۱۴۰۰ آبان ۲۸, جمعه

خود آموز خود اندیشی (۴۷۸)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۹ ـ ۵۰)

بخش پنجم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

 

۱

مترس از جوانان شمشیر زن

حذر کن ز پیران بسیار فن

 

معنی تحت اللفظی:

از جنگجویان جوان باک مدار.

از جنگجویان مسن فن آور هراس داشته باش

 

سؤال

 

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک کمیت و کیفیت

را

به شکل دیالک تیک (۱) و دیالک تیک (۲) بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

سعدی

در این بیت شعر،

دیالک تیک کمیت و کیفیت را به شکل دیالک تیک جوانی و پیری و دیالک تیک زور و فن بسط و تعمیم می دهد و نقش تعیین کننده را از آن کیفیت (پیری و فن آوری) می داند.

 

 

او پیران  فن آور کار آزموده و مجرب را در سپاه دشمن خطرناکتر از جوانان زورمند بی شعور می داند.

 

سؤال

 

یکی از (۳) اصلی تعیین بضاعت عقلی افراد

 در

 قرون وسطی

 سن و سال

 است.  

 

جواب

 

یکی از معاییر (معیارهای) اصلی تعیین بضاعت عقلی افراد

 در قرون وسطی

سن و سال

است:

هرچه پیرتر، به همان اندازه خردمندتر.

 

سعدی زور بازوی جوانان را با فن آوری پیران و تجارب زندگی آنان مورد مقایسه قرار می دهد و کفه ترازو را به نفع پیران سنگینتر می کند.

این رهنمود به شرطی درست است

که

 تنها راه فراگرفتن علم و فن

تجربه شخصی

باشد.

 

اما اگر تجارب افراد مختلف انسانی در کشورهای مختلف و در حوادث مختلف به صورت نوشتار و یا شفاهی در دسترس دیگران قرار گیرند،

 یعنی اگر تجارب بشری قابل مطالعه باشند،

 دیگر نمی توان تجربه شخصی را عمده کرد.

 

حتی خود تجربه شخصی

اگر مورد تحلیل علمی و عقلی قرار نگیرد،

 به درد نخواهد خورد.

 

تجربه شخصی

علاوه بر مختصات فردی شخص مورد نظر،

به وسیله مختصات زمانی و مکانی مشخصی

 مشروط می شوند.

 

تحلیل علمی و فلسفی

می تواند جوانب منفرد و خاص تجارب شخصی را از جوانب عام آن جدا کند و جوانب عام را به صورت تئوری (نظریه) فرمولبندی کند و در اختیار نسل های بعدی قرار دهد.

 

حکم سعدی

علیرغم داشتن هسته معقول

نمی تواند درست باشد.

 

فنون جنگ را جوانان نیز 

می توانند 

به 

مدد آموزش تئوری و تمرین 

بیاموزند.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر