۱۳۹۹ اردیبهشت ۱۴, یکشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۶۱۵)



 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین

برنامه ریزی پژوهش سوسیولوژیکی
ادامه

ث
تدوین برنامه ارزیابی

۱
·    تدوین برنامه ارزیابی تأثیر تعیین کننده و اکتیو (تأثیر فعال مبتنی بر آگاهی) بر جریان کلی بررسی و مؤثریت آن می گذارد.
·    اگر در مرحله برنامه ریزی آن صورت گیرد.
·    یعنی اگر قبل از بررسی اصلی صورت گیرد.

۲
·    تدوین برنامه ارزیابی در این مورد، ما را قبل از بررسی اصلی به آزمون (محک زدن) کلیه متدها و اقدامات پژوهشی در نظر گرفته شده وامی دارد.

۳
·    تدوین برنامه ارزیابی، کلکتیو پژوهشی (جمع پژوهشگران) را پیشاپیش به اقدامات زیر برمی انگیزد:

الف
·    به اندیشیدن به اینکه پس از تحصیل نتایج، صدور چه احکامی امکان پذیر خواهد گشت.

ب
·    به اندیشیدن به این مسئله که آیا نتایج نهایی، به طور مته متیکی ـ ایستاتیستیکی (ریاضی ـ آماری) قابل آزمون و قابل اثبات خواهند بود و یا نه.

پ
·    به اندیشیدن به این مسئله که آیا تأثیرات متقابل و پیوندهای ضرور و ممکنه در نظر گرفته شده اند و یا نه.

۴
·    پیش اندیشی ئی از این گونه، که قبل از همه متکی بر کاربست روش مته متیکی و ایستاتیستیکی و مفاهیم دقیق است، بر حلاجی و تدوین هر کدام از استانداردهای برجسته و مهم تأثیر مثبت می گذارد.

۵
·    مسائل زیر در این زمینه به مثابه قاعده کلی اند:

الف
·    اگر به پرسش معینی که خود پیشاپیش مطرح کرده ام،  پاسخ معینی دریافت کنم، چه خواهم دانست؟

ب
·    پاسخ حاصله بیانگر چه چیزی خواهد بود؟ 

پ
·    آیا پاسخ حاصله کمکی برای نفوذ عمیقتر در روندی که تحت بررسی است، خواهد بود؟

ت
·    و یا پاسخ حاصله از اهمیت ناچیزی برخوردار خواهد بود؟

ث
·    پیش اندیشی امکانات پاسخی ممکنه مختلف، نشاندهنده آن خواهد بود که کدامین اظهارات و چه تعدادی از اظهارات برای شناخت پیوندها، گرایشات و قواعد لازمند

ج
·    این فاکتوری برای مؤثریت عالی تر نتایج بررسی است.

ادامه دارد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر