۱۳۹۷ آذر ۲۷, سه‌شنبه

دایرة المعارف جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی (۳۳۸)

 
 
پروفسور دکتر
ولفگانگ ایشهورن
اریش هان
مانفرد پوشمن
روبرت شولتس
هورست تاوبرت
و دهها تن دیگر
(۱۹۶۹)

برگردان
شین میم شین


جامعه شناسی صنعت 
ادامه

۱۶
·    مقوله فرماسیون اقتصادی جامعه، از این رو، برای جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی صنعت از اهمیت متدئولوژیکی بنیادی (پایه ای، شالوده ای) برخوردار است.

·    مراجعه کنید به فرماسیون اقتصادی جامعه

۱۷
·    با آغازگاه قرار دادن فرماسیون اقتصادی است که در کلیه علوم مارکسیستی ـ لنینیستی جامعه به طور کلی، طبقه بندی جوامع بشری صورت می گیرد.

۱۸
·    بر اساس فرماسیون اقتصادی است که کشف و تجزیه و تحلیل روابط و روندهای اجتماعی، قوای محرکه توسعه، ساختارها و غیره در عرصه صنعت امکان پذیر می گردد.

۱۹
·    برای جامعه شناسی مارکسیستی ـ لنینیستی صنعت، بیشتر از هر چیز دینامیک قانونمندی های ماهوی و تشکیل مؤثر و راسیونال مکانیسم مؤثریت شرایط برای توسعه نیروهای خلاق  در سیستم اقتصادی سوسیالیستی مطرح است.

۲۰
·    عرصه اصلی پژوهش سوسیولوژیکی صنعت عبارت است از ارگانیسم اقتصادی تغلیظ یافته (کارخانجات بزرگ، کومبینات، زنجیره همکاری گروه های تولیدی، رشته صنعتی) به مثابه زیرعرصه بغرنج جامعه.

·    (واژه زیرعرصه را به تقلید از واژه ریاضی زیرمجموعه می سازیم. مترجم)

۲۱
·    این زیرعرصه به لحاظ سوسیولوژیکی (جامعه شناسی)، سیستم اجتماعی دینامیکی نسبتا مستقل و مبتنی بر   مسئولیت شناسی عالی ئی است که  در آن فونکسیون های تولیدی، جامعه ساز و شخصیت ساز مؤثر می افتند و به تشکیل روابط بنیادی انسان ها می انجامند.

۲۲

·    به قول کلاسیک های مارکسیسم:

الف
·    «انسان ها در تولید، فقط با طبیعت رابطه برقرار نمی کنند.

ب
·    آنها فقط به شرطی می توانند تولید کنند که به انحای (طرق، نحوه های) معین به همکاری بپردازند و کردوکارهای خود را مبادله کنند.
·    (داد و ستد کردوکار. مترجم)

پ
·    انسان ها برای برآمدن از عهده تولید، وارد روابط و مناسباتی با یکدیگر می شوند و فقط در چارچوب این روابط و مناسبات جامعه ای، با طبیعت رابطه برقرار می کنند و تولید صورت می گیرد.»
·    (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۶، ص ۴۰۷)

ادامه دارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر