۱۳۹۷ آذر ۳۰, جمعه

زبان فارسی و ناهنجاری های جدیدش (۶۹ )

 
احمد بیگدلی آذری قمی
(۱۹۲۴ ـ ۱۹۹۹)
 فقیه شیعه و سیاست‌مدار ایرانی
 از بنیان‌گذاران جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، 
عضو مجلس خبرگان قانون اساسی، 
عضو شورای بازنگری قانون اساسی، 
نمایندهٔ قم در دوره دوم مجلس شورای اسلامی، 
نمایندهٔ دوره‌ های اول و دوم مجلس خبرگان رهبری 
 از مؤسسین روزنامه رسالت بود. 
 ویکی‌پدیا

مهندس صادق انصاری
(ا. برزگر)
اندیشه ها، مفاهیم و زبان فارسی
در
قلمرو «ولایت فقیه»
 
دفتر چهارم
شورای نویسندگان و هنرمندان ایران
(۱۳۶۵)

ویرایش و تحلیل
از
شین میم شین

۱
(آذری قمی
پاسخ به اعتراض بر «لایحه حدود و شیوه فعالیت تولیدی بخش خصوصی»
کیهان ۲۶ بهمن ۱۳۶۴)

«عدالت اجتماعی
مفهومی زیبا و مقدس و محبوب همه انسان ها ست ...
ولی
مصداق صحیح و معتبر آن
چیزی است
که
وحی معین می کرد
و
رجال وحی
آن
را
معرفی می کنند.

عدالت اجتماعی
یکی از مفاهیم عوام پسندی است
که
هر ننه قمری
از آن برای ریختن آب به آسیاب طبقاتی خویش
بهره برمی گیرد.

حق
در تحلیل نهایی
 با 
آذری قمری 
است.

محتوا و ماهیت طبقاتی عدالت اجتماعی
باید
قبل از تأیید و تکذیب آن
تعیین شود.

مفاهیم مشابه دیگر
از
 قبیل آزادی، استقلال، دموکراسی، حقوق بشر، حقوق کودکان، حقوق زنان، حقوق اقلیت های «ملی»، مذهبی، جنسیتی، حقوق حیوانات و غیره
  نیز 
به همین سان.

مثال:

۱
می توان 
به بهانه دفاع از ناموس مردم، جار و جنجال به راه انداخت،
جامعه نوخاسته از انقلاب مثلا بورژوایی سفید
را
سرنگون کرد.

بعد
شهر نو
را
بی شرمانه و بی رحمانه
به
آتش کشید
و
فواحش و جاکش ها
را
جزغاله 
کرد.

بعد
کشور نو
تشکیل داد
و
کودکان پسر و دختر جامعه
را
قیمتگزاری کرد
و
در 
خانه های سبز 
هتل ها و مسافرخانه های عفاف
به
 عیاشان بی شرم ملی و بین المللی
اجاره داد.

یعنی
جاکشی
پیشه کرد.

تمرین و آموزش تفکر مفهومی
بایدی است
و
واجب تر از نان و آب است.

طرز تفکر مفهومی
باید
توده ای شود.

توده
باید
خوداندیش گردد
و
محتوا و ماهیت طبقاتی شعارهای به ظاهر فریبا 
را
 کشف کند
و
به دفاع رشوه نگیرانه و رشوه ستیزانه 
از 
حقیقت عینی 
برخیزد.

۲
می توان
با
عرعر کردن شعار عدالت اجتماعی
قطعه زمینی 
در
اختیار توده های فقیر جامعه
قرار داد
تا
مثلا خانه بسازند
و
یا
 حتی 
می توان
به توده برزگر وام مناسب داد
تا
روی زمین کشت و کار کند.

ولی
همزمان
می توان
سندیکاهای کارگری و اتحادیه های دهقانی
را
و
سران انقلابی
آنها
را
به خاک و خون کشید
و
حزب توده
را
منحل
و
سران و سرداران آن
را
زجرکش و رسوا و شقه شقه 
کرد.

حق
در تحلیل نهایی
با
آذری قمی
است:
مفاهیم 
باید
در محکمه عقل اندیشنده 
(وحی الهی)
بازتعریف شوند
و
محتوا و ماهیت طبقاتی شان
روشن شود.

بحث
 اینجا بر سر نیت آذری قمی نیست.
بحث
بر سر متد فکری او ست.

۳
می توان
با
شعار مبارزه بر ضد نزولخواری
دار و ندار ۱۰ میلیون یهودی
را
غصب کرد.

پس از فرار ۴ میلیون از آنها
۶ میلیون باقی مانده
را
در اردوگاه های بیگاری
مورد استثمار همه جانبه قرار داد
و
اسکلت آنها
را
در 
کوره های آدم سوزی
به
کود
تبدیل کرد
و
در
اختیار کشاورزان قرار داد.

ضمنا
سفره خالی توده کور و کودن
را
رنگین و سنگین ساخت.

۴
می توان
محیط زیست
را
در مقیاس ملی و بین المللی تخریب کرد.

امکان ادامه حیات نباتات و جانوران و مردم کشورهای جهان سوم
را
از بین برد.

حتی
امکان تنفس هوای تازه و تمیز 
را 
از
سکنه مناطق مختلف 
نابود ساخت.

اما
ضمنا
سفره توده مطیع و گوش به فرمان ملی
را
نسبتا رنگین و سنگین ساخت
و
پوز داد
که
در 
کشور ما
کسی از گرسنگی نمی میرد.

حقیقت عینی
همیشه
در 
اعماق است.

برای کشف آن باید از پلکان های مفهومی پایین رفت.

کشف و افشای حقیقت عینی هر چیز
کار هر خری نیست.

می توان هزاران مثال دیگر زد
تا
صحت اسلوبی (متدیکی) نظر آذری قمی
در تحلیل نهایی
اثبات شود.

ادامه دارد.
 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر