پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی
ادامه
ث
تدوین برنامه ارزیابی
۱
·
تدوین برنامه ارزیابی تأثیر تعیین کننده و اکتیو (تأثیر
فعال مبتنی بر آگاهی) بر جریان کلی بررسی و مؤثریت آن می گذارد.
·
اگر در مرحله برنامه ریزی آن صورت گیرد.
· یعنی اگر قبل از بررسی
اصلی صورت گیرد.
۲
· تدوین برنامه ارزیابی در
این مورد، ما را قبل از بررسی اصلی به آزمون (محک زدن) کلیه متدها و اقدامات
پژوهشی در نظر گرفته شده وامی دارد.
۳
· تدوین برنامه ارزیابی،
کلکتیو پژوهشی (جمع پژوهشگران) را پیشاپیش به اقدامات زیر برمی انگیزد:
الف
· به اندیشیدن به اینکه پس
از تحصیل نتایج، صدور چه احکامی امکان پذیر خواهد گشت.
ب
· به اندیشیدن به این مسئله
که آیا نتایج نهایی، به طور مته متیکی ـ ایستاتیستیکی (ریاضی ـ آماری) قابل آزمون
و قابل اثبات خواهند بود و یا نه.
پ
· به اندیشیدن به این مسئله
که آیا تأثیرات متقابل و پیوندهای ضرور و ممکنه در نظر گرفته شده اند و یا نه.
۴
· پیش اندیشی ئی از این
گونه، که قبل از همه متکی بر کاربست روش مته متیکی و ایستاتیستیکی و مفاهیم دقیق
است، بر حلاجی و تدوین هر کدام از استانداردهای برجسته و مهم تأثیر مثبت می گذارد.
۵
·
مسائل زیر در این زمینه به مثابه قاعده کلی اند:
الف
· اگر به پرسش معینی که خود
پیشاپیش مطرح کرده ام، پاسخ معینی دریافت
کنم، چه خواهم دانست؟
ب
· پاسخ حاصله بیانگر چه چیزی
خواهد بود؟
پ
· آیا پاسخ حاصله کمکی برای
نفوذ عمیقتر در روندی که تحت بررسی است، خواهد بود؟
ت
· و یا پاسخ حاصله از اهمیت
ناچیزی برخوردار خواهد بود؟
ث
· پیش اندیشی امکانات پاسخی
ممکنه مختلف، نشاندهنده آن خواهد بود که کدامین اظهارات و چه تعدادی از اظهارات
برای شناخت پیوندها، گرایشات و قواعد لازمند
ج
· این فاکتوری برای مؤثریت
عالی تر نتایج بررسی است.
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر