۱۴۰۰ دی ۶, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انقلاب فنی (۳)

 Eis-Ernte: Eine Ausstellung erinnert an die Zeit vor dem Kühlschrank

 

پروفسور دکتر کلاوس دیتر ووستنک

برگردان

شین میم شین

 

 

۲۳

·    بنابرین، انقلابات فنی به طور مستقیم، پایه مادی و قانونمندی عام توسعه را هم برای بسط و گسترش فونکسیون علم به مثابه نیروی مولده بیواسطه فراهم می آورند.

 

۲۴

·    انقلابات فنی به طور غیرمستقیم، از طریق تأثیرات شان بر سیستم کلی وسایل کار و موضوعات کار (مثلا مواد کار)، پایه مادی و قانونمندی عام توسعه را برای روند بغرنج، مستمر و چه بسا به شیوه خویش موقتا انقلابی پیشرفت علمی و فنی تشکیل می دهند.

 

۲۵

·    البته هرگز نباید پیشرفت علمی و فنی یاد شده را با نقش و محتوای انقلابات فنی یکسان تلقی کرد.

 

۲۶

·    با تشکیل پایه مادی و فنی جدید روند کار، که در نتیجه یک انقلاب فنی پدید می آید، در موارد معینی، کیفیت جدیدی در خصلت نیروهای مولده ایجاد می شود که به طور قانونمند بر مناسبات تولیدی اثر می گذارد.

 

(میان نیروهای مولده و مناسبات تولیدی رابطه دیالک تیکی محتوا و فرم بر قرار است.

از این رو، تغییر محتوا (نیروهای مولده) نمی تواند بر فرم (مناسبات تولیدی) بی تأثیر بماند.

مترجم)

 

۲۷

·    بدین طریق، نه تنها ساختار درونی روند کار تغییر می یابد، بلکه علاوه بر آن، تقسیم اجتماعی کار، روابط اقتصادی انسان ها و سرانجام مناسبات مالکیت بر وسایل تولید تحت تأثیر قرار می گیرند.

 

۲۸

·    آنسان که رابطه متقابل معینی با انقلاب اجتماعی ـ اقتصادی برقرار می شود.

 

۲۹

·    زیرا همانطور که مارکس متذکر می شود، «دوران های اقتصادی نه به وسیله آنچه که تولید می شود، بلکه به وسیله آن، که چگونه تولید می شود و با کدامین وسایل کار تولید می شود (مناسبات تولیدی. مترجم)، از همدیگر متمایز می گردند.»

·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۱۹۵)

 

۳۰

·    اهمیت انقلاب فنی، در وهله اول، در این نیست که آن به یک تحول فنی منجر می شود و یا آن یک مقوله علوم فنی است، بلکه در این است که آن روند کار را به مثابه کل، به مثابه روند اجتماعی بنیادی تحول می بخشد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر