۱۳۹۸ فروردین ۱۳, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۶۳)

 
پروفسور دکتر 
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و
دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین  
 
مصاحبه
ادامه

۷
·    یکی از فواید و مزایای مصاحبه، قلت درصد انتخاب است.

۸
·    بنا بر تجارب حاصله در پژوهش سوسیولوژیکی مارکسیستی تعداد کسانی که حاضر به مصاحبه نمی شوند و یا از مصاحبه خودداری می ورزند، به لحاظ تعداد، اندک است.

۹
·    اما برعکس، در نظرپرسی کتبی ـ بویژه از طریق نامه   و یا روزنامه ـ تعداد کسانی که حاضر به ابراز نظر نیستند، بالا ست.

۱۰
·    در نظرخواهی از طریق نامه، بندرت ۱۰ درصد پرسشنامه های ارسالی پر می شود و پس فرستاده می شود. 

۱۱
·    حتی در نظرپرسی  کتبی در کارخانجات بزرگ از کسانی که فونکسیون اداری به عهده دارند، انحرافاتی از مدل های انتخابی مصاحبه به چشم می خورد و در مجموع، ۱۰ ـ ۱۵ درصد  پرسشنامه های ارسالی پس فرستاده و  دریافت می شود. 

۱۲
·    در حالیکه قضیه باید برعکس باشد:
·    یعنی افراد کمتر به مصاحبه علاقه نشان دهند.

۱۳
·    تماس شخصی مصاحبه گر با مصاحبه شونده در مصاحبه در مقایسه با نظر پرسی کتبی، علاوه بر قلت امتناع افراد از مصاحبه، به کیفیت بالای ارزیابی منجر می شود.

۱۴
·    عدم درک سؤالات و مقولات و مفاهیم مستعمل در مصاحبه، برعکس نظرپرسی کتبی، محال است.

۱۵
·    چون مصاحبه گر در تماس شخصی با مصاحبه شونده قرار دارد و هر مشکل مصاحبه شونده را در زمینه فهم سؤالات و مقولات و مفاهیم فوری کشف و حل می کند.
·    به همین دلیل تعداد سؤالات و جواب های به درد نخور تا حد صفر تنزل می یابد.

۱۶
·    در نظر پرسی کتبی اما برای همه افراد مقدمه واحدی تهیه و ارسال می شود.
·    این مقدمه توسط بخش اعظم افراد مورد نظر «زاید» تلقی می شود و چه بسا اصلا خوانده نمی شود و یا سرسری خوانده می شود.

۱۷
·    اما در مصاحبه، مصاحبه گر دوره دیده و ماهر بسته به فرد مصاحبه شونده، کلمات درخور فهم او برمی گزیند.

۱۸
·    در مصاحبه، مصاحبه گر ضمنا می تواند اطلاعات لازم در زمینه بررسی و آماج بررسی در اختیار فرد مصاحبه شونده قرار دهد و از مفاهیم درخور، بسته به سطح سواد و تحصیل و حرفه و شغل او بهره برگیرد.

۱۹
·    اطلاعات شفاهی مصاحبه گر راجع به آماج بررسی و راجع به نهادی که بررسی را سازمان داده و غیره، سبب می شود که فرد مصاحبه شونده، به جدیت و اهمیت مسئله پی ببرد و از دادن جواب های سطحی و سرسری پرهیز ورزد.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر