۱۴۰۰ آذر ۱۲, جمعه

اقتصاد سیاسی سوسیالیسم (۳۵)

Das Jahrhundert-Ereignis: Die Oktoberrevolution 1917 verändert die Welt 

اقتصاد سیاسی سوسیالیسم

و

کاربست آن در آلمان دموکراتیک

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

گذار از کاپیتالیسم به سوسیالیسم

به مثابه قانونمندی اساسی زمان ما

 

بخش سوم

گذار از کاپیتالیسم به سوسیالیسم

تحت شرایط سیستم سرمایه داری انحصاری ـ دولتی

و

 تحت شرایط انقلاب علمی و فنی

ادامه

  

۴۰

·    انقلاب علمی و فنی، با الزام خاصی، قبل از همه به مسئله جایگاه انسان های زحمتکش در تولید و جامعه مربوط می شود.

 

۴۱

·    انقلاب علمی و فنی  پایه مادی و فنی لازم برای تبدیل کار به کردوکار خلاق را فراهم می آورد که نه تنها امکان پذیر، بلکه هر چه بیشتر الزاما ضرور می گردد.

 

۴۲

·    کردوکار خلاقی از این دست اما در تضاد با استثمار کاپیتالیستی و حاکمیت سیاسی انحصارات قرار دارد.

 

۴۳

·    تنها قدرت سیاسی طبقه کارگر و متحدینش و مالکیت سوسیالیستی بر وسایل تولید می توانند هم شرایط مادی و فنی لازم برای جایگاه جدید انسان ها را فراهم آورند و هم شرایط جامعتی لازمه را.

 

۴۴

·    از این رو، با الزام هر چه بزرگتری این سؤال مطرح می گردد که کدام نظام جامعتی قادر به حل این مسائل جامعتی به نفع کل خلق است؟

 

۴۵

·    همانطور که بی ثباتی رشد یابنده سیستم کاپیتالیستی نشان می دهد، انقلاب علمی و فنی، تضادهای امپریالیستی را تحت تأثیر قرار می دهد و تعمیق می بخشد.

 

۴۶

·    تشدید تضاد اصلی میان خصلت جامعتی تولید و تصاحب کاپیتالیستی نتایج تولید، رهبری جامعتی تولید را و تصاحب جامعتی نتایج تولید را و لذا گذار به سوسیالیسم را هر چه بیشتر به ضرورتی (جبری) عینی مبدل می سازد.

 

۴۷

·    در رابطه سرمایه داری انحصاری ـ دولتی با انقلاب علمی و فنی، اکنون کلیه مشخصاتی که دال بر آخرین مرحله توسعه سرمایه داری اند، به طور کامل توسعه یافته اند.

 

۴۸

·    به لحاظ توسعه تاریخی صحت پیشگویی لنین که ۵ دهه قبل صورت گرفته به معنی واقعی کلمه اثبات می شود:

 

الف

·    «سرمایه داری انحصاری ـ دولتی تدارک مادی کامل سوسیالیسم است.

·    برای اینکه در نردبام توسعه تاریخی، میان پله سرمایه داری انحصاری ـ دولتی توسعه و پله موسوم به سوسیالیسم توسعه، پله توسعه دیگری وجود ندارد.

 

ب

·    و یا به عبارت دیگر، سوسیالیسم چیزی جز انحصار سرمایه داری ـ دولتی ئی که در خدمت کل خلق باشد  و لذا دیگر انحصار کاپیتالیستی نباشد، نیست.»

·    (ولادیمیر لنین، «خطر فاجعه و نحوه مبارزه با آن»، «مجموعه آثار»، جلد ۲۵، ص ۳۶۹، ۳۷۰)

 

۴۹

·    تجزیه و تحلیل علمی روندهای توسعه جامعتی اساسی در حال حاضر و آینده و پراتیک اتحاد شوروی و جمهوری آلمان دموکراتیک و دیکر کشورهای سوسیالیستی تردیدی باقی نمی گذارد در اینکه تنها سوسیالیسم قادر به حل مسائل جامعتی مربوط به انقلاب علمی و فنی است. 

 

۵۰

·    تنها بر مبنای دیکتاتوری پرولتاریا و بر مبنای مالکیت جامعتی بر وسایل تولید، امکان حل مسائل جامعتی در هر کدام از عرصه ها و پیوست کلیه زیرعرصه ها به سیستم هماهنگ کلی جامعه فراهم می آید.

 

۵۱

·    اما درست همین پیوست کلیه زیرعرصه ها به سیستم هماهنگ کلی به چندین برابر شدن نیروی  جامعه سوسیالیستی منجر می شود و ارجحیت ها و قوای محرکه ای را آزاد می سازد که مستلزم تسلط بر انقلاب علمی و فنی اند.

 

۵۲

·    با انقلاب علمی و فنی، پایه های مادی و فنی لازم برای جامعه سوسیالیستی تشکیل می یابند.

 

۵۳

·    تقویت اقتصادی، سیاسی و ایده ئولوژیکی سیستم جهانی سوسیالیستی شرایط منطبقه لازم را برای قرار دادن انقلاب علمی و فنی در خدمت سوسیالیسم فراهم خواهد آورد.

 

۵۴

·    علم که سرمایه داری می کوشد تا برای نجات سیستم در حال زوال خود  از آن استفاده کند، برای سوسیالیسم که از کار علمی نشئت گرفته و همواره با علم در پیوند است، ابزار تعیین کننده ای برای ساختمان (بنای) جامعه نوین است.

 

پایان

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر