۱۳۹۷ آذر ۲۹, پنجشنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۳۹)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


جامعه شناسی صنعت 
ادامه

۲۳
·    نیروهای مولده و روابط اجتماعی دو طرف توسعه جامعه ای فرد را تشکیل می دهند.

·    مراجعه کنید به فرد

۲۴
·    اینجا، به لحاظ سوسیولوژیکی (جامعه شناسی)، با توجه به سیستم اجتماعی، به طور کلی، مسئله ای مطرح نیست که از رابطه اوبژکتیو و سوبژکتیو حی و حاضر تولید جامعه ای سربرمی کشد.

۲۵
·    وظیفه جامعه شناسی صنعت، بیشتر، بررسی مسائل اجتماعی این رابطه (رابطه اوبژکتیو و سوبژکتیو حی و حاضر تولید جامعه ای) و ساختارهای اجتماعی و مناسبات اجتماعی، روابط و شیوه های رفتار مطروحه در عرصه فاکتور سوبژکتیو تولید جامعه ای است.
·    این بررسی البته نه به طور بی قید و شرط، بلکه تحت محتوای خاص مرحله تاریخی ـ مشخص جامعه سوسیالیستی و در جهت برآمدن از عهده ی انقلاب علمی و فنی صورت می گیرد.

۲۶
·    روندهای اجتماعی مطروحه در این میان، به طور نسبتا مستقل مؤثر می افتند، حاوی خصلت بغرنجی اند و بر روندهای اقتصادی، فنی و ارگانیزاتوریکی (سازماندهی) در چارچوب زیرسیستم صنعت تأثیر می گذارند.

۲۷
·    اما از آنجا که کارخانجات صنعتی بزرگ، کومبینات و غیره جزئی از سیستم مافوق اند، تأثیرات متقابل اجتماعی با محیط پیرامون و تأثیرات برونکارخانه ای نیز جزو عرصه بررسی جامعه شناسی صنعت محسوب می شوند.

۲۸
·    برای درک روابط و مناسبات اجتماعی و نیروها و روندهای توسعه در زیرسیستم صنعت، در کیفیت بنیادی شان، باید آنها را به مثابه برشی و یا عنصری از فرماسیون اقتصادی جامعه در نظر گرفت.

۲۹
·    از همین رو، رابطه مسئله گزاری جامعه شناسی صنعت نسبت به جامعه، بسان رابطه خاص نسبت به عام است.


·    مراجعه کنید به دیالک تیک منفرد (خاص) و عام

۳۰
·    جامعه شناسی مارکسیستی–ـ لنینیستی صنعت، بدین طریق مطلق سازی «خودقانونمندیت اجتماعی» رایج در جامعه شناسی بورژوایی را اصولا مردود می داند.

۳۱
·    مطلق سازی روابط و مناسبات جامعه ای ـ عام به واسطه مسئله گزاری (پروبله ماتیک)  اجتماعی نسبتا مستقل، یکی از اصلی ترین مبانی معرفتی ـ نظری (تئوری شناخت)  و متدئولوژیکی جامعه شناسی بورژوایی صنعت است.

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر