۱۴۰۰ آذر ۱۱, پنجشنبه

زندگی مارکس و انگلس (۷۸)

  

 هاینریش گمکوف

برگردان

شین میم شین
 

فصل ششم

تولد جهان بینی نوین

 

۹


 

اگرچه

«ایده ئولوژی آلمانی» 

در زمان حیات مارکس و انگلس 

منتشر نشد،

اما

تألیف آن

علیرغم عدم انتشارش

وظیفه فوق العاده مهمی را به انجام رساند:

این اثر

به

مارکس و انگلس

کمک کرد

تا

هم

هر کدام از آندو

و

هم

با همدیگر

سر معارف تا آن زمانی خود

به تفاهم برسند

و

نگرش های مکسوبه نوین خود را

در حوزه های مختلف علمی به خدمت گیرند.

 

«ایده ئولوژی آلمانی»

بسان هر اثر دیگر مارکس و انگلس

اثری انتقادی ـ کلنجاری ـ چالشی بود.

 

در

«ایده ئولوژی آلمانی»

مارکس و انگلس

مکاتب مختلف ایدئآلیسم حاکم در آن زمان

را

و

ماتریالیسم فویرباخ

را

به چالش کشیدند.

 

دلیل چالش مارکس و انگلس

نه

میل و شور و شوق چالش و جنگ و جدل با این و آن،

بلکه

این بود

که

نظرات فلسفی غلط

نیروهای پیشرفت

را

و

قبل از همه

پرولتاریا

را

به

اعمال سیاسی غلط

سوق می دادند.

 

البته

شکی نیست

که

هر چالش نظری تازه

برای آندو

شادی بخش بود.

 

«ایده ئولوژی آلمانی»

را

 انگلس

بعدها

«اثر گستاخانه بی حد و حصری»

نامیده است.

(مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۳۶، ص ۳۹)

 

لنشن دموت

نیز

دهها سال بعد

خنده های رضایت آمیز مارکس و انگلس جوان

را

در

اثنای تحریر «ایده ئولوژی آلمانی» در طول شب های متمادی

به

خاطر می آورد.

 

مارکس و انگلس

از

«ایده ئولوژی آلمانی»

نیز

بسان هر اثر انتقادی دیگرشان

معارف  جدیدی

کسب می کردند.

 

مارکس و انگلس

در

«ایده ئولوژی آلمانی»

به

ارزیابی انتقادی بزرگترین دستاوردهای تفکر علمی پیشرفته تا آن زمان موجود در اروپا

می پرداختند:

به

ارزیابی انتقادی فلسفه کلاسیک آلمان، اقتصادی سیاسی کلاسیک انگلیس، سوسیالیسم و کمونیسم اوتوپیکی و تعالیم (آموزه های) فرانسوی راجع به مبارزه طبقاتی.

 

مارکس و انگلس

از این منابع علم بین المللی

برای تدوین کمونیسم علمی

و

برای

قرار دادن جهان بینی علمی

در

اختیار طبقه کارگر بین المللی  

مدد می گرفتند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر