پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
(۱۹۶۹)
برگردان
شین میم شین
کیفیت و کمیت
ادامه
۵۵
· پژوهش سوسیولوژیکی اینجا
از دستگاهی از متدها و روش های امپیریکی، نیمه امپیریکی و مته متیکی ـ ایستاتیستیکی (ریاضی ـ آماری)
بهره برمی گیرد.
۵۶
· وظیفه پژوهش سوسیولوژیکی و
ضمنا بررسی علمی دقیق گشتاورهای (ممان های) کمی و جنبه ها و جوانب پدیده ها و
روندهای اجتماعی از ارج و ارزش معرفتی ـ نظری بزرگی برخوردار است.
۵۷
· بدین وسیله امکان شناخت همه
جانبه چیزهای زیر و قابل اندازه گیری سازی آنها فراهم می آید:
الف
· فرم های وجودی و ساختارهای
درونی پدیده های اجتماعی
ب
· روابط پدیده های اجتماعی با
یکدیگر و تأثیر متقابل آنها
پ
· سطح توسعه مشخص آنها در
تغییرات جاری شان
۵۸
· معارف (شناخت های) ما تنها
بر این مبنا می توانند از واقعیت و توسعه جامعتی استنتاجات بی واسطه برای عمل
پراتیکی استخراج کنند.
۵۹
· و روابط عینی کمی هر چه
دقیقتر در شناخت ما انعکاس یابند، به همان میزان، هدایت و تنظیم آگاهانه روندهای
اجتماعی بهتر و مشخص تر با الزامات عینی دمساز خواهند بود.
۶۰
· گذار از انالیز کیفی به
انالیز کمی و گذار به شناخت حد پدیده ها و روندهای جامعتی، به مثابه نفوذ عمیقتر
برای شناخت ماهیت و فهم قانونمندهای عینی
درونی آنها الزامی است.
۶۱
·
به قول ولادیمیر لنین، «حد به ماهیت استحاله می یابد.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد
۳۸، ص ۱۱۲)
۶۲
·
اگر ما جریان شناخت را در نظر بگیریم، در می یابیم که شناخت
کیفیت هر پدیده، مقدم بر شناخت کمیت و حد آن پدیده است.
· (مثال: شناخت آب مایع در
کتری، مقدم بر شناخت درجات مختلف دمای آب (کمیت ها) و نقطه جوش و انجماد (حدهای)
مختلف آن است. مترجم)
۶۳
· وقتی لنین می گوید که ساختمان
مقولتی منطق هگل، «جریان» عام «کل شناخت بشری» را دنبال می کند، قصد تبیین این
اندیشه را دارد.
۶۴
·
لنین به این جمله اش تذکر زیر را اضافه می کند:
·
«به قول فویرباخ، کیفیت و احساس (حس کردن) یکی اند.
·
اولین و آغازین، احساس است و در احساس بالضروره، کیفیت
نهفته است.»
· (لنین، «مجموعه آثار»، جلد
۳۸، ص ۳۱۶)
ادامه دارد.
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر