پروفسور دکتر کامیلا وارنکه
برگردان
شین
میم شین
ساختارهای شکوهمند مولکول ها
۲۳
(۱۸۶۰ ـ ۱۹۳۶)
فیزیولوگ اسکاتلندی و مؤسس هولیسم متدی
فیزیولوگ اسکاتلندی و مؤسس هولیسم متدی
·
هالدین اما صراحت
بیشتری به خرج می دهد، وقتی که در رد امکان ساختن مصنوعی ماده زنده می گوید که اگر
ساختار هم کاملا معلوم باشد و بازسازی شود، این هنوز به معنی حیات نیست، زیرا برای
حیات باید «بقای اکتیو» وارد آن شود.
۲۴
· نمایندگان مختلف هولیسم جنبه کلیت را کم و بیش
صریح به اصل خودکفای وجود ارتقا می دهند.
۲۴
· اگر اسموتس
در توضیح جنبه کلیتی واقعیت عینی میان توضیح از موضع دیالک تیک جزء و کل و توضیح
از موضع استقلال کلیت در نوسان است، مایر ـ ابیش
با صراحتی ایدئالیستی گمان می برد که در ورای پدیده کلیت، اصل خلاق فعال قرار دارد
که بر طبق نقشه عمل می کند.
۲۵
· تز دیالک تیکی معروف که «کل بیشتر است از جمع ریاضی اجزای
آن» را هولیسم به کانون نوسازی عرفان کلیتی بدل می سازد.
۲۶
· هولیسم به جای اینکه «بیشتر» فوق الذکر را در
روابط سیستم ـ ویژه ی اجزاء توضیح دهد، بدان لباس عرفان می پوشاند.
۲۷
· از اصول دیگر هولیسم می توان استخراج فرم های
نازل حرکت ماده از فرم های عالی تر را نام برد.
· (به عنوان مثال، جمادات در مقایسه با نباتات فرم
نازلتر حرکت ماده محسوب می شوند. مترجم)
۲۸
· این اصل به مثابه اصل اسلوبی (متدیکی) پژوهش و
توضیح، توسط کلیه نمایندگان هولیسم به استثنای داکوئه
توصیه می شود.
۲۹
ادگار داکوئه
(۱۸۷۸ ـ ۱۹۴۵)
تئوزوف (فقه فیلسوف) و پله ئونتولوگ (عالم موجودات باستانی) آلمانی
· داکوئه بر آن بود که هم موجودات نازل و هم موجودات عالی اصولا
تلاش های ناکامی اند که در ایده انسانی برای ایجاد کلیت های کامل صورت می گیرد (افلاطونیسم) و لذا توسعه را نمی توان به مثابه
اوولوسیون از فرم های نازل به عالی تصور کرد.
۳۰
· مایر تز ساده کردن مراحل عالی واقعیت عینی به فرم های نازلتر
و خلاصه کردن مراحل عالی واقعیت عینی در فرم های نازل را اصل
بدیهی هولیسم می شمارد.
۳۱
· به نظر او، «برای درک واقعیات ویژه باید آنها را
محتاطانه از پوسته پیوند کلی شان آزاد ساخت.
· برای این کار باید البسه ابعاد عالی تر آنها را
گام به گام از اندام شان بیرون آورد.
· به کمک این ساده کردن و خلاصه کردن مترقیانه
هولیستی، مراحل مختلف واقعیت عینی به مثابه فرم خاص واقعیت کلی به عریانی خود را
عیان می سازد.
· بنابرین، استخراج واقعیات از یکدیگر نه از نازل
به عالی، بلکه برعکس، از عالی به نازل صورت می گیرد.»
· (هالدین، «فلسفه یک زیست شناس» ۱۹۳۶، یادبود توسط مایر، ص ۱۵)
۳۲
· بر طبق این نظر، شیمی را می توان تنها به مثابه
تقلیل بیولوژی تلقی کرد و ارگانیسم های بیولوژیکی را تنها به مثابه فرم های نمودین
انسان سازمان یافته تر محسوب داشت.
۳۳
· نتیجه این تز عبارت از این خواهد بود که کلیت های
به مراتب سازمان یافته تر و بغرنجتر یا اصلا قابل درک نباشند و یا صرفا از نقطه
نظر کلیت های ماورای تجربی (تراندسندنت) باز هم عالی تر قابل درک باشند.
۳۴
· از این رو ست که هالدین
منطقا وجود شخصیت کلی فراگیر (خدا) را در فرمی ساده شده در شخصیت انسانی باز می
یابد.
۳۵
· عاقبت عملی ـ سیاسی طرز تفکر هولیستی (در
استفاده از آن در جامعه) عبارت خواهد بود از توجیه حقانیت ساختارهای اجتماعی ضد
دموکراتیک، فاشیستی و استعماری:
·
اگر جزء
ماهیتا تنها به مثابه تابع و سر سپرده کل تعریف شود، آنگاه می توان ابتدائی ترین
حقوق افراد جامعه را به نفع دولت پایمال کرد و آنها را به انحای مختلف مورد
استثمار و آزار و ستم قرار داد.
۳۶
استفاده از هولیسم در جامعه بشری
· ازاین رو سوء استفاده های زیر از هولیسم تصادفی
و بی دلیل نبوده اند:
الف
· فاشیسم آلمان به اشاعه و ترویج نظرات هولیستی مثلا
«تو هیچ نیستی و ملت تو همه چیز است!» می پردازد.
ب
· اسموتس زمانی به سیستماتیزه کردن (در قالب سیستم ریختن) هولیسم
می پردازد که به عنوان نخست وزیر آفریقای متحده جنوبی (۱۹۳۹ ـ ۱۹۴۸) مطابق با
منافع امپراطوری انگلیس به ایدئولوژی مناسب برای توجیه و حفظ استعمار و نژاد پرستی
احساس نیاز می کند.
پ
اوتمار اسپان
(۱۸۷۸ ـ ۱۹۵۰)
فیلسوف، اقتصاد دان، جامعه شناس و دولت تئوریسین اطریشی
تدارک بیننده راه فاشیسم اطریشی
· اسپان ـ ایدئولوگ راهگشای فاشیسم ـ با قرابت فکری به هولیسم،
ضمن نوسازی اسکولاستیک، از تضاد «کلیت ـ عضویت» تجزیه ابدی جامعه به طبقات اجتماعی
را نتیجه می گیرد و دموکراسی و هرگونه انقلاب را مطرود می داند.
ت
کارل فریدریس فون وایت زکر
(۱۹۱۲ ـ ۲۰۰۷)
فیزیکدان، علمفیلسوف، صلح پژوه آلمانی
·
«داروی
کلیت» وایتس
زکر نیز با مقوله مرکزی «دایره هیئت»
خدمتگزار تفکر هولیستی است.
۳۷
· با تحلیل سیبرنتیکی کلیت، ضمن اثبات بطلان جوانب
منفی هولیسم، معارف معقول موجود در آن توسعه و گسترش داده شده اند.
·
مراجعه
کنید به کل، جزء و کل،
کلیت، تئوری کلیت، ویتالیسم، سیستم، سیستمتئوری
پایان
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر