۱۴۰۰ آذر ۳, چهارشنبه

خود آموز خود اندیشی (۴۸۲)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۹ ـ ۵۰)

بخش پنجم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

 

۱

گرت مملکت باید آراسته

مده کار معظم به نوخاسته

 

معنی تحت اللفظی:

اگر می خواهی که کشور سر و سامان داشته باشد،

کارهای بزرگ

را

به

تازه واردان بی تجربه محول نکن.

 

سؤال

 

سعدی

در این بیت شعر،

پادشاه را به رعایت نقش تعیین کننده (۱) در دیالک تیک کمیت و کیفیت فرامی خواند و او را از سپردن کارهای معظم به نوخاسته های کم تجربه و بی خرد نهی می کند.

 

جواب

 

سعدی

در این بیت شعر،

پادشاه را به رعایت نقش تعیین کننده کیفیت در دیالک تیک کمیت و کیفیت فرامی خواند و او را از سپردن کارهای معظم به نوخاسته های کم تجربه و بی خرد نهی می کند.

 

آنچه سعدی ناگفته می گذارد، تربیت نوخاستگان و آموزش و پرورش عملی و نظری آنان است.

 

 ۲

سپه را مکن پیشرو جز کسی

که در جنگها بوده باشد، بسی

 

معنی تحت اللفظی:

فقط کسی را فرمانده سپاه بکن

که

در جنگ های بیشمار شرکت کرده باشد.

 

سؤال

 

سعدی

در این بیت شعر،

 دیالک تیک  (۲) و توده را به شکل دیالک تیک پیشرو و سپاه  بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک رهبر و توده

را

به شکل دیالک تیک پیشرو و سپاه  بسط و تعمیم می دهد و معیار تعیین رهبر (پیشرو) را در دیالک تیک پراتیک و تئوری، در دیالک تیک شرکت در جنگ های بسیار و تجربه اندوزی از آنها می جوید.

 

فرماندهی سپاه را باید به دست کسی سپرد که تجربه جنگی کافی داشته باشد، ولی تجارب جنگی نیز به سبب تغییر اوضاع و احوال و تکامل تسلیحات و استراتژی و تاکتیک جنگ، به نوبه خود کهنه می شوند و نمی توانند برای همیشه اعتبار داشته باشند.

 

از این رو تجربه را باید در پیوند دیالک تیکی اش با عقل،

علم (تئوری) را در پیوند دیالک تیکی اش با پراتیک

 در نظر گرفت

 و

 با توجه به این دیالک تیک به تعیین فرمانده سپاه پرداخت.

 

سؤال

 

برای اعطای مسئولیت باید به دیالک تیک اوبژکت ـ  (۳) توجه داشت.

 

جواب

 

برای اعطای مسئولیت باید به دیالک تیک اوبژکت ـ  سوبژکت توجه داشت.

 

معیار قرار دادن سن و سال و یا تجربه شخصی

 فی نفسه

درست نیست.

 

تجربه شخصی و سن و سال یکی از معیارهای بیشمار است که باید بنا بر خصلت وظیفه (فونکسیون) مورد نظر در نظر گرفته شوند.

 

با ساده کردن مسائل،

مسائل ساده نمی شوند.

 

ساده کردن مسائل فقط به خود فریبی منجر می شود.

 

مسائل باید همه جانبه و تا آخر اندیشیده شوند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر