۱۴۰۰ آبان ۲۲, شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) آنتی کمونیسم (کمونیسم ستیزی) (۳)

 


پروفسور دکتر ماتهویس کلاین

برگردان

شین میم شین

 

۲۵

·    تصویب «قانون سوسیالیست ها» در سال ۱۸۷۸ آتش بسی در مبارزه فرهنگی جاری در پروس پدید آورد، روحانیت کاتولیک، «حزب مرکزیت» و ارتجاع حاکم به هم نزدیک شدند.

 

۲۶

·    درست در همین سال، پاپ لئو سیزدهم فتوای آنتی کمونیستی خود را صادر کرد و به پشتیبانی ایدئولوژیکی مستقیم از «قانون سوسیالیست ها» برخاست و به توجیه آن کمر بست.

 

۲۷

·    فتوای پاپ علیرغم انتقادات عوامفریبانه از دولت بورژوائی، سوسیالیسم را آماج حملات تند و تیز قرار داد، به تحریف فجیع آن دست زد و ان را به تند باد افترا و تهمت و بهتان بست:

·    پاپ سوسیالیسم را «مرض مسری خطرناکی که مغز ستون فقرات جامعه بشری را می خورد و به کلی تخریب می کند»، نامید.

 

۲۸

·    پاپ به کشیش ها هشدار داد که مواظب باشند تا کسی از کاتولیک ها به جنبش کارگری ـ سوسیالیستی نپیوندد.

 

۲۹

·    بدین طریق، کلیسا و سپس تعلیمات اجتماعی کاتولیکی رسمی به خدمتگذاران ارتجاع و آنتی کمونیسم بدل شدند.

 

۳۰

·    در انتقاد بورژوائی از مارکس  که پس از کمون پاریس پا گرفت، از سوئی نمایندگان به اصطلاح «سوسیالیسم پلاتفرم» (واگنر، اشمولر، برنتانو و غیره) نقش خاصی به عهده گرفتند و از سوی دیگر فرقه های مختلف نئوکانتیانیسم سنگ تمام گذاشتند.

 

۳۱

·    «سوسیالیسم پلاتفرم» «انجمن سیاست اجتماعی» را به کعبه فعالیت علمی و سیاسی خود بدل کرده بود که در سال ۱۸۷۲ تأسیس یافته بود.

 

۳۲

·    در حالیکه نئوکانتیانیسم ـ عمدتا ـ مبارزه بر ضد مبانی فلسفی ـ جهان بینانه مارکسیسم را به وظیفه اصلی خود بدل کرده بود، بقیه به اثبات بطلان آموزه های اقتصادی و اجتماعی ـ سیاسی مارکسیسم کمر بسته بودند.

 

۳۳

·    اما هر دو همصدا با مبارزه طبقاتی انقلابی پرولتاریا به مخالفت بی چون و چرا می پرداختند.

 

۳۴

·    اما از آنجا که مبارزه ایدئولوژیکی آنان بر ضد مارکسیسم با انتقاد معینی از کاپیتالیسم و سیستم طبقاتی ارتجاعی آن همراه بود و علاوه بر آن، خواست های لیبرال ـ دموکراتیکی و سوسیال ـ رفرمیستی مطرح می شدند، به ویژه در میان نیروهای خرده بورژوائی و اوپورتونیستی جنبش کارگری نفوذ ایدئولوژیکی کسب کردند.

 

۳۵

·    بدین طریق بود که آنها و قبل از همه، نئوکانتیانیسم به منبع و سرچشمه بیواسطه رویزیونیسم بدل شدند که از پایان قرن نوزدهم، یعنی با گذار سرمایه داری به مرحله امپریالیسم تشکیل شده بود.

 

·    مراجعه کنید به رویزیونیسم

 

 

رویزیونیسم

 

http://mimhadgarie.blogfa.com/post/5284

 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر