۱۳۹۹ خرداد ۹, جمعه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۳۸)


 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت 
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین 

کیفیت و کمیت
ادامه 
 
۵۵
·    پژوهش سوسیولوژیکی اینجا از دستگاهی از متدها و روش های امپیریکی، نیمه امپیریکی  و مته متیکی ـ ایستاتیستیکی (ریاضی ـ آماری) بهره برمی گیرد.

۵۶
·    وظیفه پژوهش سوسیولوژیکی و ضمنا بررسی علمی دقیق گشتاورهای (ممان های) کمی و جنبه ها و جوانب پدیده ها و روندهای اجتماعی از ارج و ارزش معرفتی ـ نظری بزرگی برخوردار است.

۵۷
·    بدین وسیله امکان شناخت همه جانبه چیزهای زیر و قابل اندازه گیری سازی آنها فراهم می آید:

الف
·    فرم های وجودی و ساختارهای درونی پدیده های اجتماعی
ب
·    روابط پدیده های اجتماعی با یکدیگر و تأثیر متقابل آنها

پ
·    سطح توسعه مشخص آنها در تغییرات جاری شان

۵۸
·    معارف (شناخت های) ما تنها بر این مبنا می توانند از واقعیت و توسعه جامعتی استنتاجات بی واسطه برای عمل پراتیکی استخراج کنند. 

۵۹
·    و روابط عینی کمی هر چه دقیقتر در شناخت ما انعکاس یابند، به همان میزان، هدایت و تنظیم آگاهانه روندهای اجتماعی بهتر و مشخص تر با الزامات عینی دمساز خواهند بود.

۶۰
·    گذار از انالیز کیفی به انالیز کمی و گذار به شناخت حد پدیده ها و روندهای جامعتی، به مثابه نفوذ عمیقتر برای  شناخت ماهیت و فهم قانونمندهای عینی درونی آنها الزامی است.

۶۱
·    به قول ولادیمیر لنین، «حد به ماهیت استحاله می یابد.»
·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۱۱۲)

۶۲
·    اگر ما جریان شناخت را در نظر بگیریم، در می یابیم که شناخت کیفیت هر پدیده، مقدم بر شناخت کمیت و حد آن پدیده است.

·    (مثال: شناخت آب مایع در کتری، مقدم بر شناخت درجات مختلف دمای آب (کمیت ها) و نقطه جوش و انجماد (حدهای) مختلف آن است. مترجم)

۶۳
·    وقتی لنین می گوید که ساختمان مقولتی منطق هگل، «جریان» عام «کل شناخت بشری» را دنبال می کند، قصد تبیین این اندیشه را دارد.

۶۴
·    لنین به این جمله اش تذکر زیر را اضافه می کند:
·    «به قول فویرباخ، کیفیت و احساس (حس کردن) یکی اند.
·    اولین و آغازین، احساس است و در احساس بالضروره، کیفیت نهفته است.»
·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۳۸، ص ۳۱۶)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر