۱۴۰۰ آذر ۲۶, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۴۹۵)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۵۰)

بخش هفتم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

 

۱

دو تن، پرور ای شاه کشور گشای

یکی اهل رزم و یکی اهل رأی

 

معنی تحت اللفظی:

پادشاه

باید

دو نوع شخصیت تربیت کند:

شخصیت نظامی

شخصیت نظری

 

سؤال

 

 سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک (۱)  و تئوری

را

به شکل دیالک تیک شمشیرزن و قلمزن بسط و تعمیم می دهد. خلاصه می کند.

 

جواب

سعدی

 در این بیت شعر،

 دیالک تیک پراتیک و تئوری

را

به شکل  دیالک تیک شمشیرزن و قلمزن بسط و تعمیم می دهد.

 

این باب بوستان

مختص عدل و تدبیر و رأی

است.

 

دلیل اساسی تناقضمندی (ضد و نقیض بودن) فلسفه سعدی

مطلق سازی موضوع باب های بوستان و گلستان

یعنی

جزء اندیشی

ضمن بی اعتنایی به کل و کل اندیشی

است.

 

سؤال

 

  سعدی

در اندرز به عالی ترین عضو طبقه حاکمه (پادشاه)

 (۲) حوایج حیاتی جامعه

را

به

کلی فراموش می کند.

 

جواب

 

سعدی

در اندرز به عالی ترین عضو طبقه حاکمه (پادشاه)

 (تولید) حوایج حیاتی جامعه

را

به

کلی فراموش می کند.

 

 منظور او از قلمزن قشر روشنفکر جامعه فئودالی است.

امثال خودش است.

 

برای سعدی حفظ و تحکیم نظام جامعتی فئودالی، قبل از همه، مطرح است و این دو گروه کاری جز این ندارند:

 

۱

قلمزن ها، ایدئولوگ های طبقه حاکمه را باید تشکیل دهند و به توجیه تئوریکی ـ تئولوژیکی ـ استه تیکی ـ هنری نظام جامعتی حاکم بپردازند.

 

۲

شمشیرزن ها، ازاشراف زاده ها تشکیل می یابند، که به مشغله اصلی جامعه فئودالی، یعنی جنگ می پردازند.

 

هدف از جنگ در جامعه فئودالی

غارت حاصل دسترنج توده های اقالیم دیگر است.

 

می توان گفت که دلیل اصلی جنگ افروزی در نظامات جامعتی برده داری و فئودالی

سطح نازل توسعه نیروهای مولده جامعه

است.

 

هنوز هم که هنوز است

جوامع معینی

مثلا خلق های چچستان و افغانستان و کردستان و غیره

از

سفره جنگ

تغذیه می کنند.

یعنی

نان خونالود می خورند.

چون

قادر به تولید نان نیستند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر