۱۴۰۰ آذر ۲۰, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انقلاب (روولوسیون) (۴)

French Revolution

پروفسور دکتر پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

۴۵

·    فقط انقلاب سوسیالیستی است که قادر به تشکیل مناسبات تولیدی منطبق با سطح توسعه نیروهای مولده مدرن و منطبق با منافع توده های خلق است.

 

۴۶

·    فقط انقلاب سوسیالیستی است که قادر به حل تضادهای سیاسی و اقتصادی بیشماری است که با حاکمیت طبقاتی بورژوازی انحصاری در رابطه اند.

 

۴۷

·    فقط در انقلاب سوسیالیستی است که زحمتکشان می توانند خود را از زیر بار ایدئولوژی بورژوائی آزاد سازند و زمام تشکیل، اداره و تحول جامعه خویش را بر طبق منافع خویش به دست گیرند.

 

۴۸

·    تدارک انقلاب ها در پله های اوولوسیونی (تکامل تدریجی) صورت می گیرد.

 

·    مراجعه کنید به اوولوسیون

 

۴۹

·    به قول لنین، «در انقلاب ها تضادهای بیشماری حل می شوند که در دوره های به اصطلاح توسعه صلح آمیز به تدریج تلنبار شده اند»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۳، ص ۲۴)

 

۴۰

·    این حقیقت امر که حل اینگونه تضادها در هیئت (فرم) انقلابات اجتماعی صورت می گیرد، به این دلیل است که همه تضادها و همه مسائل توسعه حیات اجتماعی که در تضادها نهان اند، تحت شرایط جامعه طبقاتی آنتاگونیستی ـ در عین حال و به طور اجتناب ناپذیر ـ به مثابه منافع خصمانه و لذا به مثابه تعارضات ستیزمند نیروهای طبقاتی نمودار می گردند.

 

۵۰

·    تغییرات اجتماعی ئی که ضرورت پیدا می کنند، تحت این شرایط با مقاومت سرسختانه نیروهای طبقات تا آن زمان حاکم مواجه می شوند.

 

۵۱

·    طبقات ممتاز در طول تاریخ ـ در طول تاریخ همه کشورها بدون استثناء ـ هرگز حاضر نشده اند که از مواضع ممتاز خود دست بردارند و خود را به نیروهای انقلابی و مترقی تسلیم سازند.

 

۵۲

·    آنها همیشه کلیه وسایل حکومتی، به انضمام دستگاه دولتی و ایدئولوژی ارتجاعی خود را برای حفظ و تحکیم مواضع خویش به خدمت گرفته اند و مورد استفاده قرار داده اند.

 

۵۳

·    تحولات اجتماعی ضرور تحت چنین شرایطی تنها و تنها از طریق مبارزه طبقاتی سرسختانه  و انقلابات اجتماعی امکان پذیرند.

 

۵۴

·    به قول مارکس، «تنها در نظامی از چیزها که از طبقات و تضاد طبقاتی اثری نباشد، اوولوسیون های اجتماعی به روولوسیون های سیاسی بدل خواهند شد»

·    (مارکس و انگلس، ‌«کلیات»، جلد ۴، ص ۱۸۲)

 

۵۵

·    توسعه کاپیتالیسم و سیستم امپریالیستی ـ بالضروره ـ نیروهای طبقاتی ئی را پدید می آورد که به دلیل جایگاه اجتماعی خویش بالاخره مجبور می شوند که سیستم کاپیتالیستی را سرنگون سازند و سوسیالیسم را بنا کنند.

 

۵۶

·    این نیروها ـ قبل از همه ـ از طبقه کارگر و اقشار تحت استثمار و ستم که متحدین طبقه کارگر هستند، به انضمام طیف پهناوری از روشنفکران تشکیل می یابند.

 

۵۷

·    ضرورت (جبر) انقلاب سوسیالیستی ـ قبل از همه ـ به این دلیل است که برای توده های کارگر و خلق ها به طور کلی، غیر از انقلاب سوسیالیستی راه دیگری وجود ندارد، تا بتوانند از منافع اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی خود دفاع کنند و هیچ قدرتی در جهان وجود ندارد که برای ابد قادر به جلوگیری از انتخاب این راه باشد.

 

۵۸

·    از این رو، پیش شرط لازم برای انقلاب پیروزمند این است که تشدید تضادهای اجتماعی به پیدایش وضع انقلابی، به پیدایش وضع بحران های سیاسی طبقه حاکمه ارتجاعی منجر شود و با تشدید اعتراض و نارضایتی عمومی توده های خلق همبستر شود که خود را در فعالیت سیاسی روزافزون نمودار می سازد.

 

۵۹

·    به قول لنین، «تنها زمانی که «اقشار پائینی»، سیستم کهنه را نخواهند و «اقشار بالائی»، حکومت کردن به شیوه سابق را نتوانند، انقلاب می تواند پیروز شود.

 

۶۰

·    این حقیقت را می توان به عبارت دیگر چنین بازگو کرد:

·    انقلاب بدون یک بحران تمام ـ ملی که در آن واحد هم طبقات استثمار شونده و هم طبقات استثمارگر را در بر گیرد، امکان ناپذیر است»

·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۱، ص ۷۱)

 

۶۱

·    وقتی که چنین شرایطی فراهم آید، فاکتور سوبژکتیو، نقش عظیمی کسب می کند و تصمیمگیری در باره وقوع انقلاب و سرنوشت آن را به عهده می گیرد:

·    منظور از فاکتور سوبژکتیو عبارت است از آگاهی، سازمانیابی و شور و شوق انقلابی طبقه انقلابی و متحدین آن.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر