۱۴۰۰ آذر ۲۱, یکشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انقلاب (روولوسیون) (۵)

 French Revolution


پروفسور دکتر پطر ایشهورن

برگردان

شین میم شین

 

 

۶۲

·    انقلاب نیز همانند تاریخ به طور کلی، نتیجه عمل انسانی است.

·    نتیجه عمل افراد کنشگر اکتیو (فعال آگاه) است.

 

۶۳

·    بنابرین، طبقات انقلابی باید به وظایف تاریخی خویش وقوف روشن داشته باشند و سازمان های مستحکم خودمختار و مستقل خود را تشکیل داده باشند و بر طبق برنامه آماجگرای واحدی   عمل کنند.

 

۶۴

·    این آموزه ها (تعالیم) از کلیه انقلابات عصر جدید به دست آمده اند و به ویژه در مورد انقلاب سوسیالیستی طبقه کارگر و متحدینش مصداق دارند.

 

۶۵

·    از این رو، رهبری توده های خلق به وسیله حزب مارکسیستی ـ لنینیستی طبقه کارگر، پیش شرط بنیادی برای تبدیل اوضاع انقلابی به انقلاب سوسیالیستی پیروزمند است.

 

۶۶

·    به همین دلیل، انقلاب سوسیالیستی نه کار احزاب و یا گروه های یاغی و شورشگر است و نه می تواند به طور خود به خودی اتفاق افتد.

 

۶۷

·    تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی انقلاب، از این رو، هم با رفرمیسم در تضاد آشتی ناپذیر است و هم با روولوسیونیسم (انقلابیگری) چپ.

 

الف

·    رفرمیسم بر این باور است که تغییرات اساسی (بنیادی) در مناسبات اجتماعی را تنها از طریق رفرم های جزئی در چارچوب نظام امپریالیستی می توان عملی ساخت.

 

ب

·    انقلابیگری چپ اجرای عملیات انقلابی را بی اعتناء به آماده بودن اوضاع انقلابی تبلیغ می کند.

 

۶۸

·    انقلابات ازمنه سابق (زمان های گذشته) و حال تصویری از تنوع خارق العاده از آماجگذاری ها، نیروهای محرکه طبقاتی، جریان، نتایج و فرم های مبارزه عرضه می کنند.

 

۶۹

·    تئوری مارکسیستی ـ لنینیستی انقلاب امکان کشف تفاوت انقلابات مختلف را بر مبنای معیارهای عینی ـ  تاریخی و امکان جمع بندی انواع انقلابات را در اختیار ما قرار می دهد.

 

۷۰

·    این نه تنها به لحاظ تئوریکی ارزشمند است، بلکه قبل از همه برای تعیین استراتژی و تاکتیک مبارزه عملی انقلابی ـ که عمدتا از طریق تعیین خصلت انقلاب مورد نظر و نیروهای طبقاتی شرکت کننده در آن صورت می گیرد ـ از اهمیت بزرگی برخوردار است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر