۱۴۰۰ آذر ۳۰, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) انقلاب علمی و فنی (۱)


پروفسور دکتر کلاوس دیتر ووستنک

برگردان

شین میم شین

 

 ۱

·      انقلاب علمی و فنی عنوانی است برای انقلاب  فنی (تکنیکی) که در دهه های پایانی قرن بیستم شروع شده و همچنان و هنوز ادامه دارد. 

 

۲

·      انقلاب علمی و فنی به معنی گذار از فونکسیون کاری اداره بیواسطه و تنظیم دستگاه ها و ماشین ها توسط مغز انسانی به تأسیسات هدایتی فنی و قبل از همه تأسیسات تنظیمگر فنی است.

 

۳

·      پایه و اساس فنی انقلاب علمی و فنی و محتوای اصلی آن به لحاظ مادی و فنی عبارت است از اوتوماتیزاسیون سیستم های ماشینی که به دنبال انقلابات فنی سابق ـ عمدتا ـ از ماشین آلات، دستگاه های محرکه و سیستم کنترل تشکیل یافته بود و اکنون به اوتومات های (ماشین های خودکار) عالی تر مبدل می شود.

 

·      مراجعه کنید به اوتوماتیزاسیون و یا اوتوماسیون

 

 

اوتوماتیزاسیون

(اوتوماسیون)

 

۱

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8939

 

۲

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8947

 

۳

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/8951

 

پایان

 

۴

·      این امر در مورد اوتوماتیزاسیون دستگاه های شیمیائی، کارخانجات تولید برق، تأسیسات حمل و نقل و غیره نیز صادق است.

 

۵

·      محتوای اصلی این تحقق فونکسیون هدایتی فنی نوین عبارت است از تسلط علمی و فنی بر عملیات منفرد، حلاجی اطلاعات در تأسیسات تنظیمگر:

·      مثلا پیوند منطقی اطلاعات با یکدیگر، اطلاعات اندوزی، محاسبه برنامه ریزی شده اندازه های مطلوب، تطبیق شیوه واکنش به کمک توانائی یادگیری و غیره.

 

۶

·      بدین طریق، اوتوماتیزاسیون به اصطلاح «کار فکری»  در بیرون از عرصه تهیه فراورده های مادی نیز امکان پذیر می گردد و ضمنا انتگراسیون (همپیوندی) وسایل سابق سیستم کنترل (مثلا وسایل اندازه گیری، انتقال و نمایش خاص داده ها (داتاها)، تبدیلگرهای سیگنال و غیره) به لحاظ کیفی تکامل بیشتر یافته تر در سیستم اداره و حلاجی اطلاعات عمومی جامه عمل می پوشد.

·      آن سان که آنها می توانند ـ با توجه به تکمیل مادی ـ هم در تمامی تولید و هم در اداره، پژوهش، بازسازی و سازماندهی کار و مخابرات سیستم های بغرنج و فراگیر حلاجی اطلاعات مورد استفاده قرار گیرند.

 

۷

·      به همان سان که باهر انقلاب  فنی، با انقلاب علمی و فنی نیز بسط جهشی عظیمتر استفاده از علم ـ به مثابه نیروی مولده بیواسطه ـ  با چیزهای زیر پیوند دارد:

 

الف

 ·      به طور مستقیم با پیدایش تکنیک اوتوماتیزاسیون پیوند دارد.

 

ب

·      به طور غیرمستقیم با توسعه بعدی تکنیک مربوط به مواد خام و انرژی (که با انقلاب علمی و فنی تسریع می شود) و اکنون علاوه بر آن، با سازماندهی، برنامه ریزی و اداره تکنولوژی و روند بازتولید اقتصادی علمی مدرن در پیوند است.

 

۸

·      اوتوماتیزاسیون در این میان نقش مرکزی به عهده دارد:

 

الف

·      به قول والتر اولبریشت، «ما از انقلاب فنی سخن می گوییم.

·      زیرا کلیه رشته های صنعت دچار تحول بنیادی اند، به کمک دستگاه های الکترونیکی حلاجی داتاها اداره اقتصاد، هدایت روندهای تولیدی و کردوکار اداری تغییر یافته و از کارآئی بهتری برخوردارند و اوتوماتیزاسیون، استفاده از سیبرنتیک، شیمیزاسیون و استفاده از انرژی اتمی ـ هرچه بیشتر ـ نقش تعیین کننده ای در تولید به عهده می گیرند. 

 

ب

·      علم اکنون به نیروی مولده مهمی بدل می گردد و به تولید، کیفیت جدیدی می بخشد.

 

پ

·      بنابرین، دیگر از پیشرفت فنی ـ به طور کلی ـ صحبت نمی شود.

 

ت

·      اینجا و اکنون صحبت از پدیده نوینی است، صحبت از اوتوماتیزاسیون و کاربست سیبرنتیک است.

 

ث

·      این پدیده کیفی نوین انقلاب فنی است و این تحول فنی موجب تحول جایگاه انسان در تولید می شود.»

·      (و. اولبریشت، «راجع به سیستم اقتصادی نوین»، ۱۹۶۶، ص ۵۹۱)

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر