۱۴۰۰ آبان ۲۴, دوشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۸)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه

ادامه

 

 

۶۶

·    در طرح اجتماعی ـ سیاسی مائوئیسم، آماج همسطح سازی و همشکل سازی (اونی فرماسیون، برابری چوب کبریتی) اجتماعی مصنوعی و مساوی سازی بدوی تثبیت یافته است.  

 

۶۷

·    جالب تر از همه ایدئال مائوتسه تونگ از «دموکراسی نوین» در سال ۱۹۴۰ است که از اهمیت بنیادی برای کل طرح مائوئیستی جامعه برخوردار است که اثرات سیاسی و اجتماعی اش تا دیکتاتوری نظامی ـ بوروکراتیکی یاران مائو تا همین امروز می رسد. 

 

۶۸

·    در این ایدئال مائوتسه تونگ، سر و کله اندیشه موسوم به «وحدت بزرگ» توده های خلق از سال ۱۹۱۹ دوباره پیدا می شود.  

 

۶۹

·    با این تفاوت که این ایدئال مائوتسه تونگ، تدقیق می شود و با محتوایی پر می شود که با ترمینولوژی (اصطلاح) به عاریه گرفته شده ای از مارکسیسم ـ لنینیسم عرضه می شود. 

 

۷۰

·    مائوتسه تونگ، «دموکراسی نوین» را به مثابه نوعی از دولت تعریف می کند که نه، دیکتاتوری بورژوایی است و نه دیکتاتوری پرولتاریا.

·    بلکه «دیکتاتوری کلیه طبقات انقلابی است» و یا «دیکتاتوری مشترک بسیاری از طبقات ضد امپریالیستی است.»

·    (مائوتسه تونگ، «آثار منتخب»، جلد ۲، ۱۹۶۳، ص ۶۶۹ به زبان چینی)

 

 (باید به مفهوم من در آوردی «طبقات انقلابی» دقت دوچندان داشت.

   مائوئیسم با این مفهوم بی درو پیکر در و دروازه را به روی سوبژکتیویسم باز می کند تا هر مریدی را در سنت استالینیسم جزو طبقات انقلابی جا بزد و هر دگراندشی را جزو طبقات ارتجاعی. 

مترجم)

 

۷۱

·    بدین طریق، بورژوازی ملی نیز جزو اعمال کنندگان دیکتاتوری محسوب می شود.

 

۷۲

·    در طرح مربوط به «دموکراسی نوین» مائوتسه تونگ تفاوت های عینی موجود میان اقشار و طبقات اجتماعی، در مه غلیظی از ابهام فرو می روند. 

 

 (مرزهای طبقاتی موجود میان اقشار و طبقات اجتماعی مختلف مخدوش می شوند، کمرنگ می شوند و از بین می روند.

 مترجم)

 

۷۳

·    اینجا، دستکم، از گرایشی پرده بر می افتد که دال بر سمتگیری مائوئیستی در جهت تشکیل توده ی نسبتا بی تمایز، به لحاظ اجتماعی و ایده ئولوژیکی همشکل (اونی فرم)، به مثابه ابزاری در اختیار سیاست شووینیستی است که بسته به میل و هوس می توان آن را خم و راست کرد و مورد استفاده قرار داد. 

 

۷۴

·     مائوتسه تونگ همزمان توضیح می دهد که  «نظام سیاسی دموکراسی نوین، ماهیتا به معنی سپردن قدرت به دست دهقانان است.»

·    (ایضا همانجا، ص ۶۸۵)

 

۷۵

·    دلیل مائوتسه تونگ این است که دهقانان توده عظیم جمعیت کشور را تشکیل می دهند. 

 

  (اینجا دیالک تیک کمیت و کیفیت وارونه می شود.

 در دیالک تیک کمیت و کیفیت، نقش تعیین کننده از ان کیفیت است.

   مترجم)

 

۷۶

·    اینجا، به طرز مبتنی بر فاکت تصدیق می شود که مائوئیسم، برجسته و عمده گشتن اقشار و طبقات اجتماعی دیگری از توده را، به مثابه انحرافاتی از عادیات (نرمال ها، عادی ها) محسوب می دارد. 

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر