۱۴۰۰ آبان ۲۲, شنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۶)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه

ادامه

 

۴۵

·    اما بر خلاف کمونیست ها از دید مؤلفین مانیفست حزب کمونیستی، مهم برای مائوئیسم، قدرت و نفوذ چین تحت حاکمیت مائوئیسم، در جهان است و نه، رسالت تاریخی پرولتاریای بین المللی و نتیجتا، نه رسالت تاریخی طبقه کارگر چین به مثابه گردانی از پرولتاریای بین المللی. 

 

۴۶

·    حالا معلوم می شود که تغذیه گاه (تغذیه مدیوم) اجتماعی مائوئیسم، به آغازگاه ایده ئولوژیکی ماهیتا بیگانه با مارکسیسم ـ لنینیسم  و ضمنا به نیروهای محرکه درونی این جریان منجر شده است که با سوسیالیسم علمی اساسا در تضاد است.   

 

۴۷

·    رابطه مائوئیسم با اقشار و طبقات اجتماعی مختلف جامعه، تحت تابعیت این نیروهای محرکه شووینیستی قرار دارد. 

 

۴۸

·     آغازگاه سیاسی و ایده ئولوژیکی تعیین کننده ی سیاست اجتماعی مائوئیستی، گرایشی در سوء استفاده از ظرفیت غول آسای نیروی کار موجود در چین، برای فراهم آوردن شرایط سوبژکتیو جهت جامه عمل پوشاندن به آماج های ابرقدرتی ـ شووینیستی است. 

 

۴۹

·    اینجا پیوند بی واسطه ای با خصلت سوبژکتیویستی ـ ولونتاریستی (مبتنی بر اراده گرایی) مائوئیسم وجود دارد.

·    پیوند بی واسطه ای با در نظر گرفتن گشتاورهای سوبژکتیو و نهایتا فکری به مثابه فاکتور مقدم در روند تاریخ وجود دارد.

 

·    مراجعه کنید به سوبژکت، سوبژکتیو، سوبژکتیویسم ولونتاریسم (اراده گرایی) در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

 

۵۰

·    این معنای حکمی از نوع زیر است:

·    «انقلاب روبنا، نیروی توسعه تولید است.»

·    (رینمین ریبائو، ۲۹ دسامبر ۱۹۷۹)  

 

  (رینمین ریبائو، «روزنامه خلق»، ارگان حزب کمونیست چین با تیراژ ۲.۵ میلیون نسخه در روز.

 مترجم)

 

    (این به معنی وارونه کردن دیالک تیک زیربنای اقتصادی و روبنای ایده ئولوژیکی است.

  این به معنی درک ایدئالیستی تاریخ است.

  این به معنی نمایندگی جهان بینی ایدئالیستی در عرصه جامعه است.

  این به معنی انکار تز معروف مارکس موسوم به درک ماتریالیستی تاریخ است.

    مترجم.)

 

·    مراجعه کنید به درک ماتریالیستی تاریخ، درک ایدئالیستی تاریخ، زیربنا، روبنا، ماتریالیسم تاریخی در تارنمای دایرة المعارف روشنگری 

 

۵۱

لین بیائو

(لین پیائو)

(۱۹۰۷ ـ ۱۹۷۱)

از همرزمان مائوتسه تونگ

 

·    مائوئیسم با شعار «انقلاب روبنا، نیروی توسعه تولید است»، مطالبه «روولوسیونیزاسیون» (انقلابی سازی) شعور و عمل را با تصور ضرورت به اصطلاح کامپین سیاسی و ایده ئولوژیکی مستمر از نوع «انقلاب فرهنگی» مائوئیستی و از نوع «نقد کنونی لین بیائو و کونفوسیوس» را و «جنبش توده ای» هدایت شده منطبق با آن را پیوند می دهد.

 

 (کامپین و یا لشگرکشی به اکسیون به لحاظ زمانی محدود اطلاق می شود که با همکاری افراد معین برای نیل به آماج معین صورت می گیرد.

  مترجم)

 

۵۲

·    معنای شعار زیر مائوتسه تونگ همین جا ست:

·    «برای هر کاری، جنبش توده ای ضروری است.

·    بدون جنبش توده ای نمی توان کاری کرد.»

·    (هفته نامه پکن، «نقل قولی از مائوتسه تونگ»، ۱۹۷۳، شماره ۳۱، ص ۱۶) 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر