۱۴۰۰ آبان ۵, چهارشنبه

فرهنگ مفاهیم سیاسی (ق) قرارداد کلکتیو کارخانجات (۱)

 

هیئت تحریریه کلکتیو

برگردان 

شین میم شین
 

۱

·    قرارداد کلکتیو کارخانجات قراردادی است که در جمهوری آلمان دموکراتیک از سال ۱۹۵۱ همه ساله میان رئیس کارخانه و کلکتیو کارخانه بسته می شود.

·    نماینده کلکتیو کارخانه، سندیکای کارخانه است.

·    آماج این قرارداد عبارت است از توسعه ابتکار توده ای خلاق برای انجام و اجرای همه جانبه پلان های کارخانجات.

 

۲

·    وظیفه اصلی هشتمین پلنوم حزب سوسیالیستی واحد آلمان عبارت است از تعیین محتوای قرارداد کلکتیو کارخانجات.

 

۳

·    کنگره هشتم سندیکاهای آزاد آلمان (اف د گ ب) بهبود وضع کارخانجات را، برای ارتقای مؤثریت کارخانه در راستای توسعه تولید، در راستای بهبود شرایط مادی و فرهنگی کار و زندگی کارگران و در راستای توسعه دموکراسی سوسیالیستی لازم دانسته است.

 

۴

·    این با رشد قانونمند نقش رهبری طبقه کارگر و با رشد اهمیت روزافزون سندیکای کارگران در کارخانجات و قرارداد کلکتیو کارخانجات که از نقش رهبری طبقه کارگر استخراج می شود، مطابقت دارد.

·    از این رو، سندیکای کارگران و قرارداد کلکتیو کارخانجات به ابزارهای مؤثر دموکراسی سوسیالیستی و به ابزارهای نمایندگی منافع زحمتکشان در کارخانجت تبدیل می شوند.

 

۵

·    علاوه بر آن باید در فرم تکالیف رؤسای کارخانجات و تکالیف رهبری سندیکاهای کارخانجات، شرکت بیواسطه (مستقیم) و عملی کارگران و کلیه زحمتکشان در هدایت و پلان بندی تضمین شود و فضای وسیعی به شکوفایی ابتکارات خلاق آنان اختصاص داده شود و بهبود مبتنی بر پلان شرایط کار و زندگی زحمتکشان در وابستگی به انجام وظایف تولیدی جامه عمل بپوشد.

 

۶

·    قرارداد کلکتیو کارخانجات به مثابه ابزار دموکراسی سوسیالیستی در کارخانجات باید محمول تجارب، معارف (معرفت ها، شناخت ها) و پیشنهادات  کارگران باشد.

·    (بر شانه تجارب و معارف و پیشنهاد کارگران حمل شود.)

 

۷

·    با جلب وسیع زحمتکشان به تدوین قرارداد کلکتیو کارخانجات و استفاده از پیشنهادات و افکار آنان، قرارداد کلکتیو کارخانجات به امر مختص به خود بنبادی کارگران تبدیل می شود.

 

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر