۱۴۰۰ آذر ۲, سه‌شنبه

خود آموز خود اندیشی (۴۸۱)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۹ ـ ۵۰)

بخش پنجم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

 

۱

جوانان شایسته بختور

ز گفتار پیران نپیچند سر

 

معنی تحت اللفظی:

جوانان سعادتمند به اندرز پیران گوش می دهند.

  

  

این بیت شعر سعدی

 به خودی خود نادرست و زیانبار است.

 

جوانان را نباید به اطاعت کورکورانه از پیران واداشت.

 

سؤال

 

جوانان باید قبل از همه، استقلال اندیشه و (۱)  بیاموزند.

 

جواب

 

جوانان باید قبل از همه، استقلال اندیشه و عمل بیاموزند.

 

سؤال

 

جوانان

 باید

تعریف مفاهیم

را

و

طرز بالا رفتن از پله های (۲)

را

یاد بگیرند،

اندیشیدن بیاموزند و خود بیندیشند و به تمیز حقیقت از باطل  قادر باشند.

جواب

 

جوانان

 باید

تعریف مفاهیم

را

و

طرز بالا رفتن از پله های مفاهیم

را

یاد بگیرند،

اندیشیدن بیاموزند و خود بیندیشند و به تمیز حقیقت از باطل  قادر باشند.

  

جوانان می توانند گفتار پیران را بخوانند و بشنوند،

ولی نباید آن را بدون اثبات در کوره پراتیک بپذیرند.

 

صحت و سقم احکام دیگران، درو هله اول، وابسته به سن وسال سوبژکت بیان کننده آن احکام نیست.

 

سؤال

 

صحت و سقم هر فکر و حکم را فقط و فقط می توان با محک (۳) زندگی اثبات کرد و لاغیر.

 

جواب

 

صحت و سقم هر فکر و حکم را فقط و فقط می توان با محک پراتیک زندگی اثبات کرد و لاغیر.

 

حتی خواجه خردستیز و لاابالی شیراز

از این حقیقت امر خبر دارد:

 

خوش بود، گر محک تجربه آید به میان

تا سیه روی شود، هر که در او غش باشد.

 

حتی خود سعدی در رابطه با ابراهیم و آزر

از سرپیچی ابراهیم از فرامین آزر دفاع می کند،

اگر چه آزر به مراتب سالخورده تر از ابراهیم بوده است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر