۱۳۹۷ آذر ۲۵, یکشنبه

مذهب (دین) (۱۴)


 
  پروفسور دکتر ورنر شوفن هاور
برگردان
شین میم شین


۱۲

·    لنین مذهب را از نقطه نظر مارکسیسم ـ لنینیسم به شرح زیر توضیح می دهد:

۱
·    «ستم و سرکوب اقتصادی کارگران، علت و موجد اجتناب ناپذیر همه انواع ممکنه ستم و سرکوب سیاسی و تحقیر اجتماعی است.

۲
·    ستم و سرکوب اقتصادی، علت و موجد خشونت و عقب ماندگی توده ها در حیات روحی، معنوی و اخلاقی است.

۳
·    کارگران می توانند تا حدودی به کسب آزادی سیاسی برای مبارزه به خاطر آزادی اقتصادی خود نایل آیند، ولی تا زمانی که قدرت سرمایه سرنگون نشده، هیچ آزادی نمی تواند آنها را از ذلت، بیکاری و ستم نجات دهد.

۴
·    مذهب یکی از انواع مختلف یوغ معنوی است، که همه جا و همیشه به سبب کار کردن برای غیر، به سبب دست تنگی و بیکسی ابدی بر دوش توده های ستمکش سنگینی می کند.

۵
·    عجز طبقات تحت استثمار در مبارزه بر ضد استثمارگران ـ ناگزیر ـ باور به زندگی بهتر در دنیای دیگر را به وجود می آورد.
·    همان طور که عجز انسان وحشی در مبارزه با طبیعت، باور به خدایان، شیاطین، معجزه و امثالهم را بوجود می آورد.

۶
·    مذهب، کسی را که تمام عمر کار می کند و در فقر و تنگدستی روزگار می گذراند، قناعت، تحمل و رضایت می آموزد و او را با وعده پاداش الهی در دنیای دیگر تسلی می دهد.

۷
·    مذهب، کسانی را که از کار غیر زندگی می کنند، نیکوکاری می آموزد و بدین طریق توجیه ارزانی برای تمام زندگی استثمارگرانه شان عرضه می کند و جواز برخورداری از رحمت الهی را به قیمتی ناچیز در اختیارشان می گذارد.»
·    (لنین، «مجموعه آثار»، جلد ۱۰، ص ۷۰)

۱۳
·    طبقات استثمارگر از دیرباز، مذهب ر برای سرکوب فکری (معنوی) توده های تحت ستم و برای ایجاد عذاب وجدان در آنها مورد سوء استفاده قرار می دهند.

۱۴
·    به کمک مذهب، به زحمتکشان القا می شود که درد و رنج شان در دنیا، وسیله امتحان الهی است و اگر از این امتحان سربلند بیرون آیند، رحمت الهی شامل حال شان خواهد شد و در صورت سرپیچی از اطاعت حکام به عذاب الیم گرفتار خواهند شد.

۱۵
·    مذهب همواره، به مثابه وسیله آشتی دادن فقرا با اغنیا، یعنی با زجردهندگان شان به کار رفته است.

۱۶
·    با فراخوان عوامفریبانه «همسایه ات را به همان سان دوست بدار، که خود را دوست می داری!»، از سوئی هر مقاومت برضد فریب، قلدری، ستم و بی عدالتی در نطفه خفه می شود و از سوی دیگر، جنگ های غارتگرانه امپریالیستی و تدارکات جنگی امپریالیستی بطور مذهبی توجیه می شوند.

۱۷
·    امروز هم، نیروهای ارتجاعی با همکاری فعال محافل ارتجاعی روحانیت کاتولیکی و پروتستانی، همچنان مذهب را  بمثابه یک وسیله ایده ئولوژیکی مورد سوء استفاده قرار می دهند تا زحمتکشان کشورهای سرمایه داری را از شناخت منافع واقعی خود باز دارند و با جامعه سرمایه داری آشتی دهند و تابع منافع سیاسی آن سازند.

۱۸
·    محافل مذهبی مترقی و خیراندیش بر ضد این سوء استفاده از مذهب مبارزه می کنند و از سیاست تفاهم بین المللی و تضمین صلح دفاع می کنند و خواستار همکاری صادقانه همه نیروهای مترقی ـ صرفنظر از جهان بینی شان ـ می شوند.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر