۱۴۰۰ مهر ۲۳, جمعه

کلنجار سنگ سخنگویی با سگ سخن جویی (۶۴۷)

 

Ist möglicherweise ein Bild von Kind, steht und außen


 موجودیت باوری کودکان به مجسمه ها و اسباب بازی ها

میم حجری



۹۰۹۳

سنگ سخنگو

میخواهم به یاد من باشی اگر تو به یاد من باشی، عین خیالم نیست که همه فراموشم کنند
حدیث


سگ سخن جو

 

پس آیینه ای بخر.
ما از بازار گمرک
۱۰۰ سال پیش
آیینه ای به دو دلار خریده ایم.
خیلی هم ازش راضی هستیم


۹۰۹۴

سنگ سخنگو

هیچ میدونی بین ۴۰ تا ۶۰ سالگی فصل پاییزی زندگی انسانه...
داشتم فکر میکردم واقعا اگر طول متوسط زندگی انسان رو خوشبینانه ۸۰ در نظر بگیریم وهر ۲۰ سالو به یک فصل نسبت بدیم،
فصل سوم دقیقا میشه همین سن ما ۴۰ تا ۶۰ سالگی وزیباترین وعاشقانه ترین فصل زندگیمون میتونه باشه...
همینه هر تارموی ما به یک رنگ در میاد
صورتمون چینهای نه عمیق ولی محسوس پیدا میکنه دست و پامون کم و بیش بی حس و حاله ولی میتونیم هنوز ازشون کار سخت بکشیم و.
آفاق


سگ سخن جو

 

سزونالیزاسیون (فصل واره تلقی کردن) عمر آدمیان
اصولا
خطا ست.

انسان
طبیعت خالص نیست.
انسان دیالک یکی از طبیعت و جامعه است.
نیمه ناتورال ـ نیمه سوسیال است.

کسی در سنین ۴۰ ـ ۶۰ سالگی عاشق نمی شود
نمی تواند هم عاشق شود
شاید ادای عاشقی و معشوقی در بیاورد.

در سنین بالا
 اگر انسان
خیلی هنر کند و شانس بیاورد
دوستی پیدا می کند.
پیش شرط عشق 

نادانی است
و 

پیش شرط دوستی 

شناخت دو طرفه است.
عشق یکطرفه است و دوستی دو طرفه
ضمنا
اعضای هر جامعه
بسته به کیفیت جامعه و جایگاه اجتماعی شان رشد می کنند
یعنی
رشد ناهمگون دارند
ای بسا ۶۰ ساله ای که عقل ۶ ساله ای را ندارد
و
ای بسا ۱۶ ساله ای که عقل ۶۶ ساله ای را دارد


۹۰۹۵

سنگ سخنگو

فابر (حشره شناس فرانسوی) گروهی از حشرات را توصیف می کند
که عادت به راه رفتن به دنبال رهبر خود داشتند. او آنها را بر روی صفحه مدوری قرار داد. رهبر به راه افتاد و حشرات هم به دنبالش و آنقدر دور زدند تا از خستگی جان سپردند.
دولتمردان امروز و ستایشگرانشان به حماقتی از همین قبیل محکوم اند.
 برتراند_راسل
کااب: حقیقت و افسانه



سگ سخن جو

 

راسل ریاضی دان بزرگی بوده
و مهم ترین کتاب ریاضی قرن ۲۰ را با وایتهد نوشته است.
ولی عقل درست و حسابی نداشته است.
رهبر حشرات اگر فابرها نباشند خر  نیستند
تا روی دایره به عبث راه بروند و از گرسنگی و تشنگی بمیرند.
جانوران اوتوریته ای دارند
که دانش تجربی کلانی در اختیار دارد
و خانواده اش را به سوی محلات آب و آذوقه هدایت می کند


۹۰۹۶

سنگ سخنگو

مرا در جانم دوستی است که در روزگار سختی تسلایم می‌دهد و آنگاه که رنج ایام هجوم می آورد ، او مونس من است .
آنکس که در درون خویش مونس ندارد در حسرت میمیرد ، چرا که زنده گی از درون انسان میجوشد و از پیرامون نمی آید



سگ سخن جو

 

این مونس کذایی غریزه حفظ نفس است که همه دارند
 


۹۰۹۷

سنگ سخنگو

بمن بگویید:
از شرق تا به غرب،
از بالا تا پایین ،
این سرزمین ها
از قدیم الایام تا به امروز
طناب های دار
چه چیزی را توانسته‌اند
در ما بکشند!؟
چه کاری توانسته‌اند
با فریاد بلند مبارزه
و آزادی مان بکنند
طناب های دار توانسته اند
«شاهو» را بترسانند..؟
توانسته اند دریاچه ی
« وان» و «ارومیه»
را خاموش کنند..؟
توانسته اند
« پیر مگرون»
را به زانو درآورند ؟
چه چیزی را به طناب دار نسپرد
و اعدام نکرد؟
از رویا تا شعر
واز شعر تا زن
و از زن تا نان
و تا آب و
تا گل و
تا چشمه...
آن چه را هرگز هرگز نتوانست
اعدام کند آینده
و آزادی است.
«شیرکو بیکس»


سگ سخن جو

 

واز شعر تا زن
و از زن تا نان


شیرکوی بیمغز
راجع به زنان
چنان یاوه می بافد که انگار نه آدم
بلکه اشیاء هستند.
خدا خلایق را از شر شعرای یاوه گو در امان نگهدارد.


۹۰۹۸

سنگ سخنگو

تمامش آسان می شود
من در کنجی به دیوار خیره می شوم
یا، کنار پنجره ای در خیابان پرسه می زنم
جدول امروز روزنامه ای را خط خطی می کنم
و
تیک تیک ساعت خواب آور است
تو
همیشه در یاد روز مره ام به صدای بلند گریه می کنی

زرین

سگ سخن جو

 

کنار پنجره؟
من ـ زورش
ویترین است 

زرین جان
من ـ زورش ویترین فروشگاه ها ست.
ضمنا
ما که سگ هستیم
از اهالی پارسیم و نه از طرفداران کیش تضرع و ضجه و زاری تشیع



۹۰۹۹

سنگ سخنگو

توماس سانکارا (زاده ۲۱ دسامبر ۱۹۴۹ - درگذشته ۱۵ اکتبر ۱۹۸۷) از رهبران چپ‌گرا در آفریقای غربی. در رأس حکومت ولتای علیا و سپس به عنوان رئیس جمهور، نام کشور را از ولتای علیا به بورکینافاسو تغییر داد و اصلاحات بزرگ و اساسی به منظور از میان بردن فقر انجام داد. او که گاهی به اختصار تام سانک نام برده می‌شود، از نظر عده‌ای، «چه‌گوارای آفریقا» است.
سانکارا در مصاحبه ای گفته بود: " تغییرات اساسی را نمیتوان بدون مقداری از دیوانگی به پیش برد." او رییس جمهور دیوانه ۳۴ ساله ای بود که در عرض ۴ سال ریاست جمهوریش، نرخ سواد به ۹۰ درصد (در مقابل ۳۰ درصد کنونی) افزایش یافت، بورکینافاسو به استقلال کامل در زمینه مواد غذایی رسید و گرسنگی ریشه کن شد. وی اولین رییس جمهور آفریقایی بود که حقوق و آزادی های زنان از قبیل ممنوعیت ختنه زنان و لغو چندهمسری و بکارگیری زنان در قدرت را نهادینه کرد. ماشینش تنها یک رنو ۵ بود و دفترش فاقد دستگاه تهویه و در در زمان مرگ تنها معادل۳۵۰ پوند در حساب بانکیش بود.
خائنینی که که تحت برنامه های ضد فساد سانکارا امکان چاپیدن توده ها را نداشتند و با حمایت مستقیم فرانسه و نوکرش (ساحل عاج) او را کشته و جنازه اش را سوزاندند. او در کنفرانس کشورهای آفریقایی پیشنهاد داده بود که دیون خود به کشورهای امپریالیستی را کان لم يکن تلقي کنند. او گفته بود "که عدم پرداخت دیون اروپایی ها را به گرسنگی نمیکشاند ولی آفریقاییها با پرداخت قروض خود از گرسنگی خواهند مرد". همین پیشنهاد بود که امپریالیست فرانسه را تشنه خونش کرد.


سگ سخن جو

 

تبلیغ رفرمیسم به همین می گویند.
محتوای این جمله قابل بحث " تغییرات اساسی را نمیتوان بدون مقداری از دیوانگی به پیش برد."
 از زوربای یونانی است.
چه گوارا نظیری نخواهد داشت.
 اصولا همه موجودات منحصر به فردند.
هر کسی از ظن خود و یا به نیت عوامفریبی چه گوارا جا زده می شود.



۹۱۰۰

سنگ سخنگو

نظام دستمزدی و عقب ماندگی در ایران
از نگاه یک لیبرال

آقاجری ناصر
در این دست نوشته به نقد اقتصاد دان معروفی که بزعم خود، راه حل مشکلات اجتماعی ایران را یافته است و امید لیبرال ها و برخی اصلاح طلبان است، می پردازیم. فردی که استاد آموزش آکادمیک جوانان در دانشگاه الزهرا است و در واقع با این اظهار نظر خود را مدافع و نماینده یک گروه سرمایه داری صنعتی در ایران معرفی می کند.
امروزه شاهد قدرت فوق تصور برخی نهاد هایی در کشور هستیم که بر اساس پیروی از نهاد های بین المللی و وابسته به جهان امپریالیستی هم چون صندوق بین المللی پول، بانک جهانی و تجارت جهانی در زیر پوشش برخی نام های مورد تایید و مقدس مردم به ارزان سازی نیروی کار در ایران پرداخته و نظام برده داری را باز تولید کرده اند. این نهاد های سرمایه داری در کارگاه های تحت نظر خود کارگران و به خصوص کارگران زن را وحشیانه استثمار می کنند و این شیوه برده داری را می خواهند در ایران همه گانی کنند. این نهاد استثمارگر به این شق القمر خود افتخار می کنند وآن را به عنوان الگوی نظام مزدی به جامعه و نهاد های اجرایی و قانون گذار کشور پیشنهاد می دهند. البته همراه با هم گامی با طرح های استاد و شاگردی، پرداخت مزد بر اساس بهره وری کارگر و طرح کارورزی یا توافقی آن هم بدون پرداخت بیمه و سنوات و بازنشستگی و خدمات درمانی و . . . دولت و نمایندگان مجلس. طرح های به اجرا در آمده ی موسسه خیریه نذر امام حسین که مدیران آن در سایه نام های مذهبی و با سوء استفاده از اعتقادات مذهبی مردم کارگران را با حقوق های زیر حداقل حقوق و بیمه و . . . چند سالی است که آن ها را برده وار به کارگرفته اند. و در رسانه ها اعلام می کنند کارگران داوطلبانه این کارمزد را می پذیرند، این گفته ی برده داران موسسه خیریه نذر امام حسین در اصفهان در اوایل قرن بیست و یکم عین واقعیت است. ولی آن واقعیتی که در جستجوی علت پیوستن داوطلبانه به این بردگی کارگران را مطرح نمی کند و برای شان مهم نیست که در این شرایط تورم روز افزون در جامعه این حقوق ها نمی تواند زندگی یک خانواده را تامین کند. به خصوص کارگران زن که علاوه بر استثمار مضاعف مورد انواع سوء استفاده ها به وسیله " کارآفرین " های قرار می گیرند.


سگ سخن جو

 

عنوان مطلب چنان غلط انداز است که خواننده خیال می کند که این تحلیل فوق العاده علمی نه از خود ناصر بلکه از لیبرال جمکرانی است. 

لیبرال

 دیگر وجود دارد. 

بورژوازی لیبرال 

مال زمان روبسپیر است. 

پرچم لیبرالیسم را دیری است که پرولتاریا بر دوش می برد. مارکس لیبرال به معنی حقیقی کلمه بود. 

بورژوازی در زمان مارکس هم و به قول مارکس هم 

قادر به انجام شعارهای سه گانه برنامه ای اش 

(آزادی / برابری / برادری) 

نبوده و نخواهد بود

۹۱۰۱

سنگ سخنگو

امشب
چه سرخ ام
مثل صدای ویکتور خارا
با گیتاری که سرخ می نواخت
در شب های شیلی
برای کودکی که
ماه را دوست داشت
برای تو
برای من
در استادیومی به وست خاک
به وسعت رفاقت .
امشب
چه سرخ ام
مثل
صدای ویکتور خارا
با هزار ترانه ی پنهان در گیتارش
با گل سرخ و
شعری برای تو
ای آفتاب من
ای آزادی !
عیدی نعمتی

 

۹۱۰۲

سنگ سخنگو

نود درصد شایدم بیشتر (نمیدانم بررسی شده یا باید بشه ) کنشگری تاریخی بشر بر پایه منافع فردی و گروهی بوده نه منافع کل بشر .
ابوالحسن


سگ سخن جو

 

نود درصد شایدم بیشتر (نمیدانم بررسی شده یا باید بشه )
ایرانی جماعت
عوامفریبند
شاید هم همزمان خودفریب.
مثال:
قیام بردگان تحت رهبری اسپارتاکوس
جنگ ۳۰ ساله رعایا در آلمان بر ضد فئودالیسم و روحانیت و کلیسای کاتولیک
انقلاب بورژوایی کبیر فرانسه
۱۷۸۹
انقلاب سال های ۱۸۴۸ ـ ۱۸۴۹ در سراسر اروپا
کمون پاریس
کمون باکو
انقلاب ۱۹۰۵ روسیه
انقلاب اکتبر
انقلاب چین
انقلاب ویتنام و کره و کوبا
شکست فاشیسم
 تشکیل دولت خلق یهود
انقلاب سفید

۹۱۰۳

سنگ سخنگو

اینکه کدوم بازیکن چه شماره ای میپوشه چه اهمیتی داره؟!
تیم ببره قهرمان بشه اصلا کاور تنشون باشه


سگ سخن جو

 

آره
ولی درهر تیم در هرعرصه هستی
تقسیم کار هست
شماره های بازیکنان
شماره های خشک و خالی و توخالی نیستند
شماره ها
شناسه ها و شناس نمره های آنانند
البته
گاهی قضیه وارونه می شود و بازیکنان به شماره ها شناسه میبخشند
مثلا بازیکنی باشماره بی ارج وقربی
پله میشود و شماره اش ارجمندترازالماس


۹۱۰۴

سنگ سخنگو

بدبختی اینه که کل گله یک دست شده و بی صداست
آذرخش

سگ سخن جو

 
گله چیست؟
گله = جمع ریاضی بره
توسعه وتکامل دست واحد
مشت است
پیش شرط پتشکیل مشت
پیوند فکرهاست:
پیش شرط وحدت عمل
وحدت نظر است
پیش شرط کسب وحدت نظر
روشنگری علمی و انقلابی است
آلترناتیو خودکشی
روشنگری است
و
نه نشستن عاطل وباطل

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر