۱۴۰۰ آبان ۲۲, شنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (الف) آگاهی (۲)

buntes Auge, Reflexion, Reflektieren     

 
هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین

 

۱۰

·    تحت شرایط جامعتی مالکیت خصوصی بر وسایل تولید  و تحت شرایط تقسیم طبقاتی جامعه، کردوکار آگاهانه بشری اما به اثرگذاری هایی منجر می شود که از نتایج گرایشات بی واسطه آگاهانه و نقشه ریزی شده در ذهن در روند تمامجامعتی که توسط عاملین (عمل کنندگان) نه آگاهانه خواسته شده اند و نه پیش بینی شده اند،  فراتر می روند.

·    این نتایج، ناخواسته و ناآگاهانه پدید می آیند.

 

۱۱

·    مناسبات اجتماعی مبتنی بر مالکیت خصوصی بر وسایل تولید مانع شناخت قانونمندی های توسعه جامعتی و استفاده از آنها می شوند.

 

·    مراجعه کنید به مناسبات تولیدی

 

۱۲

·    روند جامعتی توسعه در نظامات جامعتی ماقبل سوسیالیستی، هر چقدر هم که مبتنی بر مؤثریت آگاهانه افراد و طبقات، اراده و خواست آگاهانه آنها و به ویژه  اهداف آگاهانه آنها باشد، در کلیتش به همان اندازه کمتر تحت کنترل آنها ست.

·    در کلیتش خودرو، کور و خودپو ست.

 

۱۳

·    تنها با تشکیل طبقه کارگر، با بلوغ شرایط رهایش طبقه کارگر و با تحقق رسالت تاریخی طبقه کارگر، شرایط اوبژکتیو و سوبژکتیو گذار از خودپویی عمل جامعتی به آگاهی عمل جامعتی میسر می شود.

 

۱۴

·    طبقه کارگر تنها طبقه اجتماعی ئی است که قادر به اعتلا به سطح آگاهی است:

 

الف

·    برای اینکه منافع طبقاتی اش طالب نفی مالکیت خصوصی و آنارشی تولید است.

 

ب

·    برای اینکه طبقه کارگر تنها طبقه اجتماعی است که با رهایش خویش، کل جامعه را رهایی می بخشد و بدین طریق تقسیم طبقاتی جامعه را از بین می برد.

 

پ

·    برای اینکه طبقه کارگر قاطعترین و پیگیرترین طبقه اجتماعی است که در کشف قوانین توسعه جامعتی ذینفع است.

 

۱۵

·    گذار از خودپویی به آگاهی، نخست در چارچوب خود جنبش کارگری در روند آگاه گشتن به منافع منطبق بر جایگاه واقعی خود و در روند تبدیل کارگران به نیروی سیاسی مستقل (خودمختار) صورت می گیرد.

 

۱۶

·    این وقوف به جایگاه خود و وظیفه تاریخی خود را اما طبقه کارگر نمی تواند به تنهایی به دست آورد.

·    بلکه آن در هیئت مارکسیسم ـ لنینیسم به مثابه نتیجه توسعه فکری سوسیالیستی ـ انقلابی پدید می آید و باید به درون جنبش کارگری برده شود.

 

۱۷

·    و این همانطور که لنین در چالش بر ضد اکونومیسم اثبات کرده، یکی از تعیین کننده ترین وظایف حزب مارکسیستی ـ لنینیستی به مثابه واحد پیشاهنگ آگاه طبقه است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر