۱۴۰۰ آذر ۲۵, پنجشنبه

کلنجار ایده ئولوژیکی با همنوع (۲۷)

 Willi Sitte

ویلی زیته

(۱۹۲۱ ـ ۲۰۱۳)

نقاش پرولتاریا

وزیر هنر در جمهوری آلمان دموکراتیک


میم حجری 

 

۴۸۳
دیریست که کوس رسوایی و جهل و جنایات مداوم و همه روزه ی نظام دینی حاکم بر جان و مال مردمان وطن مان در هر کوی و برزنی به صدا در آمده و به پاس تلاش بی شمارانی، هر روزه از راز های پنهان و دستهای به خون آلوده ی حاکمیت مذهبی صفحات جدیدی نگاشته می گردد.

روند فاش و عیان سازی ی سرکوب و جنایات نظام چنان ابعاد گسترده ای به خود گرفته که امروز کمتر کسی است که از آنچه در طی بیش از چهار دهه بر این خاک رنجور و زخمی گذشته بی خبر مانده باشد.

بهره گیری از گفتار و سخنان نادرست (دروغ) نه تنها وزنی بر سنگینی این حقایق نمی افزاید بلکه تف سربالایی است که بیدریغ بر صورت گوینده پایین می آید.

بر ملا شدن عدم صحت آنچه که در مورد خود در جهنم دینی بر زبان میاوریم و به هر موقعیتی از آن یاد می کنیم، اگر بر تن (؟) بی مسئولیت ما اثر نگذارد، می توان اما چهره ی واقعیت عینی جامعه را در افکار و باور های شنونده خدشه زده و بر حقانیت آن تردید را به دنبال داشته باشد. به عبارت دیگر دستیازی به مبالغه و یا مغالطه پیش و بیش از آنکه گفتمان حقیقتی باشد، در بسیاری از موارد تمسک بر حقیقت برای کتمان شخصیت کاذب و دروغین خویشتن خویش است!
تفکر در بیان حقیقت یک ضرورت ساختاری (؟) و اجتماعی است و نمی شود با چشم بسته به تماشای خود در آینه نشست!
ع. کرم زاده


نظام دینی


معنی ندارد.


حتی
حکومت کلیسای کاتولیک در قرون وسطی


نظام دینی نبوده است.


نظامات جامعتی
 و
 یا
 فرماسیون های اقتصادی
وجود داشته اند و دارند
ک

ه
طبقاتی اند

و


نه


ایده ئولوژیکی.


ایده ئولوژی


از


عناصر روبنایی هر جامعه

است


که


به ساز زیربنای اقتصادی می رقصد.


روحانیت نماینده کلاسیک نظامات جامعتی برده داری و فئودالی


و
در قرن بیستم


حتی


نظام سرمایه داری است.


ضمنا


روحانیت


نماینده جهالت نیست.


روحانیت

با

مفاهیم فقهی

می اندیشد.


ولی


مفهومی


می اندیشد.


در حالیکه روشنفکران عجق و جق


با


مفاهیم

و

چه بسا

حتی

با

کلمات و واژه ها

و

تفکر مفهومی


بیگانه اند.
یعنی

جاهلتر از روحانیتند.



 

۴۸۴
میدونم باورتون نمیشه اما تو اهواز بچه‌های‌ مردم دارن می‌افتن تو چاه فاضلاب و میمیرن!

چرا
برای فاصلاب
اصلا
چاه می کنند؟
فاضلاب را

معمولا

کانال کشی می کنند

و
به استخر مربوطه جاری می سازند
تا
تصفیه و ضد عفونی کنند و
در
کشاورزی مورد استفاده قرار دهند.

 

۴۸۵

من را رها باید کنی.


اندیشه


تحلیل می شود


بی اعتنا به من و تو و او


تا حقیقت مورد مدافعه قرار گیرد.


بی اعتنا به این و آن.


به اندیشه بیندیشید تا رستگار شوید.
 

۴۸۶
نران هم حجاب دارند.
حجاب نران از عبا و عمامه و پشم و ریش و تسبیح و مخلفات تشکیل یافته است

 

۴۸۷
آخوندها و شاه شعورشان بیشتر از مخالفین شان بوده و است
اگر نادان بودند، نمی توانستند سوار دهها میلیون نفر شوند.


۴۸۸
جنگ

دو تصویر از یک سربازشوروی در جنگ جهانی دوم،
یکی قبل از اعزام به جبهه جنگ و دیگری پس از بازگشت
ببینید که خشونت و آلام روحی ناشی از آن چگونه چهره انسان را هم تعییر می دهد!
صدری



چرا آلام روحی؟


در جنگ و صلح


قبل از روح (جان)


جسم آدمیان و حتی فرم و فونکسیون آلات جنگی


تخریب می شود.


تخریب فیزیکی


جفت دیالک تیکی تخریب فکری و روحی و روانی است


جان و روح و روان


انعکاس دیالک تیکی جسم و وجود 
است
.

 

۴۸۹
دین مظهر جهالت است و روحانیون از هر مسلک و دین و ایمانی که به وعده وعیدهای آسمانی گره بخورد نمایندگان ارتجاع و جهالت هستند .
هر دین و ایمان و هرکسی ، در هر پست ومقامی و در هر طبقه ای !
هاتف

عقب مانده ترین طلبه
از
مدعیان اوپوزیسیون
با سوادتر است.
طلاب
با مفاهیم فقهی
می اندیشند.
یعنی
مفهومی می اندیشند.
مدعیان اوپوزیسیون
اما
تعریف ساده ترین مفاهیم از هر نوع و در هر زمینه را حتی نمی دانند.
به همین دلیل
موجوداتی طوطی وش اند
و
خرافات و لاطائلات این و ان را نشخوار می کنند.
مذهب  چیست؟
مذهب
فرمی از شعور اجتماعی است.
شماها از الفبای مارکسیسم حتی بی خبرید و نمی خواهید و شاید هم نمی توانید باخبر شوید.


۴۹۰
ای که مارا دیده ای با چشم تر
این زمستان را نبین ماهم بهاری داشتیم.

افاغنه

 

۴۹۱
مرگ کودکان اهوازی در فاضلاب‌های روباز

قحط لوله که نیست.
حتی در کمدی پرویز صیاد
صمد لوله گاز می کاشت.

چرا کانال کشی نمی کنند 
و
 فاضلاب به استخر مربوطه جاری نمی سازند 
تا
 تصفیه و ضد عفونی کنند و
در
کشاورزی مورد استفاده قرار دهند؟

 

۴۹۲


جامعه افغانستان چه جامعه ای است؟
اصلا جامعه چیست؟
 ما ۲۰ سال است که تعریف مفاهیم را ترجمه و منتشر میکنیم.
حداقل بخوانید تا بدانید.

 

۴۹۳
این تحلیل است.

نظرها که شخصی نیستند.

چیستند؟

 

۴۹۴
ما تعریف هزاران مفهوم را ترجمه و منتشر کرده ایم.

از آنجمله

تعریف مذهب

را.

اجنه خوانده اند و کیف جن کرده اند.
 

۴۹۵
شبیه زندگی حیوانات است که مادر برای بقاء و دوباره زایدن بچه خود را به درنده گان میبخشد و خود فرار میکن
اردشیر

حیوان شناس نئی اردشیر خطا اینجا ست.
هیچ جانوری
فرزند خود را به کسی نمی بخشد
فروش کودکان درا فغانستان
برای حفظ جان کودکان است
و
نه برای بقای ننه بینوا


۴۹۶
در کمدی های پرویز صیاد،

صمد آقا
 لوله گاز می کاشت.
 از ان لوله ها میتوان برای گ. و مخافات هم  کاشت.
امپریالیست ها هم می سازند و می کارند.
اجامر برای خربات شام و مستعمرات افریقایی شان
مجتمعات ساختمانی و بیمارستان های مجانی می سازند
کانالکشی برای فاضلاب که کاری ندارد.
اگر باران سیل اسا ببارد
شهر به فاضلاب مبدل خواهد شد و هزاران نفر مسموم و بیمار خواهند گشت.

 

۴۹۷
جامعه خرافاتی وجود ندارد.
افغانستان باید تحلیل شود.
 در افغانستان چی تولید می شود؟
در رسانه های امپریالیستی گفته می شود
 که هروئین و تریاک تولید می شود.
یک تریلیون دلار
دول ناتو برای چی در افغانستان هدر داده اند؟
طالبان تحت حمایت کی قدرت گرفته است؟
ما با دانشجویان کندوز بحث داشتیم.
غیر از دانش همه چیز داشتند.

 

۴۹۸
مرغ شب‌‌خوان که با دلم می خواند
 رفت و این آشیانه خالی ماند
آهوان گم شدند در شب دشت
 آه از آن رفتگان بی برگشت

منظور سایه از مرغان شبخوان
شهدای حزب توده اند
که
اعدام شده اند
به همین دلیل بی بازگشتند.
سایه مفهوم بی بازگشت را جای دیگر هم به کار برده:
آنچنان زیبا ست
این بی بازگشت (زندگی)
کز برایش می توان از جان گذشت

 

۴۹۹


به افسرانِ شهید
احسان طبری
ای ژیان‌شیران که از تیغِ گُرازان خُفته‌اید
با شُکوه وُ اِحتِشامِ بی‌نیازان خُفته‌اید

طبری
شهدای حزب توده را
از سویی
به شیران درنده و
از سوی دیگر
به
بی نیازان محتشم
و
مأمورین دولت را به خوک های وحشی تشبیه کرده است.
بیچاره افسران حزب توده.

بیچاره خوکان وحشی.
 

۵۰۰
باغ وحش تنها زندانیه که زندانیاش بی‌گناهن
حریف

اولا
باغ وحش قابل مقایسه با زندان
 نیست

حیوانات در باغ وحش
بهتر و سالم تر و آسوده تر زندگی و تولید مثل می کنند تا در طبیعت.

ثانیا
آزادی
مفهومی جامعتی است و نه طبیعی.
حیوانات
هرگز نمی توانند مختار ویا آزاد باشند.
پیش شرط اختیار
داشتن توان شناخت است.
آنهم نه شناخت حسی.
بلکه شناخت فلسفی و علمی
شناخت قانونمندی های عینی هستی
خر نمی تواند مختار باشد.

ثالثا
همه زندانیان گناهمند نیستند.
خیلی ها به جرم خواندن کتابی و یا دادن کتابی زندان کشیده اند

 

۵۰۱
احسان طبری
کَنده‌ناخُن، سوخته‎مُژگان، دریده‌حنجره
سینه‌ها غِربال از سُربِ گُدازان خُفته‌اید

طبری در این بیت شعر به شکنجه وحشیانه اعضای حزب توده
اشاره می کند که تیرباران شده اند.
یکی از معایب شناخت هنری
سطحی و فرمال و تصویری بودن آن است
بدین طریق
که
نمیتوان به شخصیت شهدا پی برد

 

۵۰۲
ما درحال حرکت به سمت تمدن اسلامی هستیم.
نیکزاد

تمدن اسلامی خرافه ای بیش نیست.
حضرت محمد با رهزنی و قتل و غارت شروع به انقلاب کرده است
اجامر جمکران
اصلا
ضد مذهبی اند
و
اسلام برای شان آلت دست است

اسباب عوامفریبی است
 

۵۰۳
احسان طبری

 پای‌را بر مغزِ خودخواهی فُروکوبیده‌اید
دست را زی قُبّۀ تاریخ‌، یازان خُفته‌اید

از دید طبری
شهدای حزب توده برخودخواهی غالب آمده اند
چون مرگ را بر ننگ برتر شمرده اند.

در نتیجه به قله تاریخ صعود کرده اند.

مرگ به شهدای حزب توده

تحمیل شده است.

حقیقت این است.

این جوانان

نه

افرادی خودستیز و نیهلیست، بلکه عاشق خویشتن و زندگی بوده اند.
  از دید برشت
 رهروان راه انقلاب
باید طولانی تر از ارتجاع عمر کنند


۵۰۴
حقیقتاً چیزی برای افتخار کردن و فخر فروختن وجود ندارد همه چیز یک رقابت ناعادلانه است و آن که بهترین و بزرگ‌ترین و برنده و موفق میشود مادام که به کلیت و قواعد این رقابت تن دهد، در حقیقت شرافتش را بیشتر باخته است
رسیدن به مدارج عالی در علم و هنر و دیگر مهارتها افتخاری ندارد تا زمانی که حتا یک کودک به این دلیل که پدر و مادرش توان صرف هزینه‌های مدرسه و ورزش و کلاس را ندارند
از پرداختن به دانش و هنر و مهارت باز میماند امروز انسان راستین شرمگین از موفقیتهایش است نه مفتخر به آنها
و این شرم خود یک انقلاب است
مارکس ۱۸۴۴

 


این اندیشه مارکس جوان


فقط


نصف حقیقت


است.


حقیقت نیمبند


اما


نمی تواند


حقیقت 
باشد.


حقیقت


به


شرطی

حقیقت است

که کامل باشد.


کسی که علیرغم فراهم بودن شرایط عینی و ذهنی


به


مدارج عالی علم و فلسفه و فرهنگ و هنر


نمی رسد


باید


شرم کند


و


شرم کردن


خصیصه ای انقلابی


است.


کسی که هنری جز تکرار طوطی وش افکار چه بسا خرافی این و آن ندارد


هنوز


آدم

نیست.


تعلیم و تعلم تفکر مفهومی


واجب است

.

 

۵۰۵
اینها خرافه اند.
خدا مفهومی بیش نیست.
خدا عکس انتزاعی اعضای طبقات حاکمه است.

 

۵۰۶
آره.
ما هزاران بیت شعر آذری از شهریار و هوپ هوپ و معجز و غیره و آثاری از ناظم حکمت را و بخش اعظم چرندیات صمد و اشرف و جلال و ساعدی و شاملو را تحلیل و منتشر کرده ایم
و

تو چشم بسته تهمت می زنی.
همین صمد بیسواد
مبلغ تنبیه بدنی کودکان مدارس است.
شما آثار اینها را نمی خوانید و یا سواد لازم برای خواندن و فهمیدنشان را ندارید

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر