۱۴۰۰ آذر ۳, چهارشنبه

مائوئیسم و رسالت تاریخی طبقه کارگر (۱۲)

[Mao Zedong]   


پروفسور دکتر  رولف ماکس

(۱۹۷۵)

برگردان

شین میم شین

 

فصل اول

ماهیت ضد سوسیالیستی طرح مائوئیستی جامعه

ادامه

 

 

۱۰۸

·    اوولوسیون مائوئیسم در سیاست «جهش بزرگ به پیش» و «کمون های خلق» به مرحله ای رسید که در سمتگیری بنیادی اجتماعی ـ سیاسی این جریان، چنان وضوح روشنی کسب کرد که قبلا هرگز کسب نکرده بود.   

 

۱۰۹

·    طرحی که این سیاست بر مبنای آن تشکیل یافته، هم برای توسعه بعدی سیاست داخلی و سیاست اجتماعی مائوئیستی و هم برای افشای ماهیت ضد سوسیالیستی اش از اهمیت بنیادی برخوردار است.  

 

۱۱۰

·    بدین طریق، همسطح سازی (همترازسازی)  اجتماعی تصنعی و دستوری در سال ۱۹۶۴ در طرح تبلیغاتی موسوم به «از داکینگ بیاموزیم» نمودار گشت.

 

 

۱۱۱

·    در طرح تبلیغاتی موسوم به «از داکینگ بیاموزیم»،  معدن نفت داکینگ در چین شمالی در نزدیکی هاربین، سرمشقی برای کل عرصه صنعت، جهت غلبه بر تفاوت های زیر جا زده می شود:

 

الف

·     جهت غلبه بر تفاوت های کار فکری و کار مادی (جسمی، بدنی)

 

ب

·      جهت غلبه بر تفاوت های شهر و ده

 

پ

·      جهت غلبه بر تفاوت های طبقه کارگر و دهقانان.

 

۱۱۲

·    داکینگ، از سویی، سیستم صنعتی مدرنی را با خصلت بسیار بغرنجی نمودار می سازد.

 

 ۱۱۳

·    اما از سوی دیگر مطبوعات چینی گزارش می دهند که خانه های مسکونی سکنه داکینگ، فرقی با خانه های مسکونی سکنه دهات اطراف ندارند و فرم زندگی سکنه داکینگ با فرم زندگی سکنه دهات اطراف مطابقت دارد.

 

۱۱۴

·    اینجا به طرز تصنعی، استیل زندگی دهقانی مومیایی (کنسرو) می شود.

 

۱۱۵

·     اگر این طرح بر  جامعه به طور کلی بسط داده شود، نتیجه نهایی ـ اجتماعی اش انحلال شهر خواهد بود. 

 

۱۱۶

·    طرح تبلیغاتی موسوم به «از داکینگ بیاموزیم»،  محتوای ماهوی سمتگیری اجتماعی ـ سیاسی «انقلاب فرهنگی» مائوئیستی را تشکیل می داد.

 

۱۱۷

·    این سمتگیری به ویژه در رهنمود (فرمان) مائوتسه تونگ در ۷ ماه مه ۱۹۶۶ از صراحت گذشت که یکی از مهم ترین اسناد سیاست اجتماعی مائوئیستی محسوب می شود.  

 

۱۱۸

·    در این رهنمود مائوتسه تونگ آمده است:

·    اگرچه کارگران عمدتا در صنعت کار می کنند، ولی «آنجا که شرایط مهیا باشد، باید در تولید کشاورزی و کارهای جنبی نیز کار کنند.

·    به همان سان که کارگران معدن نفت داکینگ  کار می کردند.» 

 

۱۱۹

·    ضمنا آمده است که دهقانان کمون های خلق، اگرچه عمدتا در کشاورزی کار می کنند، ولی «اگر شرایط مهیا باشد،  باید در کلکتیو  کارخانجات کوچک نیز کار کنند.»

·     («نامه ای از مائوتسه تونگ به لین بیائو»، ۷ ماه مه، ۱۹۶۶)

 

۱۲۰

·    مائوتسه تونگ اینجا «یی گونگ ـ یی نونگ» یعنی «هم کارگر بودن و هم دهقان بودن» را یعنی «کارگر ـ دهقان بودن» را به عنوان آماجگزاری اجتماعی ـ سیاسی اش اعلام می دارد. 

 

۱۲۱

·    از این موضع اجتماعی باید حتی الامکان کل جامعه به انضمام روشنفکریت سمتگیری کنند. 

 

۱۲۲

·    این نتیجه نهایی اجتماعی ـ اقتصادی آماج مائوئیستی از «توده» نسبتا بی تمایز به مثابه ابزار قابل استفاده به دلخواه در سیاست ابرقدرتی ـ شووینیستی است.

 

۱۲۳

·    رهنمود مائوتسه تونگ در ۷ ماه مه ۱۹۶۶ همزمان به معنی سمتگیری در جهت نقش ارتش به مثابه ابزار سیاسی برای نیل به آماج از سویی و به عنوان سرمشق ایده ئولوژیکی جهت منضبط سازی و اونی فرماسیون (یک فرم سازی) خلق است.  

 

۱۲۴

·    در سال های قبل از «انقلاب فرهنگی»، شعارهایی از قبیل زیر رواج داده می شوند:  

 

الف

·    «کل خلق سرباز است.»

 

ب

·    «کل خلق از ارتش می آموزد.»

 

۱۲۵

·    چنین نقشی از ارتش در پیوند با سمتگیری بر «کارگر ـ دهقان بودن»، عناصر اجتماعی ـ سیاسی شعار مائوئیستی  «گونگ، نونگ، بینگ»، یعنی وحدت «کارگران، دهقانان و سربازان» است.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر