۱۳۹۷ آذر ۲۶, دوشنبه

مذهب (دین) (۱۵) (بخش آخر)

 

 
  پروفسور دکتر ورنر شوفن هاور
برگردان
شین میم شین
 
  
۱۹
·      انسان در جامعه سوسیالیستی به برکت امحای استثمار انسان بوسیله انسان، به آزادی، عزت و شرف انسانی خود دست می یابد.

۲۰
·      با قادر شدن انسان ها به توسعه کیفیت های انسانی خود، مجموعه مناسبات انسانی ـ به معنی حقیقی کلمه ـ انسانی می شوند و از چنان شفافیتی برخوردار می گردند که مذهب بنیان های اجتماعی عینی خود را از دست می دهد.

۲۱
·      البته نیروی سنت سبب می شود که بقایای شعور مذهبی، پس از استقرارجامعه بی طبقه، برای مدتی به حیات خود ادامه دهند.

۲۲
·      بقایای شعور مذهبی، اما تحت تأثیر تبلیغات آته ئیستی و با شرکت کلیه انسان ها در ساختمان جامعه کمونیستی و در اداره بلاواسطه کشور و در استفاده از دستاوردهای فرهنگ مادی و معنوی آن با گذشت زمان از بین خواهند رفت.

۲۳
·      مارکس این مسئله را پیش بیی می کند.
·      او در رابطه با غلبه تاریخی نهائی بر مذهب، به تحولات اجتماعی بنیادی در جامعه کمونیستی اشاره می کند:

الف
·      «بازتاب مذهبی جهان واقعی، بطورکلی، تنها زمانی می تواند از بین برود که مناسبات کار عملی هر روزه انسان ها حاکی از روابط بخردانه هر روزه شفاف انسان ها نسبت به یکدیگر و نسبت به طبیعت گردند.

ب
·      فرم روند زندگی اجتماعی، یعنی روند تولید مادی، پرده مه آلود از چهره برخواهد داشت، به محض اینکه آن، بمثابه محصول کار انسان های اجتماعی شده آزاد، تحت کنترل برنامه مند آگاهانه آنها در آید.

پ
·      اما برای آن، شالوده مادی جامعه و یا سلسله ای از شرایط هستی مادی لازم خواهند بود که خود ـ به نوبه خود ـ محصول طبیعی یک تاریخ توسعه طولانی و دردناک بوده اند
·      (مارکس و انگلس، «کلیات»، جلد ۲۳، ص ۹۴)

۲۴
·      سیاست حزب مارکسیستی ـ لنینیستی و دولت سوسیالیستی، در رابطه با مذهب، همبودهای مذهبی و طرفداران آنها، بر بنیان قانون اساسی تضمین شده مبنی بر آزادی عقیده و وجدان استوار است.

۲۵
·      بدین طریق در آلمان دموکراتیک، همبود اصیلی از مارکسیست ها و مسیحیان بر بنیان منافع اساسی سیاسی مشترک و ایدئال ها و آماج های هومانیستی مشترک به وجود آمده است.
·      بدون اینکه تضادهای جهان بینانه موجود انکار شوند
·      و بدون آنکه چالش های جهان بینانه ـ تئوریکی مورد صرفنظر قرار گیرند.

۲۶
·      کار روشنگرانه علمی ـ آته ئیستی که هدفش از تبلیغ جهان بینی علمی، کمک به شهروندان و بویژه جوانان برای درک کامل رسالت تاریخی خویش است، در چالش فکری به صورتی انجام می یابد که باعث دل آزردگی  شهروندان مذهبی نشود.

·      مراجعه کنید به آته ئیسم، بیگانگی.

پایان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر