغ کن و بعد به روی پوست دست بگذار تا خوب بسوزد .
۲- یک قالب یخ را در یک بشکه آب و یا وان حمام خُرد کن و برای ۳۰ دقیقه در آب یخ بنشین .
۳- احساست را با آشنا و یا روانشناس در میان بگذار خمیرهٔ زندگی با درد و رنج ساخته شده همهٔ ما کم و بیش با آن دست و پنجه نرم
می کنیم تو تنها نیستی نازک نارنجی .
پروا

انتحار
هزاران فرم
و
هزاران دلیل دارد
تنها کاری که دلیل ندارد
و
دلیل لازم ندارد
دادن اندرز انتزاعی است

 

۶۸۸
گاهی زخم های زندگی آنقدر عمیق و کاری است که نیاز به خودکشی نیست دق می کنی میمیری
پروا

در بوف کور
به لحاظ محتوا
به
این جمله
برمی خوریم.
صادق هدایت

اما
عضو و جزو طبقه حاکمه انگل بود
مثل مینا.
هدایت اصلا زخمی نداشت تا مثل خوره از درون بخوردش
و
انتحار راه نجاتی باشد
انتحار
محتوای طبقاتی دارد.

 

۶۸۹
“وای” و “دقیقا” و “همین” رو ازم بگیرن رسما لال میشم
کیانام

کیانوری فخرفروشانه  می گفت:
طبری با ده هزار کلمه می اندیشد
من
با
دویست کلمه می اندیشم.
دکترای معماری داشت
استاد دانشگاه بود
ولی معنی کلمه و اندیشیدن را نمی دانست
با کلمات
فقط می توان بازی کرد
ولی نمی توان اندیشید
کلمات
مثل قابلمه اند.
قابلمه را نمی توان خورد.
محتوای قابلمه قابل خوردن است
محتوای قابلمه قابل خوردن است و نه خود قابلمه.
محتوای کلمات
مفاهیم اند.
با مفاهیم می توان اندیشید که تفکر مفهومی نامیده می شود.
تفکر یا تفکر مهفهومی است و یا اصلا تفکر نیست.
مفاهیم تعریف دارند
و
باید فراگرفته شوند تا تفکر مفهومی میسر شود.

۶۹۰
امام‌جمعه اهواز:
 خروجی دانشگاه‌ها باید متناسب با نیاز جامعه باشد.
 باید یا بازار کار را برای جوانان فراهم کرد و یا از پذیرش‌ بالا جلوگیری کرد تا آمار بیکاران افزایش پیدا نکند

آره.
دانشگاه های جنقوری
دانش کاه اند.
پذیرش بالا و پایین
فرقی در ماهیت امر نمی دهد.
طوله از پای بست ویران است
توله در فکر نقش ایوان است

 

۶۹۱
۹۹ درصد کسانی که در فضای مجازی اند
جزو سیران جامعه اند.
مینا هم عضو و جزو طبقات حاکمه است.
فقط از این بابت با هدایت خویشاوند است.
 
۶۹۲
طی چهار دهه‌ی گذشته چه برسر اقتصاد جهان رفته است که فرودستان در هر گوشه‌ای از جهان سر به اعتراض برداشته‌اند. طی این سلسله یادداشت‌ها براساس آمارها و شاخص‌های رسمی نشان داده می‌شود که چه‌گونه ساختارها و سیاست‌های چهار دهه‌ی گذشته برخلاف آن‌چه وعده کرده بودند در همه جای جهان منجر به وخیم‌تر شدن وضعیت درآمدی و معیشتی اکثریت مردم شده و چرا جهان قطبی‌شده‌ی امروز آبستن تحولات مهمی است.
اقتصاد سیاسی

با اقتصاد سیاسی نمی توان جامعه و جهان را درک کرد و توضیح داد
اعتراضات بند تنبانی فرو دستان کذایی هم به درد علمای اقتصاد سیاسی می خورد
نه به درد فرودستان کذایی

 

۶۹۳
معاون اول ‎قوه قضائیه:
  وکیلی که نظام و قانون را قبول ندارد صلاحیت وکالت ندارد.
  چرا پروانه ‎وکالت این قبیل وکلا باطل نمی‌شود؟


از کجا فهمیدید که قبول ندارد؟
مگر اعتراف کرده؟
واقعا؟
بدون زجر و شلاق و شکنجه ؟
پس چرا زنده است؟
چرا تیربارانش نمی کنید.
مگر در خاوران جا نیست؟

 

۶۹۴
معین امیدی کارگر هتل اسپیناس سعادت‌آباد پس از ۱۶ ساعت کار بی‌وقفه در شب یلدا خود را از طبقه‌ی ۲۱ پایین انداخت و به زندگی خود پایان داد.

خودکشی کسب و کار خر است و نه کسب و کار رنجبر.
مگر قحط سنگپاره و کبریت است؟

 

۶۹۵
این خرافه قابل تأمل است.
میسیونرها
همراه با استعمارگران می آیند
و
چه بسا
پس از استعمارگران می آیند.
عناصر روبنای ایده ئولوژیکی
تابع زیربنای اقتصادی اند
و نه بر عکس.

 

۶۹۶
صبح پرده پنجره را کنار کشیدم خورشید را که به اطاقم زُل زده بود تماشا کردم به چشمانم نوری سفید و گرم پاشید.
لج کردم خیره شدم من به او و او به من ناگهان
عطسه ای ارتباط ما را قطع کرد و دیگر چشمانم جایی را نمی دید برای ثانیه ها نابینا شدم.
مید انستید می توان خورشید را بویید و نور عطسه زد!
مینا

  خورشیدی را که مینا تماش (تماشا؟) میکند،
خورشید زمستانی است.
عطسه هم ربطی به خورشید ندارد.
عطسه

هم
عطسه زمستانی
است.
در دهات ایران
این خورشید را
خورشید خرکش

می نامیدند.
معلوم مان نشد که چرا و به چه دلیل

 

۶۹۷
این تودە کە شما می فرمایید (سازندە اصلی فرهنگ تودەها) هستند، درست است.

ولی مگر معلمان جز تودەها نیستند؟

اگر معلم ها جزء تودەها نیستند، پس تودەها از نظر شما کیانند؟
صادق کار



محمود دولت آبادی هم روزی همین حرف صادق کار را زده بود.


معلمان


مثل مهندسان و اساتید دانشگاه ها 
وعاظ و مرثیه خوانان و نویسندگان و شعرا و غیره


جزو قشر روشنفکر اند


که در خدمت طبقات حاکمه اند


و


چه بسا

حتی

عضو و جزو طبقات حاکمه اند.


محتوای کتب درسی


را


ایده ئولوژی طبقات حاکمه تشکیل می دهد


و

معلمین مسلح به سیلی و ترکه و دشنام و توهین


مبلغ حرفه ای این ایده ئولوژی اند


مدرسه

فرمی از زندان و شکنجه گاه است.

طبقه حاکمه به وسیله معلمان و حتی پدران و مادران


نسل اندر نسل


ایده ئولوژی اش را دررگ روح توده تزریق می کند


حزب چپ کذایی هم یکی از احزاب طبقات حاکمه است


حزب چپ آلمان


حزب امپریالیستی ماسک داری است


 

۶۹۸
اسرار یعنی سر ها و یا رازها.
اسرار از مفاهیم مرکزی در تئوری شناخت حافظ است.
حافظ منکر لیاقت معرفتی انسان ها ست.
فقط عالم الغیب کذایی است که قادر به شناخت است.
الله چیست و یا کیست که اسرار داشته باشد؟

 

۶۹۹
ﺳﺮﺍﭘﺎ ﺍﮔﺮ ﺯﺭﺩ ﻭ ﭘﮋﻣﺮﺩﻩ ﺍﯾﻢ
ﻭﻟﯽ ﺩﻝ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﯿﺰ ﻧﺴﭙﺮﺩﻩ ﺍﯾﻢ
ﭼﻮ ﮔﻠﺪﺍﻥ ﺧﺎﻟﯽ ﻟﺐ ﭘﻨﺠﺮﻩ
ﭘﺮ ﺍﺯ ﺧﺎﻃﺮﺍﺕ ﺗﺮﮎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﯾﻢ
ﺍﮔﺮ ﺩﺍﻍ ﺩﻝ ﺑﻮﺩ ﻣﺎ ﺩﯾﺪﻩ ﺍﯾﻢ
ﺍﮔﺮ ﺧﻮﻥ ﺩﻝ ﺑﻮﺩ ﻣﺎ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﺍﯾﻢ
ﺍﮔﺮ ﺩﻝ ﺩﻟﯿﻞ ﺍﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﯾﻢ
ﺍﮔﺮ ﺩﺍﻍ ﺷﺮﻁ ﺍﺳﺖ ﻣﺎ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﯾﻢ
ﺍﮔﺮ ﺩﺷﻨﻪ ﯼ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﮔﺮﺩﻧﯿﻢ!
ﺍﮔﺮ ﺧﻨﺠﺮ ﺩﻭﺳﺘﺎﻥ ﮔﺮﺩﻩ ﺍﯾﻢ!
ﺩﻟﯽ ﺳﺮﺑﻠﻨﺪ ﻭ ﺳﺮﯼ ﺳﺮ ﺑﻪ ﺯﯾﺮ
ﺍﺯﺍﯾﻦ ﺩﺳﺖ ﻋﻤﺮﯼ ﺑﻪ ﺳﺮ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﯾﻢ
قيصر امين پور

هنر در جمارانیان است و بس

 

۷۰۰
رئیس سازمان انرژی اتمی:
مهاجرت نخبگان یکی از مشکلات کشور ما است، و باید ببینیم چرا این اتفاق افتاده و علاجش کنیم.

نخبگان تان ول معطلند و در فرنگستان تاکسی رانی می کنند.

 

۷۰۱
می گویند: بخور و بنوش! خوشحال باش که داری!
اما من،
چگونه می توانم خورد و نوشید،
هنگامیکه می دانم
آنچه می خورم از دست گرسنه ای ربوده شده است،
و لیوان نوشیدنیم نیاز تشنه ایست؟
و اما من می خورم و می نوشم.
برتولت برشت

چرا و به چه دلیل؟
چرا لقمه نانی که دهقانی و یا کارگری و یا نویسنده و شاعری می خورد
باید از دست گرسنه ای گرفته شده باشد
و
  نتیجه زحمت مادی و فکری و هنر ی اش  نباشد؟

 

۷۰۲
سران جنقوری اسلامی

در دانش کاه های امپریالیستی و اولیگارشیستی درس خوانده اند و نه در حوزه های علمیه.
 مش سعید.
از ظریف تا روحانی

از فرماندر تهران تا استاندار سیستان

۷۰۳
یکی از مغلطه هایی که راستگراها توی هر بحثی میکنن اینه که چرا با سرمایه داری مخالفی ولی از آیفون (یا هر محصول دیگه ای) استفاده میکنی وقتی با سرمایه داری مخالفی چرا نمیری توی کشوری مثل کوبا زندگی کنی

رضا

 

اولا

حقانیت وجودی نظام جامعتی معینی

ربطی به موافقت و مخالفت این و آن ندارد
حقانیت وجود نظام جامعتی معینی
به طور عینی تعیین می شود.
وقتی جامعه ای را بحران فرامی گیرد
آژیر گذار از پله موجود به پله بالاتر به گوش می رسد.
آژیر انقلاب.
انقلاب
قابله تولد جامعه نو (نوزاد) از بطن جامعه کهنه است.
انقلاب آش کشک خالته
بخوری پاته
نخوری پاته

 

۷۰۴
حسین علیزاده: ما با نیروی عشق مردم سر پا هستیم
برای مسئولینی متاسفم که هنوز نمی‌فهمند موسیقی یعنی چی و به راحتی می‌توانند به این هنر و به هنرمندان توهین کنند..در هر دوره تاریخی، هر جمعیتی که همیشه با هم متحد بوده اند، ضربه پذیری آنها کمتر بوده است و ما در اینجا پشتیبان بسیار بزرگی به اسم موسیقی داریم.

عجب فضلی خدا داده است.
علیزاده ادم خوبی است
ولی فرقی با اخوندها ندارد.
چون خودش هم نمیداند که هنر چیست.
فلاکت جمکرانیان همین نادانی است.
نه حرف دهن خود را می فهمند و نه حرف دهن همنوع خود را.
پیش به سوی فراگیری تعریف مفاهیم و کسب لیاقت تفکر مفهومی

 

۷۰۵
انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز:

سرنگونی هواپیما عمدی و به عنوان سپر انسانی بوده
 
بسته به اینکه من ـ زور از واژه عمدی چه باشد.
آدم گاهی دستش پاچه می شود و می زند و می کشد.
کشته شده ها
عمدتا آغا زادگان بوده اند
که راهی کانادا بوده اند تا پول های باد آورده را بر باد دهند

 

۷۰۶
ما را فیسبوق بلاک کرده. ا

جازه نشر مطلب نداریم.
هر رشته علمی و فقهی و هنری
مفاهیم خاص خود را دارند.
خدا و ملائکه و اجنه و غیره هم از مفاهیم فقهی اند.
منشاء عینی شان در دربارهای نظامات برده داری و فئودالی است

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر