۱۴۰۰ آذر ۱, دوشنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) آنتی کمونیسم (کمونیسم ستیزی) (۱۲)

 


پروفسور دکتر ماتهویس کلاین

برگردان

شین میم شین

 

۱۲۵

·    جزء اصلی سیاست شرقی امپریالیسم عبارت بود از خرابکاری ایدئولوژیکی.

 

۱۲۶

·    در ادبیات بی پایان آنتی کمونیستی معاصر برای این خرابکاری ایدئولوژیکی اهمیت خاصی اختصاص یافته است.

 

۱۲۷

 برای به زانو در آوردن کشورهای سوسیالیستی و نرم کردن آنها، ـ به زبان تبلیغات امپریالیستی ـ برای «خالی کردن زیر پای بلوک شرق»، تبلیغات آنتی کمونیستی، ایده ها و تئوری های بیشماری در اختیار دارد که بنا بر شرایط مشخص در این و یا آن کشور و با توجه به خودویژگی های ملی و تفاوت منافع میان اقشار اجتماعی مختلف و غیره به طور تمایزمند و بر طبق آماج مورد نظر به کار می بندد.

 

۱۲۸

·    تبلیغات آنتی کمونیستی ـ قبل از همه ـ گرایشات ناسیونالیستی، محافل روشنفکری و جوانان را ـ به طور مستقیم و یا غیر مستقیم ـ مورد خطاب قرار می دهد:

 

الف

ارنست مایونیکا

(۱۹۲۰ ـ ۱۹۹۷)

از سیاستمداران آلمان،

از اعضای حزب دموکرات ـ مسیحی آلمان

حقوقدان و مؤلف کتب زیر:

سیاست خارجی آلمان

امکانات و محدودیت های سیاست خارجی آلمان

بن ـ پکن

(روابط آلمان غربی با چین)

 

·    به قول ارنست مایونیکا، رهبر سازمان جوانان حزب دموکرات ـ مسیحی آلمان، «مواد منفجره ای که وحدت بلوک کمونیستی را به خطر می اندازد، ناسیونالیسم است.

 

ب

·    راه حلی که به نظر من می رسد، تنها از طریق تحریک اگوئیسم (خود خواهی) ملی امکان پذیر خواهد بود.»

·    (ارنست مایونیکا، «سیاست خارجی المان. مسائل و تصمیمات» (۱۹۶۵)، ص ۱۳۰، ۱۷۷)

 

پ

·    به نظر ارنست مایونیکا کار کردن روی روشنفکران، «زبدگان» (خبرگان) مهمتر از کار کردن روی توده ها ست.

 

·    (دلیلش این است که سازنده افکار عمومی در کشورها، روشنفکرانند.

·     مترجم)

 

ت

·    او دستور العمل های برژینسکی ـ «متخصص مسائل شرق» از ایالات متحده آمریکا ـ را به کار می بندد که گفته است:

·    «تصورات آلترناتیو تحمل پذیر می توانند به تدریج در زبدگان حاکم نفوذ کنند و سپس تمامی جامعه را تحت تأثیر قرار دهند.»

·    (برژینیسکی، «توسعه در اتحاد شوروی. مبادله دیدگاه ها» (۱۹۶۴)، ص ۲۰)

 

۱۲۹

·    تبلیغات آنتی کمونیستی ـ امروزه ـ علاوه بر تئوری های متنوع از قبیل «جامعه صنعتی مدرن»، «همگرائی» سرمایه داری و سوسیالیسم و غیره، علاقه شدیدی به تئوری های سوسیال ـ دموکراتیکی و رویزیونیستی دارد که از تزهای زیر تشکیل می یابند:

 

الف

·    از سوسیالیسم «دموکراتیک»

 

ب

·    سوسیالیسم «طرفدار آزادی»

پ

·    سوسیالیسم «انسانی»

 

ت

·    سوسیالیسم «مسیحی»

 

ث

·    «بیگانگی» انسان ها

 

ج

·    «راه سوم»

 

ح

·    «تعویضاتی» در مارکسیسم «مدرن»

 

خ

·    نقش «رهبری» روشنفکران.

 

۱۳۰

·    این تئوری ها به مذاق افراد وابسته به قشر روشنفکر بیشتر خوش می آیند و آسانتر از تئوری های بورژوائی درک و هضم می شوند.

 

۱۳۱

·    آماج های تهاجمات شدت یافته در سال های اخیر بر ضد کشورهای سوسیالیستی عبارتند از سوق دادن روندهای ایدئولوژیکی ئی که با ساختمان سوسیالیستی جامعه و با انقلاب علمی و فنی در رابطه اند، به سمت و سوی مفید برای امپریالیست ها:

 

الف

·    به سمت و سوی «ایدئولوژی زدائی»

 

ب

·    به سمت و سوی «سمتگیری های مصرفی»

 

پ

·    به سمت و سوی«اسکپتیسیسم» (تردید گرائی)  

 

ت

·    به سمت و سوی «نابسامانی ها» در سوسیالیسم و غیره.

 

۱۳۲

·    هدف این است که در کشورهای سوسیالیستی ستون پنجم تشکیل شود و «پایگاه های انقلابی»، یعنی ضد انقلاب سوسیالیستی تدارک دیده شود.

 

۱۳۳

·     منظور واقعی از سیاست «جدید» مربوط به شرق، سیاست «پل زدن»، یعنی آنتی کمونیسم مدرن همین است.

 

۱۳۴

·    همانطور که تمامی تاریخ آنتی کمونیسم نشان می دهد، آنتی کمونیسم سیستم تئوریکی منسجم و بسته ای نیست.

 

۱۳۵

·     آنتی کمونیسم بسته به مکان و زمان ـ به طور پراگماتیستی ناب ـ کلیه عناصر ارتجاعی آموزه های فلسفی، اخلاقی، اقتصادی و تئولوژیکی ایدئولوژی بورژوائی را و کلیه وسایل و متدهای مناسب را به طور مستقیم، با توسل به زور، به طور مستور، بسته به منافع و آماج های امپریالیست ها در برهه زمانی معین به کار می برد.

 

۱۳۶

·    آنتی کمونیسم در شرایط کنونی، تاکتیک پر انعطاف را ترجیح می دهد.

 

۱۳۷

·    این تاکتیک فردا می تواند عوض شود.

 

۱۳۸

·     آماج ها اما ـ ماهیتا ـ تغییر نمی یابند.

 

ادامه دارد.

۱ نظر: