۱۴۰۰ آبان ۹, یکشنبه

خود آموز خود اندیشی (۴۶۳)

خوداندیشی

 شین میم شین

باب اول

در عدل و تدبیر و رأی

حکایت نوزدهم

(دکتر حسین رزمجو، «بوستان سعدی»،  ص ۴۸ ـ ۴۹)

بخش سوم

ما به سوی آنچه دانش زمانه مان نموده، می رویم!

 

۱

اگر بر کناری، به رفتن بکوش

و گر در میان، لبس دشمن بپوش

 

معنی تحت اللفظی:

اگر از دشمن فاصله داری، منطقه را ترک کن

و

اگر در میان لشکر دشمن هستی، لباس دشمن را در برکن

 

سعدی

 در این بیت شعر،

عمل متناسب با شرایط عینی

را

به شکل دیالک تیک استتار و فرار بسط و تعمیم می دهد.

 

سعدی

مبلغ هشیاری، انعطاف پذیری، عمل اندیشیده و سنجیده

 است.

 

در درایت، نبوغ و خردمندی ژرف سعدی

 نمی توان مبالغه کرد.

 

سؤال

 

دیالک تیسین غول آسای قرون وسطی

 در این بیت شعر،

 دیالک تیک وسیله و (۱) را به شکل دیالک تیک استتار، دیالک تیک لباس خودی و لباس دشمن

بسط و تعمیم می دهد.

 

جواب

 

دیالک تیسین غول آسای قرون وسطی

در این بیت شعر،

 دیالک تیک وسیله و هدف را به شکل دیالک تیک استتار، دیالک تیک لباس خودی و لباس دشمن بسط و تعمیم می دهد.

 

 اگر کسی به عینیت دیالک تیک هستی،

به کشف آموزگار تئوری رهائی نهائی (انگلس)  یقین ندارد،

می تواند به مطالعه آثار

سعدی بپردازد

و

انعکاس خودپوی دیالک تیک عینی

را

در آیینه ضمیر شفاف شاعر شیراز

به تماشا بنشیند و اطمینان خاطر کسب کند.

 

اگر دشمن در دیدرس نیست، به راه خود ادامه بده

و

 اگر خود را در خطه دشمن یافتی،

لباس دشمن بپوش، تا شناخته نشوی.

 

سعدی

 اهل هارت و هورت و خودنمائی و ماجراجوئی

نیست.

 

سؤال

 

او دیالک تیک وسیله و هدف را صرفنظرناپذیر می داند و در دیالک تیک وسیله و هدف نقش تعیین کننده و اصلی از آن (۲) است.

 

جواب

 

او دیالک تیک وسیله و هدف را صرفنظرناپذیر می داند و در دیالک تیک وسیله و هدف نقش تعیین کننده و اصلی از آن هدف است.

 

برای سعدی

 هدف مهمترین است

و

وسیله باید متناسب با آن انتخاب شود

 و راه و روش حرکت،

 نه بنا بر مد و میل و هوس و سلیقه،

بلکه با توجه به هدف تعیین شود،

باید نیل به هدف را تسهیل کند.

 

ادامه دارد.

 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر