۱۴۰۰ دی ۴, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انقلاب فنی (۱)

 Eis-Ernte: Eine Ausstellung erinnert an die Zeit vor dem Kühlschrank

 

پروفسور دکتر کلاوس دیتر ووستنک

برگردان

شین میم شین

  

۱

·      انقلاب فنی به انقلاب در نحوه و نوع تحقق آگاهانه و برنامه ریزی شده تأثیرگذاری هدفمند مادی بر موضوع کار از طریق عمل مشترک اعضای کار انسان با وسایل فنی کار اطلاق می شود که در توسعه کلی روند کار پدید آمده است. 

 

۲

·      انقلاب فنی بر مبنای استفاده از نوع اساسا نوینی از وسایل فنی کار تشکیل می گردد.

·      نوع نوینی از وسایل کار که عملیات معین و اساسی برای کار ـ به مثابه کل ـ را تقبل می کند و با مؤثریت و راندمان به مرابت بیشتر از اعضای کار انسانی انجام می دهد و بدین طریق، در روند کار ـ به مثابه یک سیستم پویا ـ با توجه به فونکسیون انسان  و در اثرگذاری های انسان بر نوع سازمان اجتماعی تولید تحولی ایجاد می کند.

 

·      مراجعه کنید به تکنیک (فن)

 

 

فن

(تکنیک)

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/7336

 

 

۳

·      در نتیجه، مرحله عالی تری از تسلط انسان بر قوای طبیعی و استفاده از آنها، به ویژه با استفاده از علم برای تهیه این تکنیک (فن) پدید می آید.

 

۴

·      بدین طریق، خصلت، فونکسیون و جایگاه کار انسانی در روند کار توسعه و تکامل بیشتری می یابد.

 

۵

·      امکانات و ضرورت های کیفی جدیدی برای توسعه بیشتر بقیه وسایل تولید، سازمان و اداره تولید، پژوهش علمی و امور آموزشی و پرورشی ـ و تحت شرایط خاصی ـ کل سیستم اقتصادی فرماسیون اقتصادی ـ اجتماعی مورد نظر، به انضمام مناسبات مالکیت بر وسایل تولید ـ که عنصر اصلی زیر بنای جامعه محسوب می شود ـ پدید می آیند.

·      (انقلاب اجتماعی ـ اقتصادی)

 

۶

·      دامنه و سمت و سوی تأثیرگذاری های انقلابات فنی مختلف بر روند بلاواسطه تولید و یا به طور مستقیم بر کل سیستم جامعتی، بنا بر محتوا، نقش فونکسیونال در کل روند کار و وزن اقتصادی تکنیک جدیدی که به مثابه نوع فونکسیونال بر عملیات کاری تعیین کننده معین به مثابه کل مربوط می شود، بسیار متفاوت است و نباید با تأثیرات جامعتی مستمر پیشرفت علمی ـ  فنی یکسان تلقی شود.

 

۷

·      هر انقلاب فنی تحت شرایط تاریخی مشخص انجام می یابد.

 

۸

·      علل اقتصادی هر انقلاب فنی، قوای محرکه، فرم ها و وسایل و تأثیرات آن بر جایگاه اقتصادی و اجتماعی زحمتکشان، سرعت آن، کمال و تأثیرگذاری آن همواره بسته به خصلت فرماسیون اقتصادی جامعه مورد نظر تعیین می شود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر