۱۴۰۰ آبان ۲۵, سه‌شنبه

فرهنگ مفاهیم فلسفی (الف) آنتی کمونیسم (کمونیسم ستیزی) (۷)

 


پروفسور دکتر ماتهویس کلاین

برگردان

شین میم شین

 

۶۶

·    برای فاشیسم در راه نابود سازی کمونیسم هر وسیله ای مباح و مشروع و مجاز است:

 

الف

·    خبرچینی.

 

ب

·    تهمت زنی.

 

پ

·    بی آبرو کردن و رسوای خاص و عام کردن مخالفین.

 

ت

·    تعقیب، بازداشت و شکنجه.

 

ث

·    کار اجباری و بیگاری

 

ج

·    قتل عام دسته جمعی کمونیست ها

 

ح

·    دخمه های گاز خفه کننده.

 

خ

·    کوره های آدمسوزی و غیره.

 

۶۷

·    با ترور فاشیستی بر ضد کمونیسم، دموکراسی و پیشرفت در داخل کشور، مسلح گشتن پر شتاب ارتش آلمان فاشیستی و تدارک جنگ بر ضد کشورهای دیگر و قبل از همه، بر ضد اتحاد شوروی در پیوند بیواسطه قرار داشت.

 

۶۸

·    برای پیروزی در این جنگ بر ضد اولین دولت و نظام جامعتی سوسیالیستی در تاریخ بشر (جنگی که بیشتر از هجوم ۱۴ دولت امپریالیستی که بلافاصله پس از پیروزی انقلاب اکتبر، صورت گرفته بود) و بر ضد جنبش بین المللی کمونیستی به طور کلی، آلمان هیتلری در سال ۱۹۳۶ با ژاپن پیمان آنتی کمونیستی بست و در سال های بعد، ایتالیا، هورتی مجارستان، اسپانیای فرانکو و رژیم های فاشیستی دیگر بدان پیوستند.

 

۶۹

·    اگرچه پیمان آنتی کمونیستی فقط بر ضد اتحاد شوروی نبود، بلکه علاوه بر آن، بر ضد دول دموکراتیک دیگر و بر ضد آزادی، استقلال خلق ها به طور کلی بود و هدفش بر قراری سیطره جهانی دول محوری فاشیستی بود، با این حال، «دموکراسی های غربی» بدون مقاومتی آن را پذیرفتند و چه بسا مورد پشتیبانی قرار دادند.

 

۷۰

·    این «دموکراسی های غربی» ـ به ویژه ایالات متحده آمریکا و انگلیس ـ بر آن بودند که جنگ دول فاشیستی بر ضد اتحاد شوروی، فاتحه نظام جامعتی سوسیالیستی را خواهد خواند و ضمنا خود دولت های فاشیستی را تضعیف خواهد کرد.

·    آن سان که زمینه برای سیطره جهانی خود آنها فراهم خواهد آمد.

 

۷۱

·    به این دلیل بود که نسبت به آنتی کمونیسم فاشیستی سمپاتی و تأیید نظر نشان می دادند.

 

۷۲

·    آنتی کمونیسم به مثابه گرایش پر مکر و فریب هر قدرت بزرگ امپریالیستی در جهت کسب سیطره جهانی، در جهت نابودی سوسیالیسم و برده کردن خلق ها عمل می کند.

 

۷۳

·    به همین دلیل است که آنتی کمونیسم نه فقط ـ به قول توماس مان ـ  تئوری بنیادی قرن بیستم، بلکه تا زمانی که کاپیتالیسمی وجود دارد، خطری جدی برای صلح، آزادی و استقلال خلق ها و تبهکاری در حق بشریت و انسانیت به طور کلی است.

 

۷۴

·    پایان جنگ جهانی دوم و نتایج حاصله از آن اثبات کرد که اتحاد شوروی از آغاز تشکیل خویش ـ قبل از همه ـ آماج اصلی آنتی کمونیسم بوده است.

 

۷۵

·    اتحاد شوروی با پیروزی بر فاشیسم، نه فقط آزادی و استقلال خود را، بلکه آزادی و استقلال همه خلق های جهان را و از آن جمله خلق آلمان را از بربریت فاشیستی نجات داده است و برای خلق ها امکان و شرایط شروع راستین از نو در آزادی و استقلال را فراهم آورده است.

 

۷۶

·    مردم شوروی با فداکاری و خدمات قهرمانانه خویش، با میلیون ها قربانی خود در مبارزه رهائی بخش ضد فاشیستی در انظار مردم جهان ارج و احترام خارق العاده ای کسب کرده است.

 

۷۷

·    این پیروزی اما در عین حال، به معنی رشد اعتبار مارکسیسم ـ لنینیسم و حزب کمونیست اتحاد شوروی بوده است که سمت و سو و آماج مبارزه را تعیین کرده اند.

 

۷۸

·    از این رو بود که قدرت های امپریالیستی دیگر نتوانستند ـ حداقل در سال های اول بعد از جنگ ـ کین توزی آنتی کمونیستی خود را به سیاق سابق ادامه دهند و مجبور شدند که تاکتیک، فرم ها و متدهای جدید آنتی کمونیسم را به کار اندازند.

 

۷۹

·    این پدیده را ـ به ویژه ـ در توسعه ایدئولوژیکی آلمان غربی، کشوری کاپیتالیستی که شکست خورده و ذلیل و زمینگیر شده بود و تنها به کمک قوای متفقین توانست روی پای خود بایستد و تحکیم شود، می توان بوضوح شاهد بود.

 

۸۰

·    شکست خفت بار امپریالیسم آلمان در جنگ جهانی دوم و در هم شکستن سیستم حاکمیت بربرمنشانه فاشیستی از سوی قوای متفقین ـ در عین حال ـ به معنی شکست سنگینی بر آنتی کمونیسم و ایدئولوژی امپریالیستی ـ فاشیستی به طور کلی بود.

 

۸۱

·    از آنجا که این ایدئولوژی علاوه بر این، بنا بر موافقت نامه پوتسدام در انظار جهانیان به مثابه ایدئولوژی ضد دموکراتیک و جنایت کارانه اعلام و محکوم شده بود، آنتی کمونیسم نخست نتوانست آشکارا و مستقیم عرض اندام کند.

 

۸۲

·    از سوی دیگر، اما در هم شکستن فاشیسم به هیچوجه به معنی نابودی امپریالیسم به طور کلی نبود.

 

۸۳

·    به عبارت دیگر، تضاد بنیادی دوران، یعنی تضاد میان امپریالیسم و سوسیالیسم در دوره بعد از جنگ جهانی دوم نیز و حتی در مرحله توسعه عالی تری همچنان در کار بود و در نیتجه بنیان مادی به جای خود مانده بود و آنتی کمونیسم و ایدئولوژی امپریالیستی جدید می بایستی به طور قانونمندی بر روی آن  بنا شود و کارگر افتد.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر