۱۳۹۷ آذر ۲۶, دوشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۳۷)

 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


جامعه شناسی صنعت 
ادامه

۹
·    مشخصه خاص پژوهش سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) صنعت، بغرنجی آن است.

۱۰
·    درهمتنیدگی متفاوت ترین جنبه ها، جوانب و شرایط روند های جامعه ای که در ساختمان سیستم جامعه ای توسعه یافته سوسیالیسم، با توسعه نیروهای مولده و مناسبات جامعه ای دست در دست می روند، طرز نگرش بغرنج را و در نظر گرفتن پیوندهای همه جانبه را الزامی می دارد.

۱۱
·    این امر، همکاری (کار مشترک) میان علمای رشته های علمی زیر را در استفاده از نتایج سیبرنتیک، علم سازماندهی مارکسیستی ـ لنینیستی و رهبری اقتصاد سوسیالیستی الزامی می سازد:

الف
·    جامعه شناسان صنعت
ب
·    اقتصاد دانان
پ
·    فلاسفه و غیره را

۱۲
·    جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی صنعت، بر خلاف  جامعه شناسی بورژوایی صنعت در طرح تئوریکی خود از درک ماتریالیستی تاریح شروع به کار می کند.

·    مراجعه کنید به ماتریالیسم تاریخی

۱۳
·    پدیده ها و روندهای اجتماعی در صنعت در رابطه با ساختار تمامجامعه ای و تعینیت (دترمینه بودن، معین گشتگی) آن با مناسبات تولیدی سوسیالیستی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرند.

·    مراجعه کنید به دترمینیسم (تعینگرایی)

۱۴
·    اینجا عمده سازی عرصه اقتصادی نسبت به دیگر عرصه های مختلف واقعیت  جامعه ای و در رابطه با آن، عمده سازی مناسبات تولیدی نسبت به مجموعه مناسبات اجتماعی، اهمیت مقدم و درجه اول کسب می کنند.

۱۴

·    به رسمیت شناسی مناسبات تولیدی به مثابه مناسبات بنیادی و مقدم انسان ها در درون و برون تولید، پژوهش سوسیولوژیکی (جامعه شناسی) صنعت را به تمیز پدیده های مهم واقعیت از پدیده های بی اهمیت واقعیت قادر می سازد و معیار عینی برای تعیین و تعریف آنها در اختیارش قرار می دهد.

۱۵
·    بدین طریق، امکان آن پدید می آید که مناسبات تولیدی سوسیالیستی به مثابه منشاء (و علت) روابط و مناسبات اجتماعی بغرنج نشان داده شود و سطح توسعه تاریخی ـ مشخص نیروهای مولده به مثابه منشاء (و علت) مناسبات تولیدی.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر