۱۳۹۹ خرداد ۲۰, سه‌شنبه

نمایندگی (رپره زنتاسیون)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 
 

۱
·    نمایندگی در پژوهش سوسیولوژیکی  با محتوای مفهومی «مأموریت، جانشینیت» به کار می رود.

۲
·    با تعیین و تعریف مفهومی از نمایندگی معلوم می شود که آن در پژوهش سوسیولوژیکی با برجسته سازی (روشی برای کسب معارف معین) در رابطه است که مجموعه مورد بررسی معینی (مثلا طبقه اجتماعی معینی. مترجم) نمایندگی می شود و از نتایج حاصل از این پژوهش سوسیولوژیکی می توان به مناسبات موجود در مجموعه، یعنی مناسبات موجود میان «کل» اعضای آن پی برد.

۳
·    در بررسی های سوسیولوژیکی در اغلب موارد با متد  برجسته سازی کار می کنند که تحت استفاده از روش های گزینشی (انتخابی) خاصی جامه عمل می پوشد. 

۴
·    از نتایج برجسته سازی (اگر شرایط زیر فراهم آیند) می توان به شناخت مناسبات موجود در مجموعه بنیادی نایل  آمد: 

الف

۱
·    افرادی که در گزینشی (انتخابی) نمایندگی می شوند و مورد بررسی قرار می گیرند، باید در پیوند ساختاری شان تصویر کوچک گشته ای، یعنی مدلی از مجموعه بنیادی تشکیل یابد.

۲
·    مجموعه بنیادی پس از تعیین وظایف بررسی، تعریف و مرزبندی می شود.

۳
·    اینکه کدامین معاییر در سهم شان در گزینش حتما باید به ترکیب کلی در مجموعه بنیادی تعلق داشته باشند، وابسته به موضوع بررسی است.

۴
·    معاییر زیر از جمله معاییری اند که در بررسی های سوسیولوژیکی بیشتر از هر معیاری در نظر گرفته می شوند:

الف
·    جنسیت
ب
·    سن و سال
پ

·    وضعیت خانوادگی
·    (مجرد، متأهل بودن و غیره)

ت
·    کردوکار
ث
·    درجه تخصص
ج
·    درجه تحصیلات مدرسی
ح
·    اندازه کارخانه و غیره

ب

۱
·    اشخاص هر گزینش در رابطه با هر مسئله ای که موضوع بررسی است، نیز باید نماینده کلیه اشخاص مجموعه بنیادی باشند.

۲
·    با مناسب ترین روش برای تشکیل هر گزینش باید ترکیب آن نیز در جهتی تضمین شود که مناسبات تقسیم واقعی در مجموعه بنیادی با توجه به نظرات، شیوه های رفتار، موضعگیری ها و غیره در   مناسبات تناسبی  یکسانی در گزینش تبیین یابند.

۵
·    تنها زمانی که این دو شرط (الف و ب) در هر گزینش در بین باشند، می توان از نتایج بررسی مبتنی بر نمایندگی که با گزینش مبتنی بر نمایندگی تشکیل یافته اند، سخن گفت.

۶
·    برای نیل به اینکه گزینشی بتواند در کلیه حوزه های لازمه نماینده مجموعه بنیادی معینی باشد، روش هایی توسعه داده می شوند که عمدتا خصلت مته متیکی ـ ایستاتیستیکی (ریاضی ـ آماری) دارند و مبتنی بر تئوری احتمالات و قانون رقم بزرگ (مثلا روش نمونه برداری و روش تست) هستند. 

۷
·    به مدد آنها ست که هم اقدامات گزینشی  و هم آنالیز نتایج با درجه بالایی از احتمال قریب به یقین تضمین می شود که هم گزینش به عمل آمده و هم نتایج حاصله مبتنی بر نمایندگی می گردند و می توانند به مثابه برجسته سازی کلی محسوب شوند.

۸
·    در کلیه بررسی ها به کمک برجسته سازی باید به مسائل نمایندگی حداکثر توجه مبذول شود.

۹
·    نمی توان به اندازه کافی پیامدهایی را خاطرنشان شد که با تعمیم نتایج (که حاوی درجه نمایندگی بالایی نباشد)، می توانند پدید آیند.

·    مراجعه کنید به نمونه برداری، تست.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر